ارسال به دیگران پرینت

مسکن در راه بورس

امیر داداشی: فروش متری خانه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی دو موضوعی است که طی سال‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی با جدیت آن را دنبال می‌کند. حال پس از سال‌ها فراز و نشیب و ارائه راهکارهای مختلف، به نظر می‌رسد که دولت عرضه مسکن در بورس را بهترین راهکار برای تحقق فروش متری خانه یافته است. بر همین اساس محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه وجود دارد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نیز در رابطه با اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصریح کرد: با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی در هفته گذشته، قرار شد تا این اختیارات به سازمان امور مالیاتی داده شود که بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند.

مسکن در راه بورس

در سال جهش تولید وزارت راه و شهرسازی نقش مهمی در تحقق این شعار دارد. طبق بررسی‌ها بیش از 5/3 میلیون تقاضای انباشته در بازار مسکن وجود دارد و ناتوانی بخش عرضه در پاسخ به این حجم تقاضا انتظار تورمی در این بازار همچنان مشاهده می‌شود. در چنین شرایطی گفته می‌شود 5/2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که تزریق آن به بازار می‌تواند تا حدودی آرامش را به این صنعت بازگرداند. از سوی دیگر، تورم عمومی کالاها، افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و ساز و آغاز روند رو به صعود قیمت در بازارهای موازی عامل دیگری برای شتاب‌گرفتن قیمت مسکن در سال 99 شناخته می‌شود. در چنین شرایطی وزارت راه و شهرسازی اولویت برنامه‌های خود را روی اجرای طرح مسکن ملی استوار ساخته است. طرحی که قرار است طی دو سال با ساخت 400 هزار واحد مسکونی حداقل نیاز خانه‌اولی‌ها را پاسخ دهد.

سامانه املاک در اختیار سازمان امور مالیاتی

وزیر راه‌وشهرسازی در رابطه با اجرای طرح مسکن ملی گفت: امروز در شرایطی هستیم که متقاضیان واقعی خود را شناسایی کرده‌ایم و در بسیاری از مناطق، طرح‌ها شروع شده و در آینده طرح‌های بزرگ‌تری را با هماهنگی نقش‌آفرین‌ها در این عرصه خواهیم داشت. محمد اسلامی افزایش جواز ساخت‌وساز را از دیگر برنامه‌های بهبود تولید خواند و تشریح کرد: در ستاد ملی کرونا اتفاقا تاکید شد تخفیف‌هایی قائل شوند که جذابیت برای ساخت‌و‌ساز مسکن افزایش پیدا کند و ما از این طریق تولید و اشتغال فراگیرتری را شاهد باشیم. او درباره سامانه املاک و احذ مالیات از خانه‌های خالی هم یادآور شد: سامانه جامعه املاک مسکن را وزارت راه و شهرسازی رونمایی کرد، اما بعد متوجه شدیم این سامانه خلاء‌های قانونی دارد و در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نیست که اطلاعات را درون این سامانه بارگذاری کنند، اما با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی هفته گذشته این اختیار به سازمان امورمالیاتی داده شد تا بتوانند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کنند.

مسکن در راه بورس

خرید و فروش متری املاک از دیگر رویاهایی است که متصدیان وزارت راه و شهرسازی آن را در سر می‌پرورانند که حالا در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دوازدهم به نظر می‌رسد این وزارتخانه بورس را بهترین مسیر به تحقق این رویا یافته است. در همین زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه وجود دارد. به گفته محمود محمودزاده بهره‌مندی و استفاده از بازار سرمایه بنا به نظر وزیر راه و شهرسازی و تاکید دولت در بخش مسکن در دستور کار قرار گرفته است و فعال می‌شود. او ادامه داد: در چندین مورد، نظر اصلاحی روی قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن وجود داشت که در جلسات متعدد، توافقاتی حاصل شد. با اصلاح قانون ساماندهی، تحرکی در بخش مسکن ایجاد می‌شود؛ بدین معنا، علاوه بر مسئولیت در تامین مسکن، تامین خدمات توسعه شهری نیز فعال خواهد شد. محمودزاده با اشاره به اینکه برای فعال‌کردن بازار سرمایه در چندین مورد تفاهم حاصل شده، افزود: فعال‌کردن صندوق‌های زمین و ساختمان و تامین زمین مورد نیاز تولید مسکن با اصلاح آیین‌نامه بر اساس مشکلاتی که سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی داشت، در جریان است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه