ارسال به دیگران پرینت

قابلیت دو تست جدید کرونا که جواب آن در عرض ۹۰ دقیقه آماده می‌شود

قرار است به زودی دو تست جدید کرونا در انگلیس عرضه شود که نتیجه ی آن ها در عرض تنها ۹۰ دقیقه آماده می شود.

قابلیت دو تست جدید کرونا که جواب آن در عرض ۹۰ دقیقه آماده می‌شود

یکی از این تست ها به قدری ساده است که از آن می توان به زودی در فرودگاه ها، ادارات، مدارس، کافه ها و رستوران ها استفاده کرد، امری که امکان تست گیری گسترده را فراهم خواهد ساخت.

شرکت های تولیدکننده ی این تست ها قیمت آن ها را اعلام نکرده اند اما مدعی هستند قیمتی مشابه یا کمتر از تست های فعلی دارند.

با توجه به تلاش دولت انگلیس برای مهار موج دوم بیماری کووید-۱۹، جلوگیری از تعطیلی های کرونایی و به حرکت درآوردن دوباره ی چرخ اقتصاد کشور، مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس، این دستاورد را «نجات بخش» توصیف کرد.

این تست های جدید ابتدا به سرویس سلامت همگانی (NHS) انگلیس و آسایشگاه ها عرضه می شوند و سپس در عرض چند ماه آینده به طور گسترده تری در دسترس قرار خواهند گرفت.

برخلاف تست های فعلی کرونا که عمدتاً بر روی افرادی صورت می گیرند که تصور می شود به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از تست های جدید برای غربالگری روزانه ی افرادی استفاده خواهد شد که هیچ علائمی ندارند.

مقامات انگلیس امیدوارند بتوانند با این روش جلوی اوج گیری مجدد بیماری در نقاط مختلف کشور را بگیرند تا دیگر لزومی به اجرای قرنطینه و محدودیت های کرونایی نباشد.

عرضه تست 90 دقیقه ای کرونا در انگلیس

این دو تست جدید قابلیت تشخیص آنفولانزا را هم دارند، حتی اگر نتیجه ی تست فرد برای کرونا منفی باشد.

این بدان معنی است که مقامات بهداشتی قادر خواهند بود شیوع بیماری های ویروسی در کشور را ردیابی کرده و برای مهار بیماری آنفولانزا اقدام کنند.

مسئولین نگرانند شیوع آنفولانزا در فصل سرما با اوج گیری دوباره ی کووید-۱۹ همزمان شود و این مسأله فشار بی سابقه ای به بخش درمان وارد سازد.

در یکی از این تست ها به نام Lampore از بزاق دهان نمونه گیری می شود، برخلاف تست های فعلی که به نمونه گیری دشوار و طاقت فرسا از بینی و حلق نیاز دارند.

دولت انگلیس ۴۵۰ هزار عدد از این تست را که محصول شرکت Oxford Nanopore Technologies Ltd است سفارش داده است و در صورت به اثبات رسیدن مؤثر بودن آن، ظرف یک سال آینده این تست در تعداد میلیونی در دسترس قرار خواهد گرفت.

تست دیگر که محصول شرکت DNANudge است، ماه آینده عرضه خواهد شد. در این تست دی‌اِن‌اِی فرد از طریق نمونه ی گرفته شده از بینی بررسی می شود اما برای گرفتن جواب لزومی به فرستادن نمونه به آزمایشگاه نیست، به این ترتیب با این تست هم می توان در زمان صرفه جویی کرد. در تست های فعلی بین ۲۴ ساعت تا ۴ روز طول می کشد تا نتیجه معلوم شود.

دولت انگلیس ۵ هزار عدد از دستگاه های شرکت DNANudge را هم خریداری کرده که قادرند روزانه حداکثر ۱۵ تست را پردازش کنند که این بدان معنی است که با این روش دولت انگلیس می تواند در ماه آینده ۵/۸ میلیون تست کرونا را به انجام برساند.

مبلغ قرارداد تست Lampore هنوز اعلام نشده اما وبسایت شرکت DNANudge رقم سفارش دولت انگلیس برای کیت های تشخیصی آن را ۱۶۱ میلیون پوند اعلام کرده است.

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد میزان دقت این دو تست منتشر نشده است. اما پروفسور سر جان بل، استاد دانشگاه آکسفورد می گوید این تست های جدید به همان اندازه ی تست های آزمایشگاهی فعلی «حساس» هستند.

دولت انگلیس هرگز میزان دقت تست های فعلی را اعلام نکرده اما تحقیقات از درستی نتایج این تست ها در ۸۰ درصد موارد حکایت دارند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه