ارسال به دیگران پرینت

تخت‌روانچی: آمریکا روز گذشته درخواست تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت داد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به تشدید رایزنی‌های ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل، بر نبود اجماع در این شورا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به تشدید رایزنی‌های ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل، بر نبود اجماع در این شورا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد.

«مجید تخت روانچی» سفیر ایران در سازمان ملل به اظهارات و اقدامات اخیر مقام‌های ارشد آمریکایی در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تلاش‌ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد.

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره توضیحات دو مقام آمریکایی به شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مجید تخت روانچی در پیامی توییتری نوشت: «ایالات متحده روز گذشته درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توضیحاتی داد و خواستار یکپارچگی شورا شد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود درباره این جلسه هیچ اشاره‌ای به واکنش اعضای شورای امنیت سازمان ملل نکرد. شاید دلیل آن این بود که درخواست متفق‌القول آنها برای اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود».

در خبرها آمده بود که «کلی کرفت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و «برایان هوک»، نماینده آمریکا در امور ایران با ارائه توضیحاتی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش کردند این شورا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کنند.

وبگاه وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت تهران ضمن مخابره این خبر نوشت: محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته ابراز امیدواری کرد کشورهای دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند.

پامپئو همچنین تهدید کرد، در صورتی که قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ناکام بماند، واشنگتن برای تمدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «تمرکز ما در حال حاضر همکاری با شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه است. اما چنانچه این اتفاق نیفتد به دنیا یادآوری می‌کنیم که مقام‌های دولت اوباما به صراحت گفته‌اند که ایالات متحده از توانایی یکجانبه بازگرداندن تحریم‌ها برخوردار است.»

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

استناد ادعایی آمریکایی‌ها به یک ماده موجود در برجام در حالی انجام گرفته است که این کشور در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به رغم وجود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تعهد این کشور به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد.

پیشتر مقام‌های چین و روسیه هم تصریح کرده‌اند که آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ حقی برای رجوع به مفاد این توافق جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه