ارسال به دیگران پرینت

استخوان پا:

دلایل درد در ناحیه پاشنه چپ پا و راه‌های درمان

پاشنه پا در هنگام راه رفتن و ایستادن فشار بسیاری را تحمل می‌کند، همچنین در هنگام دویدن فشاری چندبرابر وزن بدن بر پاشنه پا وارد می‌شود از این رو پاشنه‌درد می‌تواند نشانه آسیب‌های جدی بافت، استخوان یا تاندون‌های متصل به پاشنه پا باشد.

دلایل درد در ناحیه پاشنه چپ پا و راه‌های درمان

پا ها، اساس سیستم کلی بدن هستند و اگر کف پا یا پاشنه‌ پای شما درد کند، این درد به تمامی ‌بدن شما منتقل می‌شود. استخوان پاشنه بزرگترین استخوان از بین 26 استخوان پای انسان است که دارای 33 مفصل و شبکه‌ای بیش از 100 تاندون، عضله و رباط است. مانند تمام استخوان‌ها، تحت تأثیرات بیرونی است که می‌تواند بر یکپارچگی و توانایی نگه داشتن ما روی پاها تأثیر بگذارد. درد پاشنه، که بعضاً ناتوان‌کننده است، می‌تواند در قسمت جلویی، پشت یا پایین پاشنه پا ایجاد شود.

پاشنه پا در هنگام راه رفتن و ایستادن فشار بسیاری را تحمل می‌کند، همچنین در هنگام دویدن فشاری چندبرابر وزن بدن بر پاشنه پا وارد می‌شود از این رو پاشنه‌درد می‌تواند نشانه آسیب‌های جدی بافت، استخوان یا تاندون‌های متصل به پاشنه پا باشد. در حالی که درمان درد پاشنه پا به سادگی با روش‌های غیرجراحی امکان‌پذیر است، اکثر افراد این درد را نادیده می‌گیرند و در نتیجه با فشار آوردن بر پاشنه پا، آسیب وارد شده پیشرفت کرده و منجر به مشکلات جدی خواهد شد. توجه به علائم درد پاشنه پا و مراجعه به موقع به پزشک متخصص مهمترین اقدام در درمان موفقیت‌آمیز درد پاشنه پا می‌باشد.

درد پاشنه پا معمولاً با یک جراحت مثل پیچ‌خوردگی یا زمین خوردن به وجود نمی‌آید، بلکه نتیجه ضربه خوردن و فشار مکرر به پاشنه است.

* گروه‌های در معرض درد پاشنه  چپ پا

برخی از گروه‌های خاص بیشتر در معرض خطر ابتلا به درد پاشنه پا هستند که عبارتند از:

زنان و مردان میان‌سال

افراد فعال از نظر جسمی

افرادی که اضافه‌وزن دارند

افرادی که برای مدت طولانی بر روی پای خود قرار می گیرند

 کودکان بین ۸ تا ۱۳ سال (به ویژه پسران)

زنان در دوران بارداری

*علت درد پاشنه چپ پا

برخی از دلایل درد پاشنه شامل موارد زیر می‌باشد:

 

1- سبک راه رفتن غیر طبیعی (راه رفتن) مانند چرخیدن پا به سمت داخل

2- چاقی

3- کفش نامناسب

4- ایستادن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت

5- آسیب دیدگی پاشنه پا مانند شکستگی

6- بورسیت یا التهاب بورس (بورس کیسه‌های کوچکی هستند که حاوی مایعاتی هستند که باعث روان بودن حرکاتت مفاصل و ماهیچه ها می شوند)

7- نوروم (بزرگ شدن عصب)

8- برخی از اختلالات مانند دیابت و آرتروز

*فکری به حال اضافه وزن خود کنید

پاشنه پا در هنگام راه رفتن ، دویدن یا ورزش ضربه را جذب می‌کند و فقط به دلیل استفاده بیش از حد از آن در زندگی روزمره بسیار آسیب پذیر است. فشار مداوم در تمام روز روی پاهایتان ، به خصوص اگر وزن اضافی دارید، می‌تواند درد پاشنه پا را تشدید کند. داشتن اضافه وزن فشار اضافی بر فاشیای کف پا شما وارد می‌کند و میتواند منجر به ورم پا و درد پاشنه چا بعد از خواب شود.

دلایل درد در ناحیه پاشنه چپ پا و راه‌های درمان

*راه‌های درمان

برای درمان درد پاشنه چپ پا پیش از مراجعه به پزشک اقدامات زیر را انجام دهید.

 

1- از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید.

2- برای تسکین درد و تورم از روش استراحت، کمپرس یخ ، فشرده‌سازی استفاده کنید.

3- هرگونه فعالیت با شدت زیاد ، مانند دویدن یا پریدن را متوقف کنید.

4- برای جلوگیری از کشیدگی بیش از حد ناحیه کف پا کفش هایی با پشتیبانی قوس مناسب بپوشید.

5- ماهیچه های ساق پا را چند بار در روز کشش دهید.

6- فعالیتهایی را که باعث درد پا یا پاهای شما می شود کاهش دهید. یک ورزش کم ضربه مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

7- ماساژ یخ را امتحان کنید. یک فنجان پر از آب را فریز کرده و برای مدت پنج تا هفت دقیقه آن را روی محل ناراحتی بغلتانید. ماساژ یخ منظم می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه