ارسال به دیگران پرینت

بوریس جانسون:

خطر مرگ کرونای جهش یافته بیشتراز گونه اولیه ویروس است

نخست‌وزیر انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز مطلع شدیم که گونه جدید کرونا علاوه بر آنکه سریع‌تر منتشر می‌شود... اکنون ظاهراً شواهدی موجود است که این گونه جدید-یعنی گونه‌ای که اولین بار در لندن و جنوب شرق [انگلستان] کشف شد- ممکن است با درجات بالاتر مرگ و میر مرتبط باشد.»


 خطر مرگ کرونای جهش یافته بیشتراز گونه اولیه ویروس است

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس امروز (جمعه سوم بهمن‌ماه) اعلام کرد برخی شواهد اولیه نشان می‌دهند گونه کرونای کشف‌شده در انگلیس ممکن است مرگبارتر از گونه اولیه این ویروس باشد.

نخست‌وزیر انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز مطلع شدیم که گونه جدید کرونا علاوه بر آنکه سریع‌تر منتشر می‌شود... اکنون ظاهراً شواهدی موجود است که این گونه جدید-یعنی گونه‌ای که اولین بار در لندن و جنوب شرق [انگلستان] کشف شد- ممکن است با درجات بالاتر مرگ و میر مرتبط باشد.»

روزنامه «دیلی‌استار» انگلیس گزارش داده این خبر بعد از انجام مطالعات جدید توسط یک کارگروه دولت انگلیس اعلام شده است.

رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی نوشته «گروه مشورتی تهدیدهای ناشی از ویروس‌های تنفسی جدید و نوظهور» که کارگروهی تحت نظارت دولت انگلیس است بوریس جانسون را در جریان این یافته‌های قرار داده است.

با وجود این، به ادعای بی‌بی‌سی این یافته‌ها هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارند. مطالعاتی که تا به امروز انجام شده‌اند تأیید کرده‌اند که کرونای انگلیسی سریع‌‌تر از گونه اصلی منتشر می‌شود.

«بوریس جانسون» در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های جدید و قدیمی اثربخشی دارند.

اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده که یک مقام سازمان جهانی بهداشت اوایل ماه گذشته گفته بود شواهدی در تأیید اینکه نسخه جهش‌یافته کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به گونه اولیه آن می‌شود وجود ندارد.

«مایک رایان»، مدیر امور اضطراری در سازمان جهانی بهداشت اول دی‌ماه در نشست خبری که در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد گفت: «هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سویه جدید کووید-۱۹ باعث ایجاد بیماری شدیدتر می‌شود وجود ندارد و تحقیق درباره اینکه آیا این بیماری عفونی‌تر است ادامه دارد.»

چند روز بعدتر یک مقام دیگر سازمان جهانی بهداشت هم جهش کرونا در انگلیس را اتفاقی کم‌اهمیت دانسته بود.

«ملیتا ووجنویچ»، نماینده این سازمان در روسیه روز ۵ دی‌ماه در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت: «ویروس کرونا تا به امروز جهش بسیار کم‌اهمیتی داشته و تغییراتش تا به اینجا تأثیری بر اثربخشی ابزارهای تشخیصی، آمادگی‌های دارویی و واکسن‌های در حال ساخت نداشته است.»

وزیر بهداشت انگلیس نخستین بار روز ۲۴ آذرماه از یافت شدن نوع جدید ویروس کرونا با قدرت شیوع سریع‌تر در این کشور خبر داده بود. گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش شدید مرگ و میر در انگلیس بر اثر کرونا شیوع این ویروس جدید بوده است.

بوریس جانسون در کنفرانس خبری جمعه گفت: «اینکه نظام ملی سلامت تا این حد تحت فشار قرار گرفته تا حد زیادی به دلیل همین گونه جدید کرونا است.»

پس از انتشار این خبر شماری از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، بلژیک، آلمان، ایرلند و هلند پروازهای خود به و از ایتالیا را به حالت تعلیق درآوردند و ترکیه نیز اعلام کرد که تمامی راههای ارتباطی با انگلیس و هلند و همچنین دانمارک و آفریقای جنوبی را قطع کرده است.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه