ارسال به دیگران پرینت

لبنان در بن بست سیاسی | ریشه بحران تشکیل دولت در لبنان در چیست؟

با تداوم تشکیل نشدن دولت در لبنان، این مشکل به یک بحران تبدیل شده است. کشورهای خارجی مانند فرانسه و عربستان یک سوی این نزاع قرار دارند و لبنانی‌ها هم در سویی دیگر. این بحران از چه زمانی آغاز شد و نتیجه آن چه خواهد بود؟

لبنان در بن بست سیاسی | ریشه بحران تشکیل دولت در لبنان در چیست؟

با تداوم تشکیل نشدن دولت در لبنان، این مشکل به یک بحران تبدیل شده است. کشورهای خارجی مانند فرانسه و عربستان یک سوی این نزاع قرار دارند و لبنانی‌ها هم در سویی دیگر. این بحران از چه زمانی آغاز شد و  نتیجه آن چه خواهد بود؟

سعد حریری نخست وزیر لبنان است اما ماه‌هاست نتوانسته کابینه را تشکیل دهد. پس از انفجار 14مرداد انبار بندر بیروت که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد، حسان دیاب نخست وزیر وقت از سمت خود کناره گیری کرد و راه برای نخست وزیری سعد حریری، رهبر جریان المستقبل باز شد. اما با گذشت چهار ماه، هنوز سعد حریری کابینه‌ای نتوانسته تشکیل دهد.

علت شکست حریری را نه در مشکلات سیاسی لبنان بلکه باید در مشی سیاسی خود حریری جستجو کرد. در مشی سیاسی سعد حریری، نگاه به لبنان جایی ندارد. به همین دلیل است که که طی یک ماه گذشته، به قطر و پس از آن امارات سفر کرد. گویا اماراتی‌ها به او پیشنهاد داده‌اند که محل زندگی خود را از بیروت به ابوظبی تغییر دهد. برخی اخبار حاکی از آن است که بن زاید ولیعهد ابوظبی از حریری خواسته است که ریاض را رها کند و با اماراتی‌ها متحد شود. ولیعهد ابوظبی قول داده است که حریری را به جای ریاض تامین مالی نماید. حریری بعید است به این زودی پاسخ این درخواست را بدهد و احتمالا منتظر ادامه روند روابط عربستان سعودی با آمریکای پساترامپ خواهد ماند. در صورتی او به طرف امارات چرخش خواهد کرد که آمریکا روند سرد خود با عربستان بن سلمان را ادامه دهد. اتفاقی که بعید است. البته چندماهی است که بن سلمان حاضر به دیدار با حریری نشده است اگرچه روند تحولات نشان می‌دهد که از ارادت حریری به ریاض کاسته نشده است.

در روزهای اخیر، میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز پیشنهاد جدیدی برای حل بحران لبنان ارائه کرده است. براساس قانون اساسی لبنان، مصوبات دولت با تصویب یک سوم وزرا لازم الاجراست. حریری به بهانه اینکه یک سوم دولت نباید دست حزب الله و متحدانش بیفتد، پیشنهادهای قبلی میشل عون را رد می‌کرده است. حال میشل عون پیشنهاد داده که کابینه با 5 وزیر و فقط یک وزیر از جریان حامی حزب الله آن هم از حزب داشناکسیون (فدراسیون جهانی ارامنه) تشکیل شود. منابع خبری از رد این پیشنهاد توسط حریری خبر می‌دهند. سعودی‌ها قبلا اعلام کرده بودند که حضور حزب الله را در کابینه لبنان نخواهند پذیرفت و به نظر می‌رسد این تصمیم حریری با نگاه به ریاض بوده است.  با این حال، به نظر نمی‌رسد میشل عون قصد برکناری حریری از نخست وزیری را داشته باشد.

بن بست سیاسی امروز بحران دولت در لبنان، نتیجه عدم نگاه به داخل سیاستمداران ائتلاف 14مارس است. ائتلاف 14مارس به رهبری سعد حریری به خاطر وابستگی به عربستان پیشنهادهای خروج از بحران میشل عون را پی در پی رد می‌کنند. ائتلاف 8مارس حامی جبهه مقاومت است و عربستان با حضور حزب الله و متحدانش در کابینه لبنان به شدت مخالف است. تا سعد حریری بر سر کار باشد، بحران دولت در لبنان پایان نخواهد پذیرفت. نفش دولت‌های غربی مانند فرانسه و ایالات متحده غیر قابل انکار نیست اما مشی سیاسی سعد حریری است که لبنان را به بن بست سیاسی کشانده است. تنها راه خروج لبنانی‌ها، برکناری سعد حریری است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه