ارسال به دیگران پرینت

چه کسی مقصر تعیین سکه ۷ میلیونی است؟

محمد ولی در واکنش به احتمال تعطیلی معاملات گواهی سپرده طلا در بورس کالا گفت: با توجه به اینکه برای طراحی و اجرای یک ابزار مالی در بورس مطالعات گسترده‌ای صورت می‌گیرد، تعطیلی یک دفعه این معاملات چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، در این رابطه دولت باید جلوی داد و ستد‌های سفته بازانه در بازار سکه را بگیرد، این در حالیست تا زمانیکه شاخص‌های اقتصادی به ثبات نرسد، التهابات بسیاری را در بازار خواهیم داشت، بر این اساس تعطیلی گواهی سپرده سکه در بلند مدت نمی‌تواند در رابطه کنترل قیمت‌ها اثرگذار باشد، شاید حتی در این رابطه نتیجه معکوس نیز بدهد.

چه کسی مقصر تعیین سکه ۷ میلیونی است؟

با توجه به افزیش نرخ سکه در بازار، مسئولان بانک مرکزی معتقدند، معاملات گواهی سپره سکه در بورس کالا باعث این وضعیت شده، چرا که نرخ سکه در بازار سرمایه حدود ۵۰۰ هزار تومان بیشتر از بازار فیزیکی است، در این زمینه با توجه به فشار بانک مرکزی، بورس کالا اعلام کرد تا اطلاع ثانوی معاملات گواهی سپرده سکه در تالار نقره‌ای در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند، این در حالیست که کارشناسان بورسی معتقدند، افزایش قیمت سکه با این اقدام متوقف نمی‌شود، در مقابل فعالیت‌های سفته بازانه در بازار سکه بیشتر می‌شود.

 
محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درخصوص متوقف شدن معاملات گواهی سپرده سکه در بازار سرمایه گفت: بورس کالا با سازوکار شفافی که برای انجام معاملات کالا‌های مختلف از جمله سکه طلا در اختیار دارد، می‌تواند نقش موثری در تعادل بخشی به بازار‌ها ایفا کند و بر همین اساس همواره از این بازار و ابزار‌های معاملاتی آن حمایت کرده‌ایم، هر چند این روز‌ها شاهد فاصله قیمت سکه طلا در این بازار با نرخ بازار آزاد بودیم.

وی افزود: بورس تنها سازوکار معاملات را فراهم می‌کند، از سویی روند معاملات و قیمت‌ها متاثر از تلاقی بین عرضه و تقاضای خریدار و فروشنده است، به بیان دیگر مسلما این عرضه و تقاضاست که تعیین‌کننده قیمت‌هاست.

کشتی آرای افزود: طی چند وقت گذشته برخی افراد از فرصت آربیتراژی (خریدوفروش هم‌زمان یک دارایی برای کسب سود از تفاوت قیمت‌ها) موجود بین این دو بازار برای کسب سود استفاده کرده و با خرید سکه از بازار آزاد و سپس فروش آن در بازار گواهی سپرده سکه طلا، سود کسب کردند، که این شرایط موجب رشد تقاضای خرید سکه در بازار سنتی شده است.

 
تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه بورس کالا؛ چه کسی مقصر تعیین سکه ۷ میلیونی است؟قیمت سکه همچنان افزایشی خواهد بود

عباد محمدولی کارشناس بازار سکه و طلا  با اشاره به اینکه قیمت سکه همچنان صعودی خواهد بود، اظهار داشت: باتوجه به اینکه تمام بازار‌های سرمایه‌ای با رشد قیمت روبرو بودند، سکه نیز به دلیل این که دارایی ارزشمندی به حساب می‌آید، این روز‌ها با استقبال خریداران روبرو شده، از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که سکه گران نشده، بلکه این ارزش پول ملی ما است که هر روز با افت مواجه می‌شود، در چنین شرایطی مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود روبه خرید سکه، طلا و ارز می‌آورند.

وی همچنین در واکنش به احتمال تعطیلی معاملات گواهی سپرده طلا در بورس کالا گفت: با توجه به اینکه برای طراحی و اجرای یک ابزار مالی در بورس مطالعات گسترده‌ای صورت می‌گیرد، تعطیلی یک دفعه این معاملات چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، در این رابطه دولت باید جلوی داد و ستد‌های سفته بازانه در بازار سکه را بگیرد، این در حالیست تا زمانیکه شاخص‌های اقتصادی به ثبات نرسد، التهابات بسیاری را در بازار خواهیم داشت، بر این اساس تعطیلی گواهی سپرده سکه در بلند مدت نمی‌تواند در رابطه کنترل قیمت‌ها اثرگذار باشد، شاید حتی در این رابطه نتیجه معکوس نیز بدهد.

محمدولی با اشاره به اینکه دولت باید برای بازگرداندن، اقتصاد کشور به مسیر صحیح، اقدامات زیر ساختی را در دستور کار خود قرار دهد، اظهار داشت: تا زمانیکه دولت به بحث تولید نپردازد و شاخص‌هایی نظیر اشتغال، نرخ رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و... را بهبود نبخشد ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به بازار‌های مختلف از جمله سکه هجوم نیاورند.

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: بنابراین در چنین شرایطی باید انتظار داشت قیمت سکه همچنان سیر صعوی داشته باشد، از سوی دیگر با اقدامات دستوری از جمله تعطیلی گواهی سپرده سکه در بورس کالا نیز نمی‌توان اثرگذاری درستی برای کنترل قیمت سکه انجام داد.

 
تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه بورس کالا؛ چه کسی مقصر تعیین سکه ۷ میلیونی است؟باید از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه اجتناب کرد
ساسان شاه‌ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا، گفت: بازار طلا در ایران در قیاس با بازار طلا در بسیاری از کشور‌های دیگر، تفاوت‌های عمده دارد، از سویی وضعیت کلان اقتصادی ما هم ایجاب می‌کند که برای انجام هرگونه اصلاح ساختاری در اقتصاد، باید متوجه این نکته باشیم که به کدام سمت می‌خواهیم حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، عمده بازار‌های کشور به حداکثر رشد خودشان رسیده‌اند و به همین دلیل، اصلاح ساختاری در بازار‌ها باید با حداکثر ملاحظه صورت بگیرد تا وضعیت در بازار‌هایی که همین حالا هم فاقد کشش و شفافیت هستند، بدتر از این نشود.

شاه ویسی اظهار داشت: یکی از این ملاحظات این است که ایران به دلیل وضع تحریم‌ها و کاهش دسترسی به منابع دلاری حاصل از فروش نفت، بخشی از تراکنش‌های بین‌المللی خود را در قالب طلا انجام می‌دهد و به همین خاطر، سیاست‌گذاران ما باید توجه داشته باشند که حضور دولت در بازار طلا و سکه ممکن است، چه تبعات قیمتی بر روی این فلز گران‌بها خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از طرف دیگر، متاسفانه رفتار دولت‌ها در ایران فاقد شفاف سازی و اقناع کافی برای فعالان بازار‌ها است و عمدتاً ناشی از تصمیمات خلق الساعه است. در واقع، دولت باید برای فعالان بازار سکه توضیح قابل قبولی داشته باشد که چرا تصمیم به تعطیلی بازار گواهی سپرده طلا گرفته است، چرا که ممکن است کنار گذاشتن این طرح به جای آرامش بخشیدن به بازار سکه، به افزایش بیشتر در قیمت‌ها منجر شود.

شاه‌ویسی با اشاره به اینکه داد و ستد سکه در بورس کالا شفافیت بیشتری به همراه دارد، اظهار داشت: دولت در دو سال گذشته زمانیکه سکه ۴ میلیون تومان قیمت داشت، به بهانه انجام معاملات سفته بازانه، بازار آتی سکه را تعطیل کرد، اما حال بعد از گذشته مدت‌ها از این تصمیم، امروز سکه تمام بیش از ۷ میلیون تومان داد و ستد می‌شود، بنابراین با اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی نباید به سمت اوضاع را پیچیده‌تر کرد.

وی خاطر نشان کرد: به بیان دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد با تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه در بورس کالا، قیمت سکه در بازار آزاد کاهش یابد، بلکه این اتفاق ممکن است منجر به این امر شود که معاملات غیر شفاف در بازار آزاد بیشتر شود و در نهایت رفتار سفته بازانه در بازار سکه افزایش یابد.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهدی ارسالی در

      بیچاره مردم ایران که در کشوری زندگی میکنند. که گرگها ارامش اقتصادی را گرفته اند.
      بیچاره کسانی مثل ما که ارزش پولشان توسط گرگها نابود میشود.
      کشوری که دولت و نظامش شریک دزد و رفیق قافله اند.
      آری زندگی بر مردم ایران حرام شد.
      چون مسئولانشان گرگهایی در لباس بره اند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه