ارسال به دیگران پرینت

جلالی: بازیکن بزرگ قرار نیست حتما مربی بزرگی شود

کارشناس فوتبال ایران می گوید: کمیته آموزشی فدراسیون فوتبال هیچ سرمایه گذاری برای تربیت مربی ایرانی انجام نداده است.

جلالی: بازیکن بزرگ قرار نیست حتما مربی بزرگی شود

مجید جلالی درباره عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال اظهار کرد: من سال هاست به عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال انتقاداتی دارم. ما یک برنامه بلند مدت استراتژیک برای تربیت مربیان نداریم و به غیر از آن هیچ گونه سرمایه گذاری هم روی این موضوع نمی شود. بعد از اینکه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم تازه می‌خواهیم از مربیان هم درآمدزایی کنیم. به نظر من این روش کار مغایر با توسعه بحث مربیگری و تربیت نیروی انسانی است. اگر به فدراسیون فوتبال بروید می بینید کل کمیته آموزش در دو اتاق خلاصه شده است. متاسفانه فدراسیون هیچ گونه برنامه‌ای در این زمینه ندارد و بعد هم می‌آیند و می‌گویند که مربی نداریم یعنی مثل این می‌ماند که شما برای ساخت خانه هیچ اقدامی نکنید و بعد از چند سال بیایید و بگویید خانه ندارم.

وی افزود: در خاطرم هست زمانی که دوره های آموزش را در ژاپن پشت سر می گذاشتم در آنجا یک مربی برای اینکه بتواند به سطح اول فوتبال ژاپن برسد باید 16 سال مراتب را طی کند. یعنی یک پروسه 16 ساله نیاز دارد یک مربی از ابتدا کار کند تا به یک مربی حرفه ای تبدیل شود. در شرایطی که در طول این مدت دائم باید کار کند. الان مربی تیم ملی کامبوج کیسوکه هوندا است چون ژاپن با این کار می خواهد یک مربی تربیت کند و به همین خاطر حقوق مربی اش را می‌دهد تا در تیم ملی کامبوج فعالیت کند. یعنی روی این مربیان که استعداد دارند سرمایه گذاری می کنند اما در ایران اصلا پروسه ای برای مربی شدن وجود ندارد. کلاس های کوتاه مدت برگزار می شود و فکر می کنیم با این کار مربی ساخته می شود. این کار را بیش از 30 سال است که انجام می دهیم و عملا سودی برای ما نداشته است و همیشه محتاج این بودیم که از خارج مربی بیاوریم.

جلالی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مربیانی که در لیگ بیستم قرار است فعالیت کنند اما مدرک مربیگری ندارند گفت: کسانی که امسال قرار است مربیگری کنند و بحث مدرک پیش آمده بازیکنانی هستند که واقعا به مربیگری علاقمند هستند و دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند. کار آنها را ما نمی توانیم محکوم کنیم اما باید بدانیم یک قانونی وجود دارد که می گوید حتما قرار نیست که بازیکنان بزرگ به مربیان بزرگ تبدیل شوند اصلا چنین چیزی نیست. یک بازیکن ابتدا باید از دوره مربیگری خارج و بعد به مربی تبدیل بشود.

او افزود: متاسفانه در ایران چون ضابطه مشخصی وجود ندارد قانون به راحتی دور زده می شود. چون در مقوله مربیگری ما هیچ دیدگاهی نداریم. کسی که تا دیروز فوتبال بازی می کرد الان سرمربی است و کسی هم که در دیروز تمرین وزنه می کرد امروز مربی بدنساز است. اینها نشانه این است که هیچ گونه شناختی از مقوله مربیگری وجود ندارد. ما باید این شناخت را در بین کسانی که تصمیم گیر هستند به وجود بیاوریم. در 20 سال گذشته فدراسیون فوتبال میلیون‌ها دلار صرف حضور مربیان خارجی کردند. در حالی که یک دلار صرف تربیت مربی ایرانی نشده است. ما نمی‌توانیم کسانی که الان می خواهند در تیم‌های لیگ برتری به عنوان سرمربی فعالیت کنند را مقصر بدانیم. چون وقتی ضابطه ای نباشد باید به اینها حق بدهیم که قانون را دور بزنند.

جلالی ادامه داد: الان نمی توانیم به این مربیان تازه کار بگوییم که کار نکنید و کنار بروید. آنها هفته ها است که فعالیت خودشان را آغاز کرده اند و برای تیم شان برنامه ریزی داشته اند اما برای آینده نیاز به یک برنامه بلند مدت داریم تا مربیان بزرگی را تربیت کنیم. اگر قرار است بگوییم بازیکنان بزرگ فوتبال ایران تبدیل به یک مربی بزرگ شوند باید در این زمینه سهمی هم برای متولیان فوتبال قائل باشیم که عملا هیچ کاری نکردند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه