ارسال به دیگران پرینت

المیادین:

آیا بقای اردوغان در قدرت، به ماجرای ادلب گره خورده؟

به دنبال ازادسازی ادلب، مساله انعکاس احتمالی آن بر سیاستهای منطقه ای و بین المللی اردوغان مطرح می شود؛ چرا که این امر، سرنوشت شخصی وی در مورد باقی ماندن در قدرت را نیز مشخص می کند.

آیا بقای اردوغان در قدرت، به ماجرای ادلب گره خورده؟

حسنی محلی در المیادین نوشت: به دنبال ازادسازی ادلب، مساله انعکاس احتمالی آن بر سیاستهای منطقه ای و بین المللی اردوغان مطرح می شود؛ چرا که این امر، سرنوشت شخصی وی در مورد باقی ماندن در قدرت را نیز مشخص می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: شرایط ادلب، دیر یا زود بر محاسبات اردوغان در سوریه و از آن جمله، بر سرنوشت حضور نظامی ترکیه در شرق و غرب فرات، تاثیر می گذارد. رئیس جمهور ترکیه از ابتدای بحران سوریه، روی سرنگونی بشار اسد حساب باز کرده و نقش اساسی در تحولات سوریه ایفا کرد. اما به طور کلی، در یک انزوای کشنده در صحنه سوریه قرار گرفت و نتوانست حمایت آمریکا و دولتهای غربی را به خود جلب کند.

همین انزوا، اردوغان را بر آن داشت تا از پوتین به دلیل سرنگونی جنگنده روسی در سوریه، که در نوامبر 2015 اتفاق افتاد، عذرخواهی کند؛ از آن پس، مسکو و تهران، به هم پیمانان آنکارا در سوریه تبدیل شدند. اما حمایت تهران و مسکو از نظام بشار اسد، برای شکست طرح اردوغان در سوریه، مبتنی بر براندازی اسد، کافی بود.

در این شرایط، موضوع اینده سیاسی اردوغان مطرح می شود؛ بویژه آنکه برخی کارشناسان، پیروزی اسد در ادلب را شکستی برای رئیس جمهور ترکیه می دانند؛ که به تنهایی از درخت بالا رفت و برای پایین آمدن از آن، نتوانست هیچ طرفی را با خود همراه کند.

سقوط ادلب، در واقع اغازی است برای پایان اردوغان؛ نه تنها در سوریه، بلکه در داخل ترکیه؛ به این دلیل که برخی مخالفان دولت ترکیه، پیروزی اسد در ادلب را موفقیتی برای خود می دانند، که می تواند به رهایی انها از اردوغان، پس از 17 سال مبارزه با وی، منجر شود.

در این شرایط، این نگرانی وجود دارد که ترکیه وارد جنگ مستقیم با سوریه شود؛ هر چند که می داند روسیه و ایران، پشت سوریه هستند. با این حال، مادامی که همّ و غم اردوغان باقی ماندن در قدرت باشد، ممکن است برای حفظ آن، هر بهایی را بپردازد.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه