ارسال به دیگران پرینت

مهارت‌های ارتباطی:

با همسر ایرادگیر و غرغرو چه رفتاری کنیم؟

افراد ایرادگیر انرژی زیادی از ما می‌گیرند و دعوا با آن‌ها به نتیجه نمی‌رسد؛ بنابراین مهم است بدانیم که بهترین برخورد با این افراد چیست.

با همسر ایرادگیر و غرغرو چه رفتاری کنیم؟

بسیاری از مشکلاتی که بین زوج‌ها به وجود می‌آید نتیجه‌ی عدم توانایی در برقراری ارتباط درست با یکدیگر است. منظور از ارتباط صحیح برقرار کردن، مهارت‌های ارتباطی و یا مهارت شنیداری نیست، منظور سطح عمیقی از درک طرف مقابل است که برای یک ارتباط موفق، زوجین به آن نیاز دارند.

برای استفاده از مهارت گوش دادن حرفی بزنید یا کاری بکنید که همسرتان را برانگیزد تا به صورت خودجوش هر چه می‌خواهد بگوید. افراد ایرادگیر انرژی زیادی را از طرف مقابل می‌گیرد. مهم است که ویژگی‌های شریک زندگی مشترک را دانست.

ایراد گرفتن هر کسی دلایل خاص خودش را دارد ممکن است مثلا همسر شما در کودکی همیشه مورد انتقاد و سرزنش والدینش قرار گرفته باشد و یا پدر مادر او مدام همدیگر را نقد می‌کردند. گاهی دلیل به خشمی از جانب همسرتان بر می‌گردد.

از شیوا و امین که چهار سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد و سحر و طا‌ها که ۱۵ سال ازدواج کرده اند، پرسیدم چرا بعضی از افراد فقط برای همسرشان غر می‌زنند؟

با همسر ایرادگیر و غرغرو چه رفتاری کنیم؟

طا‌ها گفت: به نظر من زن و شوهر باید با یکدیگر دوست باشند، حتی طرز بیانشان با هم فرق کند. این طرز بیان خیلی در ارتباط بین زوجین مهم است.

شیوا گفت: احساس می‌کنم که افراد، چون نمی‌توانند نظر و اعتراضشان را نسبت به دیگری بیان کنند سر همسرشان خالی می‌کنند و غر می‌زنند.

امین هم در پاسخ به سوال اینگونه گفت: شاید دلیلش به علت مشکلات زیادی که در بیرون از خانه وجود دارد و مدام آقایان تحت فشار هستند، غر می‌زنند.

سحر هم چنین گفت: اگر دوست داشته باشیم که زندگیمان آرامش داشته باشد باید کوتاه آمد. ایراد‌ها را پیدا کرد و رفعش کرد. من سعی می‌کنم با همسرم در مورد ابعاد مختلف آن موضوعی که مشکل داریم صحبت کنم، تا غر زدن‌ها کاهش پیدا کند.

طا‌ها در آخر گفت: بهتر است اگر مشکلات و غر زدن‌ها بیشتر شد از یک کارشناس کمک گرفت. همسران باید یکدیگر را درک کنند و به همدیگر کمک کنند.

محمد مهدی بدیعی روانپزشک درباره اینکه غر زدن طبیعی است یا خیر گفت: یک زمانی شاید می‌توان گفت که غر زدن طبیعی بوده است. زیرا واکنش‌های افراد، همیشه در یک موقعیتی شکل گرفتند که در آن لحظه و موقعیت نیاز به غر زدن داشتند. غر زدن نمادی از بروز خشم به شکل منفعلانه است.

وی بیان کرد: افراد، در غر زدن خشمگین هستند و راحت نیستند که ابراز مستقیم کنند و به شکل نجوا و غر زدن آن خشم را بروز می‌دهند. زمانی که کودک بودیم شاید از ترس و یا رعایت کردن برای گرفتن تایید و یا نفعی در کنار بروز ندادن خشم، خودمان را خالی نکردیم و با غر زدن رفتارمان را نشان دادیم؛ و این رفتار، سبب یادگیری در شخصیت افراد می‌شد.

این روانپزشک تصریح کرد: یکی از دلایل غر زدن شاید می‌توان به ابراز خشم منفعلانه باشد. دلیل این اتفاق این است که فرد حرف، احساسات، نظر‌ها و انتقاداتش را نتوانسته به بیان کلامی درست و صریح برساند. دو نکته بسیار مهم است. کسانی که رو به روی فرد هستند و طرف مقابل اجازه چنین بروزی را به شکل درست نداده است یا این که خود فرد روش صحیح ارتباطی را بلد نیست. زیرا، ما برای این که نظرات و احساسات را بیان کنیم احتیاج به برقراری روش صحیح ارتباطی داریم.

بدیعی مطرح کرد: یکی از دلایل غر زدن، توقع نسبت به دنیای اطراف با استاندارد‌های که برای خودشان تعریف کرده اند و با با کمال گرایی که در خودشان وجود دارد، خوانش ندارد. دنیای واقعی، دنیای معمولی است و استاندارد‌ها در حد متوسط قرار دارد. افراد، انتظار این که بتوانند دنیا را به بهترین شکل مورد انتظار خودشان قرار دهند انتظاری سخت و غیرقابل دسترس است.

بهتر است در مقابل همسر غرغرو و ایرادگیر بحث را عوض کنید. در موضوع پافشاری نکنید. سعی کنید بحث را به جایی پیش ببرید که برای او خوشایند باشد. این کار باعث می‌شود که افراد از غر زدن دست بردارند. با همدلی کردن و فهم صحبت‌های همسرتان به آرامش و امنیت خاطر می‌دهید.

وی ادامه داد: انتقاد با غر زدن فرق دارد. انتقاد، احتیاج به دلایل مستدلی دارد که با صراحت بیان شود و با غر زدن نمی‌توان این انتظار را داشت که دیگران را تغییر داد.

زندگی کردن با همسری که ظاهرا همیشه چیزی برای ایراد گرفتن پیدا می‌کند خیلی سخت و دردناک است. زوجین باید بخاطر سلامت روحی و هیجانشان، راه‌هایی برای غلبه بر چنین شرایطی پیدا کنند.

زنانی که در رابطه با مردان ایرادگیر و بهانه جو هستند، به مرور زمان اعتماد به نفس و روحیه‌ی انسانی خود را از دست می‌دهند و از جایی که همواره از دست همسران خود عصبانی و خشمگین هستند و آن احساسات را به دلیل برخی ملاحظات بروز نمی‌دهند و یا کمتر ابراز می‌کنند.

معمول‌ترین واکنش نسبت به انتقاد و بهانه جویی بین همسران، جنگ و دعوا و جر و بحث است. جر و بحث کردن باعث می‌شود شرایط ناخوشایند ایراد گیری‌ها تداوم پیدا کند و وارد حاشیه‌های بی خود هم شود. به هر حال چنین واکنش‌هایی فقط باعث تشدید تنش و ادمه پیدا کردن آن بین زوجین خواهد شد.

بهتر است که زوجین، حال و روز همسرشان را درک کنند و مراقب او و شرایطی که قرار دارد باشند. بهانه جویی‌های همسرتان علتی دارد، بی تردید او دچار مشکلی شده است در چنین موقعی باید امنیت و آرامشبرای همسرتان ایجاد کنید و به او امنیت دهید. با ایجاد محیطی آرام و سکوت‌های نشان از رضایت، فضایی را برای تفکر و کنار آمدن همسرتان با خودش را فراهم کنید.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه