ارسال به دیگران پرینت

نشست مسکو؛

تاکید بر لزوم همکاری با طالبان و در عین حال تشکیل دولت فراگیر از جانب این گروه

طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات "فرمت مسکو" درباره افغانستان بر لزوم همکاری با طالبان و در عین حال بر لزوم اتخاذ تدابیری از جانب طالبان برای تشکیل دولت فراگیر افغانستان تاکید کردند.

 تاکید بر لزوم همکاری با طالبان و در عین حال تشکیل دولت فراگیر از جانب این گروه

 امروز، چهارشنبه سومین نشست فرمت مسکو برای رایزنی‌ها پیرامون افغانستان با مشارکت نمایندگان خاص و مسؤولان ارشد روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و هیئت عالی‌رتبه دولت موقت افغانستان برگزار شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بعد از نشست تاکید کرد: طرف‌ها اظهار کردند، باید به حاکمیت افغانستان، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشت تا این کشور به یک کشور صلح‌جو غیرقابل تقسیم، مستقل، پیشرو به لحاظ اقتصادی، عاری از تروریسم و جرائم مربوط به مواد مخدر و اجرای احکام اصلی حقوق بشر تبدیل شود.

طبق این بیانیه، شرکت کنندگان بر همکاری عملی آتی با افغانستان تاکید کرده و گفتند، باید ترتیب آن که مربوط به به قدرت رسیدن طالبان صرف نظر از به رسمیت شناختن رسمی دولت جدید افغانستان توسط جامعه جهانی است، در نظر گرفته شود.

کشورهای شرکت‌کننده در رایزنی‌ها از رهبری کنونی افغانستان خواستند تا تدابیر بیشتری در راستای بهبود سیستم مدیریت کشور و تشکیل دولت فراگیر بگیرد به طوریکه انعکاس دهنده مناسب منافع کل گروه‌های سیاسی اصیل در این کشور باشد. آنها گفتند، این مساله شرط اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان است.

شرکت‌کنندگان همچنین از مقامات افغان خواستند سیاستی داخلی و خارجی میانه‌رو و بادرایتی را دنبال کنند و سیاست دوستانه را در حق کشورهای هم‌جوار افغانستان اجرا و برای تحق اهداف مشترک مثل بسط صلح و امنیت و ثبات و شکوفایی طولانی مدت و احترام به حقوق گروه‌های نژادی، زنان و کودکان عمل کنند.

طرف‌های حاضر در این نشست نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی و بر آمادگی خود برای ادامه مشارکت در تضمین امنیت افغانستان با هدف حمایت از ثبات منطقه‌ای افغانستان تاکید کردند.

کشورهای شرکت‌کننده در نشست با هدف حل و فصل اوضاع نابسامان اقتصادی ابتکار عمل طرح گروهی ویژه مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی کشورهای اهداکننده مالی با دایره مشارکت گسترده تحت نظارت سازمان ملل در اسرع وقت را پیشنهاد کردند.

این شرکت‌کنندگان بر لزوم این مساله تاکید کردند که بار اصلی احیای اقتصادی و مالی افغانستان و توسعه آن در مرحله پس از جنگ بر دوش کسانی است نیروهای نظامی‌شان را ۲۰ سال در این کشور نگه داشتند.

سرپرست هیئت گروه طالبان نیز گفت، شرکت کنندگان در نشست «فرمت مسکو» از لزوم آزادسازی دارایی‌های افغانستان حمایت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالسلام حنفی معاون نخست‌وزیر و سرپرست هیئت طالبان افزود: دیدار در فضای بسیار دوستانه صورت گرفت و بسیار نشست مثبتی بود. امارت اسلامی افغانستان از این ابتکار روسیه قدردانی و استقبال می‌کند. همه کشورهای شرکت کننده از لزوم آزادسازی دارایی‌های بانک افغانستان که متعلق به مردم افغانستان است و نباید سیاسی شود، حمایت کردند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه