ارسال به دیگران پرینت

تولید عطری با بوی فضا

حتما در خبرها خوانده اید که یکی از جالب ترین مشخصه های فضا بوی عجیب و خاص آن است. انوشه انصاری اولین توریست فضانورد و نخستین بانوی ایرانی که با پرداخت مبلغی هنگفت در شهریور سال ۱۳۸۵ از بایکونور قزاقستان و از طریق فضاپیمای سایوز سفری توریستی به فضا داشت هم در خاطرات خود تعریف کرده که پیش از سفر به او توصیه کردند به محض رسیدن به فضا از تنفس عمیق خودداری کند چراکه بوی عجیب فضا میتواند حال او را بر هم بزند اما خانم انصاری تعریف میکند که با تمام وجودش در بدو رسیدن به مقصد شروع به تنفس کرده تا بوی فضا را تجربه کند. اگر همواره دوست داشته اید بدانید که فضا چه بویی می دهد میتوانید خوشحال باشید چراکه یک شرکت ادکلن سازی قصد دارد عطری با بوی فضا تولید کند.

تولید عطری با بوی فضا

این عطر که Eau de Space نام خواهد داشت بوی فضا می دهد و فردی به نام استیو پیرس آن را طراحی کرده است. پیرس یک شیمیدان است و شرکتی به نام اومگا (Omega Ingredients) را تاسیس کرده که تمرکزش روی ایجاد طعم دهنده و مواد با کیفیت و طبیعی برای صنایع غذایی و نوشیدنی است.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۸ ناسا مذاکراتی را برای تولید این بو با پیرس انجام داد و چهار سال زمان برد تا این شیمیدان موفق به بازتولید عطر فضایی شود. در واقع علت این کار هم آن بود که فضانوردان پیش از سفر به مدار زمین با این بو آشنایی پیدا کنند و در اولین تجربه برخورد با آن دچار مشکل نشوند.

عطر فضایی

به گفته پگی وایتسون فضانوردی که پیشتر در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشته بوی فضا شبیه به بویی است که بلافاصله بعد از شلیک گلوله از یک سلاح استشمام می شود.

به نظرم این بوع تقریبا تلخ است و به بوی سوختگی و دود شباهت دارد.

مدیر شرکت سازنده عطر فضایی گفته که توصیف رایحه آن بسیار برایش مشکل بوده است. به گفته او توصیف فضانوردان از این بو ترکیبی از باروت، استیک سوخته، تمشک و نیشکر بوده است. به گفته ریچموند (مدیر شرکت) اصلی ترین هدف از تولید Eau de Space افزایش علاقمندی دانش آموزان به یادگیری رشته های ریاضی و علوم از طریق آموزش تجربی بوده است. وی ابراز امیدواری کرده که عطر فضایی تولید این شرکت مقدمه ای میشود برای صحبت کردن در مورد مسائل علمی میان والدین، دانش آموزان و معلمان.

ریچموند در انتها خاطرنشان کرد که شرکت تحت مدیریتش تلاش دارد در آینده نزدیک محصول جدید دیگری به نام عطر ماه (یا Smell of the Moon) را براساس بازخوردی که از مشتریان در رابطه با عطر فضایی دریافت خواهد کرد، تولید نماید.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه