ارسال به دیگران پرینت

تهران هنوز به نقطه اوج کرونا نرسیده‌ است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در جلسه شورای شهر تهران گفت: شیب ابتلا به بیماری کرونا در تهران دارای تکان‌های سینوسی است و بازتاب حضور نامتعارف شهروندان در آن دیده می‌شود.

تهران هنوز به نقطه اوج کرونا نرسیده‌ است

علیرضا زالی با حضور در جلسه علنی روز سه شنبه شورای اسلامی شهر تهران با تشکر از فعالیت‌های حمایتی و کمک‌های مستمر و سازنده و مشارکت جویانه شورای شهر تهران و مدیریت شهری پایتخت برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا گفت: اقدامات جهادی و به هنگام مجموعه شهرداری موجب رضایت و آرامش شهروندان تهرانی بود.

وی در ادامه وضعیت شهر تهران را پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از سایر شهرهای کشور توصیف کرد و گفت: راهبردها و برنامه ریزی ها به دلیل مختصات فنی خاص تهران و جمعیت قابل توجه پایتخت باید متفاوت باشد. تهران پرجمعیت‌ترین شهر کشور است و به دلیل تراکم و چگالی بالا و حضور افراد در برخی از مناطق به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی باید برنامه ریزی برای آن متفاوت باشد.

زالی اضافه کرد: جمعیت شناور تهران برابر با جمعیت ۲ استان است و همچنین ما در برخی مناطق با جمعیت آزاد رو به رو هستیم که به طور مثال در مناطق دانشگاهی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر جمعیت آزاد حضور دارند. همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران بیش از سایر شهرهای کشور است. نکته بعدی میزبانی تهران از بیماران سایر شهرهای کشور در شرایط فعلی است.

زالی با اشاره به اینکه خوشبختانه در تهران انسجام حکمرانی دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت ویروس کرونا وجود دارد، گفت: در سایر شهرها این همگرایی و وحدت رویه در راهبردها وجود ندارد و شاهد از هم گسیختگی حکمرانی در این حوزه هستیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به تخت‌های بیمارستانی دانشگاهی تحت نظر نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و سایر نهادها گفت: ۳۱ هزار و ۲۰۰ تخت در تهران داریم که تلاش کردیم از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم و در حال حاضر ۸۰ درصد تخت‌هایی که به بیماران کرونا اختصاص دارد از تخت‌های بیمارستانی زیر نظر دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر در تهران گفت: بر اساس آمار بیماران بستری شده دو درصد از کل این بیماران فوت شده که اگر کل تخت‌های بیمارستانی در تهران را در نظر بگیریم ۱.۳ خواهد شد که نسبت به آمار کل کشور وضعیت مطلوبی است.

زالی گفت: ترویج خود مراقبتی و تلاش برای عدم حضور افرادی که دارای علائم جدی در فضاهای عمومی و فضاهای درمانی می‌تواند یکی از راهبردهای مطلوب برای کنترل این ویروس باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه پرسیده می‌شود چه زمانی این ویروس ریشه کن می‌شود، پاسخ داد: زمان ریشه کن شدن این ویروس متناسب با مداخلات سخت گیرانه تصمیم گیران خواهد بود اینکه مداخلات کم، متوسط یا سخت گیرانه باشد و سرعت عمل در کنار آن می‌تواند به ریشه کن کردن سریع‌تر این بیماری در کشور کمک کند. تاکنون میزان مداخلات در کشور متوسط بوده و نتوانستیم تصمیمات سختگیرانه ای بگیریم. برخی دلیل آن را نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی عنوان کردند اما پاسخ آن روشن است، هر چه زمان این بیماری در تهران طولانی‌تر شود وضعیت فعلی که در اقتصاد تأثیر زیادی دارد نیز ادامه دار خواهد شد.

زالی با بیان اینکه هنوز به نقطه اوج این بیماری در تهران نرسیده‌ایم تا سیر نزولی طی کند گفت: رسیدن به پیک و قله بستگی به سخت گیری های ما دارد هر چقدر این روند ناقص‌تر باشد متأسفانه بازه زمانی بیماری طولانی‌تر می‌شود، اگر ما دو، سه هفته با سختی و سنگینی محدودیت‌ها را اعمال می‌کردیم شاید مدت زمان این رخداد کوتاه‌تر می‌شد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران با اشاره به اینکه دغدغه مشترک همه دلسوزان حل و ریشه کن کردن این بیماری است گفت: فاصله گذاری اجتماعی در شرایطی اجرایی شد که ما شاهد افزایش مراجعه کنندگان سرپایی، افزایش بیمارانی که نیاز به بستری دارند و تقلیل ترخیص افراد بستری شده هستیم و این نشان می‌دهد هنوز این ویروس در تهران کنترل نشده و شیب ابتلاء فزاینده است.

زالی با تاکید بر اینکه الگوی ابتلاء به کرونا در تهران به جز تبعیت از منحنی عمومی، تکان‌های سینوسی نیز دارد، گفت: شیب ابتلاء به بیماری کرونا در تهران شاهد تکان‌های سینوسی است یعنی در روزهایی که حضور نامتعارف شهروندان را شاهد هستیم مانند هفته آخر اسفند ماه بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین ماه مشاهده کردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت‌تر پس از طی چند روز خواهیم بود.

وی از حرکت از اجرای فاصله اجتماعی به سمت فاصله اجتماعی هوشمند خبر داد و گفت: این تغییر مسیر باید با تأمل باشد و نباید تصمیم گیری های ما با عجله و شتاب اجرایی شود زیرا شتاب زدگی ممکن است بحران‌های جدیدی ایجاد کند.

زالی پیش بینی کرد هفته آینده با افزایش مبتلایان کرونا در تهران که در ایام نوروز به مسافرت رفتند مواجه خواهیم بود. همچنین طی سه روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتاب‌های خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اضافه کرد: بیشتر ترددها به دلیل اجبار و اضطرار و توسط اقشار فرودستی است که نگران کسب و کارهای خود هستند، افرادی که نگران چک برگشتی، مشکل اجاره بها و … هستند که باید بسته راهبردی برای این افراد پیش بینی شود. در تهران نهادهای حمایتی اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما نیاز به یک برنامه جامع راهبردی برای اقشار فرودست و آسیب پذیر هستیم.

وی با اشاره به حضور معتادان متجاهر در سطح شهر گفت: این افراد ناقلان فعال هستند و می‌تواند حضورشان در سطح شهر آثار بدی در اذهان مردم تهران داشته باشد. باید مدیریت شهری فعالیت‌های قابل توجهی در این حوزه از جمله فعالیت گرمخانه‌ها، سامان سراها در این مدت داشته باشد اما باید یک برنامه جامع راهبردی با کمک و مشورت شورای شهر برای وضعیت پیچیده فعلی تهیه و به دولت پیشنهاد شود.

او کودکان کار و خیابان و زباله گرد، سالمندان کار را نیازمند شارژهای مداوم اعتباری دانست و گفت: شهرداری باید در این راه با ستاد ملی کرونا همراهی داشته باشد.

زالی با بیان اینکه فایل روزآمد آمار اقشار آسیب پذیر در اختیار نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و … وجود دارد اما باید یک بانک اطلاعاتی جامع از سوی همه سازمان‌های حمایتی تهیه شود، گفت: این بانک اطلاعاتی کمک می‌کند برنامه‌های جامعه هدف حمایتی شفاف و روشن باشد.

وی ادامه داد: اتباع بیگانه فاقد کارت‌های اقامتی که به دلیل مشکلات مالی و ترس به مراکز مراجعه نمی‌کردند خوشبختانه با تصمیم وزارت بهداشت که کمک به این افراد از خدمات بشردوستانه محسوب می‌شود شامل حال اقدامات درمانی قرار گرفتند، در سطح دستفروشان افرادی که دارای پروانه هستند از برنامه‌های حمایتی برخوردارند اما افرادی که فاقد پروانه و آسیب‌پذیرتر نیز هستند باید مورد توجه قرار گیرند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به جمع آوری کودکان زباله گرد گفت: گاهی اوقات برخی رفتارها به دلیل اضطرار شاید خشن به نظر بیاید اما مجبور بودیم برای کنترل و مهار این بیماری برخی رفتارها را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: حمایت از اقشار فرودست و شناسایی آنها و تهیه یک برنامه راهبردی جامع از اولویت‌های نهادهای حاکمیتی باشد تا امکان حضور بیشتر افراد در خانه‌ها وجود داشته باشد هر چقدر ما با سرعت کمتری این تصمیمات را بگیریم زمان ابتلاء و شیوع این بیماری طولانی‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بسته‌های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای اقشار آسیب پذیر تهران چاره ساز نیست.

زالی تاکید کرد: تصمیمات شتابزده و عجولانه آثار زیان بار اقتصادی را طولانی‌تر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تهران برای مقابله با کرونا باید الگوی متفاوت‌تری را دنبال کند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران همچنین از افزایش ظرفیت غربالگری در تهران با همراهی خانه‌های سلامت شهرداری خبر داد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه