ارسال به دیگران پرینت

هندی‌ها نگران بندر چابهار هستند

دهلی نو مدت‌هاست که برای توسعه بندر چابهار و تبدیل کردن آن به یک موفقیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی با تهران برقرار کرده است. بندر چابهار در فاصله کمتر از ۹۰۰ مایلی بمبئی واقع شده و می‌تواند دروازه بسیار مهمی برای دهلی نو در رسیدن به آسیای میانه و افغانستان باشد.



 هندی‌ها نگران بندر چابهار هستند

سابنا صدیق در المانیتور نوشت: راجنات سینگ، وزیر دفاع و سوبرا مانیام جیشان کار، وزیر امور خارجه هند هر دو ماه گذشته به طور مجزا به ایران سفر کردند.

بنا به اعلام رسمی هدف از سفر این دو مقام هندی تقویت مناسبات تجاری و گفتگو درباره چند موضوع مهم منطقه‌ای بوده که از جمله آن‌ها توسعه بنادر چابهار بوده است.

دهلی نو مدت‌هاست که برای توسعه بندر چابهار و تبدیل کردن آن به یک موفقیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی با تهران برقرار کرده است. بندر چابهار در فاصله کمتر از ۹۰۰ مایلی بمبئی واقع شده و می‌تواند دروازه بسیار مهمی برای دهلی نو در رسیدن به آسیای میانه و افغانستان باشد.

از زمانی که بحث توافق تجاری ۲۵ ساله بین ایران و چین جدی شده به نظر می‌رسد، کابینه هند خیال آرامی نسبت به چشم‌انداز حضور در ایران ندارد. در زمان سفر ناندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۶ به ایران، ایران، هند و افغانستان توافق سه‌جانبه‌ای را به نام کریدور حمل و نقل بین المللی در راستای تسهیل انتقال کالا از هند به افغانستان از طریق چابهار امضا کردند.

اما از زمان طرح موضوع توافق تجاری و سرمایه‌گذاری سنگین چینی‌ها در بنادر ایران این احتمال مطرح شده است که حضور هندی‌ها در پروژه‌های ایران به خصوص بندر چابهار تحت تاثیر این مسئله قرار بگیرد به خصوص آنکه هندی‌ها نگران بندر چابهار هستند.

اگرچه هنوز توافق تجاری چین و ایران به صورت نهایی امضا نشده، اما هندی‌ها در تلاش هستند تا جای پا در تهران را حفظ کنند. نکته حائز اهمین اینکه سفر سینگ به ایران نخستین سفر یک وزیر دفاع هند طی ۲۰ سال گذشته به ایران محسوب می‌شود.

سینگ بعد از ورود به ایران در توئیتر نوشت که مذاکرات بسیار مثمر ثمری را با امیر حاتمی، همتای ایرانی‌اش داشته است.

وی تاکید کرد: ما درباره موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای از جمله افغانستان و موضوعات مرتبط با همکاری دوجانبه گفتگو کردیم.

دو روز بعد وزیر امور خارجه هند وارد ایران شد و بنا به گزارش ها هر دو این وزرای هندی در سفر خود به دنبال مطمئن شدن نسبت به ادامه حضور هندی‌ها در توسعه بندر چابهار و برخی دیگر از پروژه‌ها در ایران بودند.

هندی‌ها به دنبال آن بودند که مطمئن شوند با ورود چین و نهایی شدن امضای توافقنامه تجاری بین پکن و تهران آنان همچنان می‌توانند جایگاه خود در ایران را حفظ کنند.

باید گفت که نگرانی‌های طرف هندی بجاست؛ چراکه ایران پس از آنکه دید دهلی نو در توسعه خط ریلی چابهار ـ. زاهدان تعلل می‌کند بلافاصله هندی‌ها را از این پروژه کنار گذاشت.

به گزارش روزنامه هندو نیوز، شرکت راه‌آهن ایران تصمیم گرفته است که خود این پروژه را با کمک ۴۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی اجرا کند.

از طرف دیگر وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که شرکت ویدش از توسعه میدان گازی فرزاد ب. که مذاکرات مربوط به آن از سال ۲۰۰۹ در جریان بوده است کنار گذاشته شده است. البته مقامات ایرانی تاکنون اخبار مربوط به واگذاری توسعه بندر چابهار به چینی‌ها را تکذیب کرده‌اند.

کی‌سی سینگ، سفیر سابق هند در ایران در این باره می‌گوید: توافق تجاری ایران و چین بر روابط استراتژیک هند و ایران و استفاده دهلی نو از بندر چابهار اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: بندر جاسک در غرب چابهار و در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده و چین می‌تواند از این طریق روی مرز ساحلی پاکستان با ایران نفوذ پیدا کند.

به نظر می‌رسد البته مذاکرات اخیر طرف‌های هندی با ایرانی‌ها موفقیت‌آمیز بوده و دهلی نو اعلام کرده است که به همکاری با تهران ادامه خواهد داد.

وی مورالید هاران، یک مقام بلندپایه هندی، اعلام کرده است که هند و ایران به همکاری در پروژه‌های توسعه‌ای ادامه خواهند داد و حتی گفت که پروژه خط ریلی چابهار ـ. زاهدان به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار دوباره بین دو کشور به جریان افتاده است.

به گفته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین بسیار مهم است. روابط ایران و چین در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تعمیق و گسترش یافته است. توافق فوق این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم به طور هدفمند برنامه‌هایی برای فعالیت نهاد‌های مختلف کشور ترسیم کنیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه