ارسال به دیگران پرینت

محافظت مصرف لبنیات در برابر دیابت و فشار خون بالا

براساس نتایج مطالعات جدید، مصرف لبنیات پرچرب می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی همانند فشار خون بالا و دیابت را در افراد کاهش دهد.

 محافظت مصرف لبنیات در برابر دیابت و فشار خون بالا

نتایج یک مطالعه با حضور ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده، نشان داد که مصرف زیاد لبنیات، به‌ویژه لبنیات پرچرب، با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت مرتبط است. میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا در جهان ازجمله ایالات متحده رو به افزایش است. متخصصان تخمین می‌زنند که حدود ۳۴ میلیون نفر در آمریکا به دیابت مبتلا هستند و تقریبا نیمی از جمعیت آن از فشار خون بالا رنج می‌برند و این میزان در سایر نقاط جهان، به‌ویژه نقاط دیگر غرب افزایش می‌یابد. درنتیجه، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای درک چگونگی پیشگیری از این بیماری‌ها روش‌های مختلفی را در پی گرفتند و دریافتند ازآنجاکه یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند برای هر دو عامل دیابت و فشار خون بالا خطرناک باشد، به‌نظر می‌رسد بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم بسیار امیدوارکننده و مؤثر است.

همان‌طور که می‌دانید محصولات لبنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به‌دنبال این مسئله، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لبنیات با فشار خون پایین همراه است. همچنین نتایج مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند که مصرف زیاد لبنیات با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. با این وجود، شرکت‌کنندگان این مطالعه، تنها شامل مردم اروپا و آمریکای شمالی می‌شوند که این مسئله کلی بودن یافته‌ها را محدود کرده است.

هم‌اکنون نتیجه یک مطالعه بزرگ بین‌المللی از داده‌های تقریبا ۱۵۰ هزار نفر نشان داده است که مصرف زیاد لبنیات، به‌ویژه لبنیات پرچرب، با خطر کمتری از دیابت و فشار خون بالا همراه است. این مطالعه همچنین نشان داده که افزایش مصرف لبنیات پرچرب با خطر کمتر ابتلا به سندرم متابولیک همراه است (گروهی از علائم که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.)

حوزه بین‌المللی

در پژوهش تازه داده‌های مربوط به ۱۴۷،۸۱۲ نفر از ۲۱ کشور جهان، شامل آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و اروپا استفاده شده است و شرکت‌کنندگان آن در سنین ۳۵ تا ۷۰ سال قرار داشتند.

پژوهشگران طی یک سال با استفاده از پرسشنامه از میزان مصرف مواد غذایی شرکت‌کنندگان مطلع شدند و فهرست غذاهای مصرفی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در بین محصولات لبنی موجود در این فهرست، شیر، ماست و پنیر قرار داشت. پژوهشگران ترکیبات کره و خامه را در تجزیه و تحلیل کلی خود جای نداده‌اند، زیرا مصرف این موارد برای بسیاری از شرکت‌کنندگان رایج نبود. بااین‌حال، این تیم ارتباط میان میزان مصرف و شرایط بهداشتی را به‌طور جداگانه ارزیابی کرد.

پژوهشگران همچنین اطلاعاتی را در مورد تاریخچه پزشکان، تجویزها، فشار خون، محیط اطراف و میزان گلوکز و چربی موجود در خون در نظر گرفتند. در نظر داشته باشید که اندازه‌گیری‌های اخیر در تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به سندرم متابولیک است یا دیابت نوع ۲ اهمیت دارد.

حداقل ۲ وعده روزانه

نتیجه مطالعه نشان داد که به‌طور متوسط​​، مردم هر روز ۱۷۹ گرم لبنیات مصرف می‌کنند. این مقدار اندکی کمتر از یک لیوان شیر یا یک فنجان ماست در روز یعنی ۲۴۴ گرم است. به‌طور متوسط ​​مردم اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی بیشتر از مردم آسیا و آفریقا  لبنیات مصرف می‌کنند. مردم اروپا و آمریکای شمالی هم تمایل به خوردن لبنیات کم‌چرب دارند، درحالی‌که در مناطق دیگر بیشتر لبنیات پرچرب مصرف می‌شود.

پژوهشگران هنگام تجزیه و تحلیل وعده‌های غذایی شرکت‌کنندگان دریافتند که مصرف حداقل ۲ وعده لبنیات در روز در مقایسه با مصرف نکردن لبنیات، ۲۴ درصد خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف حداقل ۲ وعده لبنیات پرچرب، با کاهش ۲۸ درصدی خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود، اما مصرف لبنیات کم‌چرب، کاهش خطر سندرم متابولیک را به‌همراه نداشت. درحالی‌که مصرف کره هم موجب کاهش خطر سندرم متابولیک می‌شود، اما مصرف آن بسیار کم بود و مقدار مصرف آن به‌طور متوسط شامل ۳ گرم در روز می‌شد.

لبنیات کم‌چرب همیشه به نسبت لبنیات پرچرب سالم‌تر نیست

داشتن حداقل ۲ وعده در روز از محصولات لبنی با ۱۱ تا ۱۲ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا همراه بود، البته این میزان در افرادی که لبنیات پرچرب مصرف می‌کردند، به نسبت بالاتر بود. اندرو منت، نویسنده مطالعه و پژوهشگر اصلی مؤسسه تحقیقات بهداشت عمومی همیلتون در انتاریو اظهار داشت:

مصرف زیاد لبنیات همانند شیر، ماست و پنیر، به‌خصوص لبنیات پرچرب، با شیوع پایین سندرم متابولیک و با خطر کمتر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت همراه است.

بسیاری افراد بر این عقیده‌اند که محصولات لبنی پرچرب در مقایسه با لبنیات کم چرب از فواید سلامتی کمتری همراه است، اما در حقیقت این موضوع صحیح نیست. اندرو منت در ادامه گفت محصولات لبنی پرچرب، طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، فسفر و ویتامین هایA  B1۲ و B۲ را به‌همراه دارند. اگرچه هنوز مشخص نیست مصرف لبنیات چگونه ممکن است از افراد در برابر مسائل بهداشتی مورد بحث محافظت کند، اما پژوهشگران امیدوار هستند که یافته‌های خود را در آزمایش‌ها مکرر و طولانی که انجام می‌دهند، به تأیید برسانند.

پژوهشگران می‌گویند اگر نتیجه‌گیری آن‌ها تأیید شود، افزایش لبنیات می‌تواند روشی عملی و کم‌هزینه برای کاهش میزان سندرم متابولیک، فشار خون بالا و دیابت در سراسر جهان باشد.

 

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه