ارسال به دیگران پرینت

خطر سلب میزبانی فوتبال ایران به خاطر VAR

به نظر می‌رسد الزام استفاده از سیستم VAR در لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال ایران را هم مجبور به استفاده از این سیستم کند.

خطر سلب میزبانی فوتبال ایران به خاطر VAR

به نظر می‌رسد الزام استفاده از سیستم VAR در لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال ایران را هم مجبور به استفاده از این سیستم کند.

به گزارش «شهروند»، سیستم کمک‌داور ویدیویی که از چند ‌سال قبل به‌طور رسمی وارد میادین فوتبال و حتی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ نیز استفاده شد، به‌زودی در لیگ قهرمانان آسیا نیز استفاده خواهد شد.

VAR یا همان کمک‌داور ویدیویی که دیگر همه علاقه‌مندان به فوتبال با آن آشنا هستند، از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ استفاده شد.

آن‌طور که الریاضیه مدعی شده، طبق تصمیم کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قرار است از فناوری VAR در مرحله یک‌چهارم نهایی استفاده شود تا‌ درصد خطای داوران تا دیدار فینال را به حداقل کاهش دهد.

با اینکه هنوز مسابقات زیادی تا صعود تیم‌ها به مرحله یک‌چهارم نهایی باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد AFC در سال‌های آینده از این سیستم از همان دور گروهی استفاده کند؛ اتفاقی که کار را برای فدراسیون فوتبال ایران و تیم‌های ایرانی سخت خواهد کرد.

در ایران چند سالی است که بحث ورود تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی مطرح شده است و دائما مدیران وعده چند ماه آینده را می‌دهند. یادمان هست که از دو ‌سال قبل که فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران بود، او و مهدی تاج قول ورود VAR به فوتبال ایران را دادند تا علاوه بر بُعد بین‌المللی، اعتراضات به داوری در لیگ ایران هم به حداقل برسد. با این حال، هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات VAR و استانداردنبودن برخی از ورزشگاه‌ها موانعی برای فدراسیون فوتبال ایران بوده است که باعث‌شده تاکنون VAR در ایران استفاده نشود.

حالا مدیران فوتبال ایران باید به این فکر بیفتند که اگر تیمی از ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسد، در صورت نداشتن سیستم VAR در ورزشگاه خانگی، از میزبانی محروم خواهد شد، چون این یک الزام ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

فوتبال ایران در سال‌های اخیر به اندازه کافی بهانه دست مسئولان AFC داده تا کنفدراسیون فوتبال آسیا محرومیت از میزبانی را در دستور کارش برای ایران قرار دهد. حالا نداشتن سیستم کمک‌داور ویدیویی هم می‌تواند بهانه‌ای جدید برای سلب میزبانی از ایران باشد.

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال با همکاری وزارت ورزش باید هرچه زودتر بودجه جداگانه‌ای برای تهیه تجهیزات VAR در نظر بگیرد که حداقل چند ورزشگاه استاندارد ایران ازجمله استادیوم آزادی به این سیستم مجهز شوند.

قطعا در آینده نبود این سیستم در ایران می‌تواند حتی میزبانی بازی‌های ملی را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه