ارسال به دیگران پرینت

مهاجرت دختران ورزشکار

پشت پرده مهاجرت دو وزنه بردار خانم | پای کیمیا علیزاده در میان است؟ | موضوع پناهندگی از کجا شروع شد؟

رسانه ها به بررسی علت اصلی مهاجرت چند ورزشکار اخیر پرداختند که به نام یک ورزشکار رسیدند.

پشت پرده مهاجرت دو وزنه بردار خانم | پای کیمیا علیزاده در میان است؟ | موضوع پناهندگی از کجا شروع شد؟

حضور دو وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران در آلمان حالا علامت ‌سؤال‌ها درباره آینده آنها را پررنگ می‌کند. همان‌طور که کیمیا علیزاده نتوانست به‌سادگی کارهای مربوط به اقامتش را انجام دهد، به نظر می‌رسد یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان هم کار سختی برای گرفتن اقامت این کشور داشته باشند.

فدراسیون وزنه‌برداری ایران روزهای سختی را سپری می‌کند. این فدراسیون که با رفت و برگشت علی مرادی به صندلی ریاست به اندازه کافی از لحاظ مدیریتی به چالش خورده بود، با مهاجرت دو ملی‌پوش زن، اسیر بحرانی عجیب شده است.

اولین خبر پرسروصدا مربوط به گم‌شدن یکتا جمالی در سفر تیم ملی وزنه‌برداری به یونان بود. در شرایطی که دو وزنه‌بردار جوان ایران راهی این رقابت‌ها شده بودند، به ناگاه خبر رسید که یکتا جمالی، دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری که اولین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را گرفته، ناپدید شده است.

از همان ساعت‌های نخست انتشار خبر گم‌شدن جمالی می‌شد حدس زد که او گم نشده و برای درخواست پناهندگی هتل تیم ملی را ترک کرده است. 24 ساعت بعد، خبر رسید که جمالی از آتن به آلمان رفته و در این کشور درخواست پناهندگی‌اش را ارائه کرده است.

این خبر در شرایطی منتشر شده بود که علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در آتن مانده بود به این امید که بتواند جمالی را پیدا کند و او را به ایران بازگرداند.

اندکی بعد، ضربه دوم هم به فدراسیون وزنه‌برداری ایران زده شد. این بار ماجرا مربوط به صحبت‌های پریسا جهانفکریان، دیگر دختر تیم ملی وزنه‌برداری بود که در گفت‌وگویی رسمی تأیید کرد از ایران به آلمان مهاجرت کرده و قصد دارد از این به بعد در این کشور دنیای حرفه‌ای‌اش را پیگیری کند.

مقصد مشترک یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان برای پناهندگی و مهاجرت، باعث به‌راه‌افتادن شایعاتی در ایران شد. شایعاتی که خبر می‌داد کیمیا علیزاده، دختر تاریخ‌ساز ورزش ایران که اولین و تنها مدال زنان ایران در بازی‌های المپیک را به دست آورده، به این دو دختر وزنه‌بردار کمک کرده تا به آلمان پناه ببرند.

بیشتر بخوانید:

 

کیمیا چند سال قبل راهی آلمان شد و آنجا درخواست پناهندگی‌اش را ارائه کرد. او موفق نشد در بازی‌های المپیک توکیو با پرچم این کشور مسابقه دهد و نهایتا با پرچم تیم پناه‌جویان در بازی‌های توکیو به رقابت پرداخت. او که در دیدار نخست در این بازی‌ها ناهید کیانی از ایران را برد، تا پای کسب مدال پیش رفت ولی نهایتا دستش از رسیدن به مدال بازماند.

مقصد مشترک آلمان، کشوری که قبلا کیمیا به آنجا رفته، برای یکتا و پریسا، پازل‌های گمشده این معما را کنار هم می‌گذاشت؛ چون همان‌طور که دو وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران اشاره کرده‌اند، با کمک یکی از دوستانشان توانسته بودند به آلمان سفر کنند.

شایعه کمک کیمیا علیزاده به این دو نفر در شرایطی قوت گرفته که حالا پریسا جهانفکریان به‌شدت چنین موضوعی را تکذیب می‌کند.

او که به‌تازگی با «اینسایدگیمز» مصاحبه کرده گفته کیمیا علیزاده اصلا در جریان ماجرای مهاجرت او نبوده است. «من کیمیا را می‌شناسم ولی او اصلا چیزی درباره مهاجرت من نمی‌دانست. ضمن اینکه به شما اطمینان می‌دهم کیمیا نقشی در تصمیم یکتا جمالی برای رفتن به آلمان هم نداشته است. واقعیت این است که خروج از ایران کار بسیار دشواری است ولی یکی از دوستانم به من کمک زیادی برای اخذ ویزا کرد. این پروسه هم زمان‌بر بود و چندین ماه طول کشید. من بعد از حضورم در آلمان به باشگاه تی‌اس‌سی برلین پیوسته‌ام تا بتوانم تمریناتم را از سر بگیرم».

حضور دو وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران در آلمان حالا علامت ‌سؤال‌ها درباره آینده آنها را پررنگ می‌کند. همان‌طور که کیمیا علیزاده نتوانست به‌سادگی کارهای مربوط به اقامتش را انجام دهد، به نظر می‌رسد یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان هم کار سختی برای گرفتن اقامت این کشور داشته باشند.

پریسا می‌گوید از آنجا که از آخرین حضورش در تیم ملی ایران دو سال می‌گذرد از لحاظ قانونی مشکلی برای تغییر تابعیت ندارد. با وجود این به نظر می‌رسد او کار سختی پیش‌رو خواهد داشت و شاید اگر کسب سهمیه کند، بتواند در المپیک پیش‌رو زیر پرچم پناه‌جویان مسابقه دهد. «سعی کرده‌ام کارهای مربوط به پناهندگی را انجام دهم ولی دوست دارم اقامت آلمان را به دست بیاورم تا بتوانم در صورت امکان برای این کشور مسابقه دهم. آلمان کشوری باشکوه با مردمانی بسیار مهربان است. از حضورم در این کشور بسیار خوشحالم و حقیقا نسبت به آینده‌ام امید بسیار زیادی دارم».

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه