ارسال به دیگران پرینت

آغازثبت نام داوطلبان ۱۸ تا ۵۵ ساله برای تست واکسن کرونای "کووپارس"

مسوول اپیدمیولوژیک کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس از داوطلبان ۱۸ تا ۵۵ ساله و سالم خواست که برای فازهای بعدی تست انسانی این واکسن ثبت‌نام کنند.


آغازثبت نام داوطلبان ۱۸ تا ۵۵ ساله برای تست واکسن کرونای "کووپارس"

دکتر مسعود سلیمانی دودران در نشست خبری که درباره کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس برگزار شد، گفت: برای اینکه هر دارو یا واکسنی که تولید می‌شود، نشان داده شود که موثر و بی‌خطر است، باید مورد مطالعه قرار گیرد. عزیزان باید به خاطر داشته باشند که آنچه اکنون انجام می‌دهیم، یک مطالعه است و بر همین اساس باید صبر کنیم تا نتایج کامل استخراج شود و بعد بر اساس آن نتایج می‌توانیم قضاوت نهایی کنیم.

وی افزود: آنچه که در این مطالعه پیش بینی شده است، ارزیابی بینابینی است که بعد از اینکه آخرین نفری که از این ۱۲۰ نفر وارد مطالعه می‌شود، از روز ۳۵ عبور کند، ارزیابی‌هایی انجام شده و نتایج آن به ما اطلاعات زیادی درباره بی‌خطری و اثربخش بودن واکسن می‌دهد. بنابراین باید منتظر آن گزارش باشیم تا بر اساس آن درباره اقدامات بعدی ما تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: از همه می‌خواهم، به ویژه کسانی که در نزدیکی سایت مطالعه واقع در بیمارستان رسول اکرم (ص)، سکونت دارند و امکان تردد به محل سایت را دارند در آدرس covid.rvsri.ac.ir مراجعه کرده و ثبت نام کنند. کسانی که ثبت نام می‌کنند باید بدانند که ما برای فازهای مختلف داوطلب‌گیری می‌کنیم و برای این مرحله به دنبال افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله سالم هستیم.

وی تاکید کرد: ظرف یکسال گذشته مطالعات متعددی روی این واکسن انجام شده و تاکنون همه این مطالعات نشان داده که واکسن ایمن و اثربخش است. با این‌حال ما باید این مستندات را در کارازمایی بالینی تولید کرده و ارائه دهیم تا بتوانیم با خیال راحت ادعا کنیم که واکسن‌مان کاملا بی‌خطر است.

سلیمانی دودران درباره میزان دوزهای تزریقی در واکسن کووپارس، گفت: این واکسن دو - سه دوزه است که دو دوز اولیه تزریقی و دوز سوم استنشاقی است. فاصله دوز اول تا دوم سه هفته است و یک ماه بعد از دوز دوم، دوز سوم که به صورت استنشاقی است، داخل بینی ریخته می‌شود. از آن جایی که این ویروس اول در قسمت بینی و حلق می‌نشیند و اگر ایمنی ترشحی در آن‌ منطقه ایجاد شود، می‌تواند جلوی لانه‌گزینی یا ترشح را بگیرد، این ایده را در رازی ایجاد کردند که دوز سوم به صورت استنشاقی در بینی ریخته شود و ایمنی را ایجاد کند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه