ارسال به دیگران پرینت

وزیر ارتباطات خبر داد

ارائه ۵G برای کاربران خانگی تا پایان سال

نسل ۳ و ۴ موبایل دوازده سال به دلیل مخالفت‌ با تکنولوژی به‌تاخیر افتاد و فرصت‌های زیادی از دست رفت

 ارائه ۵G برای کاربران خانگی تا پایان سال

تاثیر قابل‌توجه توسعه ارتباطات پرسرعت موبایل (‌نسل‌های سوم وچهارم موبایل‌) بر رشد اقتصاد دیجیتال در ایران غیر‌قابل‌انکار است. بخش مهمی از جریان استارت‌آپی که از حدود یک‌دهه قبل در ایران شکل گرفته مدیون بستر ارتباطی پرسرعت موبایل است هرچند ورود همین تکنولوژی پرسرعت به ایران ساده نبود.

وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران و «انعقاد تفاهم‌نامه‌های خودروی خودران و بیمارستان هوشمند» از مقاومت ۱۲‌ساله برای ورود نسل ۳ و ۴ ارتباطات کشور سخن گفت و از فرصت طلایی که برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تکنولوژی از دست رفت، در حالی که نیاز و پیشرفت کشور به این فناوری‌ها وابسته بود. حالا به گفته آذری جهرمی نسل پنجم که کمتر از چند هفته از تست اولیه آن در شبکه ارتباطی کشور می‌گذرد تا پایان سال به کاربران خانگی عرضه می‌شود.  وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات با بیان اینکه برنامه ایران‌هوشمند تنها مربوط به وزارت‌ارتباطات نیست و همه بخش‌ها را شامل می‌شود،‌ اظهار کرد: اگر ایران‌هوشمند اجرا شود، در اقتصاد دیجیتال دنیا، سهمی غیرنفتی خواهیم داشت و سهمی که با محصولاتی مانند پسته و فرش وجود داشته، با اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک اقتصاد غیرنفتی و در تعامل سازنده با ظرفیت‌های علمی دنیا فراهم می‌شود.

 مقاومت ۱۲ ساله برای ورود نسل ۳ و ۴

وزیر ارتباطات در این مراسم به ماجرای ممنوعیت ۱۲‌ساله پیاده‌سازی نسل ۳ و ۴ موبایل در کشور اشاره کرد؛ موضوعی که تنها یکی از موارد مخالفت با تکنولوژی در سال‌های اخیر بوده است. به گفته جهرمی اگر در همان زمان خدمات نسل ۳ و ۴ در کشور پیاده‌سازی می‌شد فرصت طلایی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تکنولوژی روز آن زمان به‌وجود می‌آمد که با خودش فرهنگ و شیوه استفاده از تکنولوژی را هم به‌همراه داشت. وی با بیان اینکه با ورود این فناوری‌ها به کشور، عده‌ای نگران فضای مجازی و آفت‌های آن شدند، افزود: ما هنوز هم در قاعده حقوقی اینکه در بارگذاری محتوا در صورت بروز جرم، تولیدکننده محتوا باید پاسخگو باشد یا فراهم‌کننده پلتفرم، به اتفاق‌نظر نرسیده‌ایم. در حال‌حاضر در نقطه‌ای قرار داریم که نسل پنج ارتباطی کلید می‌خورد و برنامه «ایران‌هوشمند» را طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هم‌زمان همه بخش‌ها به دنبال اجرای این برنامه باشند و به سمت این فناوری بروند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما پنجمین کشور در منطقه خاورمیانه هستیم که توسعه تکنولوژی نسل پنجم را آغاز کرده‌ایم، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۴، ۱۰‌درصد توسعه شبکه ملی اطلاعات باید در بسترهای جدید مانند نسل پنجم انجام شود. تاخیری که باعث شد پنجمین کشور باشیم، برای این بود که هماهنگی‌ها انجام شود که اکنون مجوزها در قالب شبکه ملی اطلاعات گرفته شده است. آذری‌جهرمی پروژه خودروهای خودران در کیش را پایلوتی برای این پروژه دانست و افزود: موضوع سلامت‌هوشمند و توسعه زیرساخت‌های آن نیز توسط دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با همکاری شرکت ایرانسل انجام می‌شود. موضوع سلامت‌هوشمند و جراحی از راه‌دور هم توسط هر دو اپراتور همراه‌اول و ایرانسل برنامه‌ریزی شده تا زیرساخت‌های ۵G پیشرفت کنند. تفاهمی با مجموعه دانشگاهی برای تولید مودم‌های ۵G هم برقرار شده تا برای تولید تجهیزات مربوط به نسل پنج از همین حالا سرمایه‌گذاری کنند.

 ارائه ۵G برای کاربران خانگی تا پایان سال

جهرمی با تاکید بر لزوم جبران عقب‌افتادگی‌ها در حوزه ثابت، با بیان اینکه تا آخر اسفندماه سال‌جاری، اینترنت نسل‌پنجم برای کاربران خانگی به‌صورت نقطه‌ای فعال می‌شود، گفت: تصمیم داریم تا پایان دولت سایت‌های فعلی را به اینترنت نسل پنجم مجهز کنیم و آن را به‌صورت نقطه‌ای برای اینترنت خانگی ارتقا بدهیم. مجوزهای مربوط به این کار در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صادر شده است. برای توسعه در این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری دولت است و سعی می‌کنیم اینترنت نسل‌پنجم تا اسفندماه برای کاربران بخش خوبی از مناطق پرتراکم کشور قابل‌ارائه باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سهم ۴/ ۱۹ درصدی ICT در اقتصاد کشور اشاره کرد و این بخش را دارای ظرفیت‌های بسیاری برای رشد دانست و تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را متمرکز کرده‌ایم تا این کار به‌شکل درستی پیش برود. مجموعه فعالیت‌های حوزه ICT از لحاظ اقتصادی رشد خوبی دارد و صورت‌های مالی این شرکت‌ها به بازار بورس نیز سیگنال‌های مثبت می‌دهد تا در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

همچنین در این مراسم معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۵G صرفا یک بستر فناوری نیست، بلکه یک زیست‌بوم نوآوری و فناوری محسوب می‌شود، بیان کرد: نکته دیگر این است که کشور ما در بحث ۵G قابلیت رقابتی دارد، زیرا این فناوری وابستگی کمتری به سخت‌افزار دارد و بیشتر در مباحث نرم‌افزاری و فکرافزاری می‌گنجد و جوانان ما هم ثابت کرده‌اند که در این حوزه بسیار موفق هستند. تمرکز فناوری ۵G بر نرم‌افزار است و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده و سهم خود را ایفا کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه شاهد در‌هم تنیدگی ۵G با سایر فناوری‌ها به‌ویژه هوش‌مصنوعی و اینترنت‌اشیا هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه هوش‌مصنوعی در کشور شرایط خوبی داریم، اما در حوزه کاربست‌ها هم باید وضعیت مناسبی داشته باشیم. فراگیری نسل‌پنج تلفن‌همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد اما برنامه ما اکنون ایجاد آمادگی برای جذب این تکنولوژی و نگاه ما نگاهی فعال به تکنولوژی است.

هاشمی با اشاره به جراحی از راه‌دور به‌عنوان یکی از کاربست‌های فناوری نسل‌پنج، بیان کرد: جراحی از راه‌دور حد غایی انتظار از ۵G به‌شمار می‌رود. اما آیا ما آمادگی استفاده از آن را داریم؟ فناوری نسل‌پنج‌، پهنای باند بالا و تاخیر کم دارد اما در صورتی‌که هنگام جراحی از راه دور، برای بیمار اتفاقی بیفتد، چه‌کسی پاسخگو خواهد بود؛ جراح، تامین‌کننده بستر ارتباطی، تامین‌کننده برق؟ اینها مواردی است که باید بررسی و قانون‌گذاری شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمل‌ونقل هوشمند و خودروی خودران به‌عنوان یکی دیگر از موارد استفاده ۵G اظهار کرد: خودروی خودران در پنج سطح قرار می‌گیرد که خودروی کاملا خودران در آخرین سطح قرار دارد. اما اگر ما به خودروی خودران دست پیدا کردیم، در صورت تصادف بین دو خودرو، آیا صنعت بیمه ما آمادگی پاسخگویی به این مساله را دارد؟ بنابراین این موارد،‌ بلوغی است که باید در صنعت فناوری رخ دهد. هاشمی بحث آموزش مجازی را کاربست دیگر ۵G دانست و افزود: ما در زمان شیوع کرونا متوجه شدیم فناوری اهمیت زیادی دارد. با وجود برقراری کلاس‌های آنلاین در این مدت، شاهدیم که برگزاری کلاس‌های آزمایشگاهی از کیفیت کافی برخوردار نیست و در این زمینه، برخورداری از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌تواند پاسخگو باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد: ما نباید ۵G را در امتداد ۴G بدانیم و منتظر تکمیل آن باشیم و پس از همه‌گیر شدن نسل چهارم ارتباطات، به سراغ نسل پنجم برویم. ما به دنبال بسط عادلانه خدمات به تمامی مناطق کشور هستیم و ۵G نه‌تنها یک فناوری لوکس محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند به عدالت در لایه‌های شبکه ملی اطلاعات کمک کند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه