ارسال به دیگران پرینت

آژیر قرمز مجدد کرونا در قم | ابتلای روزانه کرونا در جهان رکورد زد

۶ ماه پس از ثبت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان قم، وضعیت این استان به‌دلیل افزایش موارد بستری و روند رو به رشد کرونا هشدارآمیز توصیف شده است. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه از اواخر خردادماه، نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان مجددا روند صعودی به خود گرفته و این شیب صعودی همچنان در حال امتداد است، گفت: استان قم برای چندین هفته متوالی است که در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد. بروز موارد بستری در این استان، بالاتر از متوسط کشوری است و بیم آن می‌رود که عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زمینه را برای خیز مجدد بیماری در این استان فراهم کند.

آژیر قرمز مجدد کرونا در قم | ابتلای روزانه کرونا در جهان رکورد زد
۶ ماه پس از ثبت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان قم، وضعیت این استان به‌دلیل افزایش موارد بستری و روند رو به رشد کرونا هشدارآمیز توصیف شده است. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه از اواخر خردادماه، نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان مجددا روند صعودی به خود گرفته و این شیب صعودی همچنان در حال امتداد است، گفت: استان قم برای چندین هفته متوالی است که در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد. بروز موارد بستری در این استان، بالاتر از متوسط کشوری است و بیم آن می‌رود که عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زمینه را برای خیز مجدد بیماری در این استان فراهم کند.
 

 سیما سادات لاری افزود: اکنون حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قم بستری هستند که وضعیت عمومی ۹۵ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. اوایل اسفندماه سال گذشته بود که اولین بیماران کرونا در کشور در شهر قم بستری شدند و این استان تا مرز قرنطینه شدن پیش رفت و با توجه به شرایط این استان به‌دلیل درخواست‌های مکرر وزارت بهداشت حرم حضرت معصومه (س) به‌خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به روی زائران بسته شد. به‌دنبال آن بنابر توصیف سخنگوی وزارت بهداشت «پس از خیز شدید بیماری در اسفند سال گذشته دراین استان با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تلاش کادر بهداشت و درمان و همکاری مسوولان ستاد استانی کرونا، از ابتدای فروردین تا اواسط خرداد سال‌جاری شاهد یک روند نزولی در موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان بودیم.» موضوعی که حالا به‌نظر می‌رسد یک بار دیگر این استان را در مرز خطر خیزش مجدد کرونا و بلند شدن صدای آژیر قرمز قرار داده است.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم

در همین حال لاری روز گذشته درخصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان قم گفت: طی بررسی‌های صورت‌گرفته، میزان استفاده از ماسک توسط مردم استان قم در مراکز و اماکن عمومی، اداره‌ها، بانک‌ها و مراکز خرید صنفی ۸۱ درصد و در وسایل نقلیه عمومی درون و برون‌شهری ۷۸ درصد است. همچنین میزان استفاده از ماسک توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌های این استان ۹۶ درصد و میزان استفاده از ماسک توسط متصدیان و شاغلان واحدهای صنفی و صنعتی به ترتیب ۷۵ و ۹۲ درصد گزارش شده است. لاری افزود: بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته سوم شهریور ماه در استان قم در بانک‌ها و کمترین میزان رعایت در اماکن ورزشی و واحدهای بستنی فروشی گزارش شده است. او همچنین از پلمب تعداد ۱۹۷ واحد متخلف در این استان خبر داد.

بوشهر و غرب اهواز در مرز خیزش بیماری

گزارش‌ها از شهرهای دیگر نیز از ادامه وضعیت قرمز در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین حکایت می‌کند. همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در این میان بررسی آمار موارد روزانه بستری در استان بوشهر نشان از وضعیت هشدار دارد که درصورت جدی گرفته نشدن این هشدار آمار مرگ‌ومیر در این استان افزایش خواهد یافت. وضعیت استان خوزستان نیز به همین منوال است. به گفته سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز، مراجعات به مراکز بهداشتی افزایش یافته است و این نگرانی ایجاد شده که در آینده نه چندان دور با مشکلات جدی در زمینه شیوع کرونا مواجه شویم. مهران احمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در غرب اهواز اظهار کرد: در پیک کرونا، شیوع بیماری در غرب اهواز به ویژه در مناطق حاشیه‌ای بیشتر بوده است. تعداد محلات کم‌برخوردار در غرب اهواز بیشتر است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مناطق کمرنگ‌تر است. وی همچنین گفت: آمار مبتلایان در غرب اهواز بیشتر از شرق این شهر است.

موج سوم کرونا با شدت بیشتر

همزمان روز گذشته حسین قشلاقی، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی با اشاره به همزمانی آنفلوآنزا با کووید-۱۹ گفت: موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ خواهد داد.

افزایش مجدد جان‌باختگان و بستری‌ها

آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت نیز حاکی از افزایش تدریجی مجدد جان‌باختگان کرونا و بستری شدگان این بیماری در کشور است. براساس این گزارش در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۱۵۶ بیمار دیگر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید. این رقم روز ۲۳ شهریور ۱۲۸بود. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت طی یک روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۳۸۲ نفر از آنها بستری شدند که با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۰۴ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. به گزارش «ایرنا» معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۴۸ هزار و ۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

رعایت فاصله‌گذاری در ۸۶ درصد مدارس

ازسوی دیگر همزمان با توجه به بازگشایی مدارس ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ شهریور ماه منتشر کرد که براساس آن، ۸۵ درصد معلمان و دانش‌آموزان ماسک می‌زنند. به گزارش خبرگزاری فارس، در بازرسی‌های انجام شده اجرای صحیح گندزدایی کلاس‌ها و محیط مدرسه ۱/۸۰ درصد، تهیه و وجود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی ۶/۸۶ درصد، رعایت فاصله‌گذاری بین صندلی، نیمکت، کارکنان و دانش‌آموزان ۷۶ درصد، تهویه مناسب در فضای کلاس‌ها و فضاهای عمومی معادل ۵۶ درصد و استفاده از ماسک توسط کارکنان و دانش‌آموزان ۸۵ درصد ذکر شده است. بالاترین درصد رعایت مفاد پروتکل بهداشتی در مدارس هم مربوط به شهرستان بم و به میزان ۹۶ درصد است.

۷۰ تا۸۰ درصد دانش‌آموزان مدرسه‌ نمی‌روند

در همین ارتباط مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان یا معلمان به کرونا به‌دلیل حضور در مدرسه نداریم. محمد محسن بیگی در گفت‌وگو با «ایلنا» تصریح کرد: دانش‌آموزان ما در مدارس خیلی حضور فیزیکی ندارند و در بسیاری از شهرهای کشور ۷۰ تا۸۰ درصد دانش‌آموزانشان در مدارس نیستند؛ زیرا خانواده‌ها روش آموزش مجازی را انتخاب کرده‌اند؛ البته برخی خانواده‌ها هم روش آموزش حضوری را انتخاب کرده‌اند.

احتمال ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا

در همین حال رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری آنلاین از اجرای تحقیقی با آزمایش خون روی ۱۰ هزار فرد کاملا سالم در کشور خبر داد و گفت: براساس آن تحقیق مثلا بعضی از شهرهایمان مثل رشت یا قم یا بعضی از شهرهای مازندران تعداد افرادی که در حقیقت کووید-۱۹ گرفته بودند بیشتر از ۳۰ درصد بود. یعنی در آن جمعیت ۱۰ هزار نفره بیشتر از ۳۰ درصد افراد به بیماری مبتلا شده بودند. بر این اساس مشخص شد احتمالا تا آن زمان ۲۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

ثبت بالاترین ابتلای روزانه در جهان

اما وضعیت دیگر کشورها نیز مطلوب نیست و ویروس کرونا همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. همچنان که روز گذشته سازمان جهانی بهداشت (WHO) از ثبت بالاترین رقم شناسایی موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در یک روز خبر داد. به گزارش «ایسنا» سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی اعلام کرد: برای بار دوم در جهان بالاترین رکورد موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ طی یک روز ثبت شد؛ به‌گونه‌ای‌که ظرف ۲۴ ساعت ۳۰۷ هزار و ۹۳۰ مورد شناسایی شده است. رکورد پیشین ثبت شده توسط سازمان جهانی بهداشت از تعداد مبتلایان روزانه این بیماری مربوط به ششم ماه سپتامبر بوده که ۳۰۶ هزار و ۸۵۷ مورد جدید شناسایی شدند. طبق اعلام سایت اطلاع‌رسانیِ این سازمان، بیشترین افزایش آمار مبتلایان مربوط به سه کشور هند، ایالات‌متحده و برزیل بوده است. در حال حاضر هند از نظر آمار روزانه مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در رتبه نخست جهان قرار دارد و هفته گذشته با ثبت ۹۷ هزار و ۵۷۰ مورد جدید طی یک روز رکورد جهانی را از آن خود کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین طبق بررسی‌ها، موارد ابتلا به این بیماری در ۵۸ کشور از جمله آرژانتین، اندونزی، مراکش، اسپانیا و اوکراین رو به افزایش است. در میان کشورهای جهان جمهوری چک بیشترین افزایش یک روزه خود در تعداد مبتلایان به کرونا را برای سومین روز متوالی در روز یکشنبه گزارش داد. به گزارش «ایسنا» مقامات بهداشتی چک با اشاره به وقوع موج دوم کرونا در این کشور اظهار کردند: این پنجمین روز متوالی بود که پس از سرعت یافتن شیوع کرونا در ماه آگوست، شمار مبتلایان روزانه کرونا در این کشور ۷/۱۰ میلیون نفری بیش از هزار نفر بوده است. براساس گزارش رویترز، در هفته گذشته شمار مبتلایان به کرونا در جمهوری چک به سرعت از ۳۰ هزار مورد فراتر رفت.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه