ارسال به دیگران پرینت

تدبیری دیجیتال، ناجی آموزش شد | رونمایی از نسخه دوم "سامانه شاد"

رویدادهای بزرگ جهانی غالبا نقطه عطفی برای نوآوری های سریع است. نمونه بازر آن را می توان در ظهور تجارت الکترونیکی پس از شیوع سارس اعلام کرد. هنوز کاملا مشخص نیست ولی ممکن است شیوع کووید ۱۹ منجر به چنین تحولی در امور آموزشی و ارتقای یادگیری الکترونیکی شود. هرچند فراگیری جهانی این بیماری در نقاط مختلفی از کره زمین رخ داده ولی ترس ناشی از آن آموزش بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دانش آموز در ۱۸۶ کشور جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و سیستم های آموزشی آن ها را از شیوه سنتی به سمت یادگیری آنلاین سوق داده است.

تدبیری دیجیتال، ناجی آموزش شد | رونمایی از نسخه دوم "سامانه شاد"

رویدادهای بزرگ جهانی غالبا نقطه عطفی برای نوآوری های سریع است. نمونه بازر آن را می توان در ظهور تجارت الکترونیکی پس از شیوع سارس اعلام کرد. هنوز کاملا مشخص نیست ولی ممکن است شیوع کووید ۱۹ منجر به چنین تحولی در امور آموزشی و ارتقای یادگیری الکترونیکی شود. هرچند فراگیری جهانی این بیماری در نقاط مختلفی از کره زمین رخ داده ولی ترس ناشی از آن آموزش بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دانش آموز در ۱۸۶ کشور جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و سیستم های آموزشی آن ها را از شیوه سنتی به سمت یادگیری آنلاین سوق داده است.

بر این اساس بابت ضرورت تداوم آموزش دانش آموزان، وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی و استمرار فعالیت های آموزشی دانش آموزان در ایام تعطیلات مدارس، تلاش های بی وقفه ای را آغاز کرد و درکوتاه ترین فرصت شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را راه اندازی و به مرحله بهره برداری رساند.

شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) با امکانات بومی و با استفاده از توان متخصصان داخلی آماده شده است و به عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است تا آنچه در مدرسه اتفاق می افتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی صورت گیرد، شاد بزرگ ترین اپلیکیشن تعاملی کشور است که توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیاده سازی شده است.

از این رو اخوان مدیرعامل همراه اول به تازگی گفت: در شرایط کرونا و حس مسئولیت با آموزش و پرورش همکاری را آغاز کردیم و برای ۱۵ سال متهعد شده ایم که از این اپلیکیشن حمایت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال که شاد شروع به کار کرد ۱۰ میلیون نفر عضو شدند، افزود: حجم پهنای باند شاد، با یکی از نرم افزارهای خارجی که در کشور فعالیت می کند، برابری می کند.

اخوان با بیان این که ترافیک اینترنت شاد برای همه استفاده کنندگان رایگان است، گفت: سیمکارت شاد از هفته آینده به صورت رایگان عرضه می شود، البته برخی فکر می کنند باید سیمکارت جدید بگیرند اما نیاز نیست و می توان شاد را روی هر سیمکارتی نصب کرد.

در حقیقت اپلیکیشن شاد ادامه راه همراه اول به عنوان پیشتاز در امر دیجیتال است.

همراه اول در راستای صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان، از پنج سال گذشته زیست بوم‌های مستقلی را ارائه کرده بود؛ به گونه‌ای که زیست بوم درسا یا خانواده درسا را در سال ۱۳۹۴ راه اندازی کرد که تمام عزم خود را در زمینه تولید، تامین و حمایت از تولیدات حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی به کارگرفت تا بتواند شعار «دانایی، رشد و سرگرمی» را به مرحله اجرا در آورد. شعاری که با تحقق آن فضای مجازی پاک، سالم و مفید، از آرمان به یک واقعیت تبدیل شد، از جمله اهداف زیست بوم مجازی درسا، می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

-ایجاد فضای مجازی سالم و ایمن برای کودک و نوجوان در مقابل محتوای ناسالم و رفتارهای مجرمانه

-ارائه بازی ها و برنامه های آموزشی، کاربردی و سرگرم کننده و محتوای منطبق با نیازهای کودکان و نوجوانان

-ارائه ابزارهای مدیریت و نظارت والدین بر فعالیت های مجازی فرزندان

-آموزش مهارت های استفاده موثر از فضای مجازی به خانواده ها و ارتقای سواد مجازی ایشان

-بومی سازی و رده بندی انواع محتوای صوتی، تصویری و چندرسانه ای کودکان و نوجوانان و تسهیل دسترسی خانواده ها به آن

در ادامه پیشتازی همراه اول در این رسالت دیجیتالی می توان به سیم کارت انارستان نیز اشاره کرد.

سیم‌کارت انارستان، سیم کارتی اعتباری و رایگان است که برای مجموعه کودکان و نوجوانان (سنین ۶ تا ۱۸ سال) ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته های آن ها طراحی شده و برای اولین بار در کشور عرضه می شود. این سیم کارت ضمن پوشش دادن تمامی نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته های متنوع، متناسب با سن آن ها را فراهم می کند. از طریق این سیم کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه های جذاب و مفید فراهم می گردد.

از جمله ویژگی های سیم کارت انارستان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-دارای شارژ اولیه به میزان ۵۰۰ تومان

-امکان فعالسازی کلیه بسته های پیامک و طرح های تشویقی (فقط بسته های مکالمه و پیامک) مختص سیم‌کارت های اعتباری همراه اول

-امکان مکالمه و ارسال پیامک در سرتاسر ایران با تعرفه مشابه سیم کارت های اعتباری همراه اول. (تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری)

-فعال سازی خودکار سرویس اینترنت پاک پرسرعت بر روی سیم کارت

-امکان استفاده از سرویس ها و نرم افزارهای انارستان (این سرویس ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی و ... هستند)

با این اوصاف همراه اول تجربه قابل قبولی را برای شروع پروژه ای مانند شاد داشت. شاد نیز امکانات جدید

Som, [۰۹.۰۹.۲۰ ۱۷:۲۲]

ی را در تازه ترین نسخه خود در اختیار کاربران قرار داده که لازم است به آن اشاره شود.

زیباسازی و باز طراحی رابط کاربری:

با توجه به اینکه بازه سنی کاربران شاد گستردگی دارد و بر اساس مطالعه روانشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان، گرافیک و فناوری اطلاعات رابط کاربری و تجربه کاربری در نسخه جدید شاد تغییرات قابل توجهی داشته است از جمله جذابیت های بصری رنگی و کاراکتر استفاده شده است.

احراز هویت و اعطای نقش به کاربران:

در شاد سه گروه کاربری مدیر، معلم و دانش آموز بر اساس شماره همراه ثبت شده است که احراز هویت می شوند. بر اساس یکی از این سه نقش می توان فیچرهای مناسب همان نقش را ارائه داد برای مثال به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه کلاس های مدرسه به صورت خودکار تعریف می شوند و نیازی به ساخت گروه های کلاسی نیست.

حضور و غیاب:

معلم می تواند با تعیین برنامه هفتگی کلاسی و با مراجعه به لیست کلاس ها از وضعیت حضور هر یک از دانش آموزان اطلاع حاصل کند، در کلاس آنلاین به صورت خودکار هر هفت دقیقه حضور دانش آموزان ثبت شده و به معلم اطلاع داده می شود.

ارتباط زنده یک طرفه:

سرویس ارتباط زنده یک طرفه تعریف می شود که در حال حاضر هر فردی که عضو گروه است می تواند با انتخاب گزینه پخش زنده برای افراد آن گروه ارتباط لایو یک طرف ایجاد کند و پخش زنده تا ۲۴ ساعت قابل دانلود است.

پخش زنده کلاسی ارتباط زنده دو طرفه:

بعد از ارائه سرویس یک طرفه، توسعه سرویس ارتباط زنده دو طرفه با هدف برگزاری جلسات آنلاین مدیران، برگزاری جلسات اولیا و مربیان و کلاس های تعاملی ایجاد شده است. معلم در کلاس آنلاین می تواند با انتخاب پخش زنده دو طرفه کلاس های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش آموزان برگزار کند.

تماس دو سویه:

بصورت رایگان است و برای برگزاری آزمون های شفاهی و پرسش و پاسخ قابل استفاده است.

تماس تصویری:

به منظور آزمون شفاهی که نیاز به دیدن تصویر دانش آموز است یا ارتباط مدیر و معلمان قابل استفاده است.

تکالیف دانش آموزان:

در راستای پیشرفت دانش آموز به معلم کمک می کند تا از وضعیت یادگیری دانش آموز و نقاط ضعف و قوت او در دروس مطلع شود. سرویس تکلیف برای معلم شامل سه بخش تکالیف در جریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده است.

آزمون ساز:

سامانه آنلاین آزمون ساز با رویکرد ارائه سرویس های جامع تعریف آزمون برای معلمان و دریافت آن برای دانش آموزان توسعه یافته است. آزمون ساز قابلیت برگزاری آزمون های تشریحی و تستی را دارد، هدف برگزاری آزمون به صورت آنلاین برای سنجش دانش و یادگیری دانش‌آموز است.

معلم امکان ایجاد سوالات به صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد معلم با درج مشخصات آزمون شامل نام درس، نام یا شماره آزمون، تاریخ، ساعت شروع و پایان، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، بارم کلی و بارم هر سوال می‌تواند آزمون مخصوص به خود را تعریف کند دانش آموز پس از تکمیل آزمون با کلیک روی دکمه پایان یک اعلان برای معلم می‌فرستد.

پروفایل دانش آموز کارپوشه :

مجموعه فعالیت هایی است که یک فرد در طول مدت مشخص انجام می‌دهد. کارپوشه ابزار کلیدی برای ارزشیابی و معیاری برای شناسایی میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان است آن ها با کسب امتیاز از خدمت ارائه شده یک امتیاز کلی کارپوشه کسب می کنند.

از این رو به لطف الهی و با همدلی و البته مدیریت خوب جامعه فرهنگی کشور و اپراتور همراه اول، این چالش به نحو خوبی مدیریت شد و قشر فرهنگی جامعه با فراغ بال به امر آموزش با کیفیت مناسب می پردازد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه