ارسال به دیگران پرینت

تبدیل شدن ساختمان شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شهرداری و این اداره کل ساختمان شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی تبدیل می‌شود.

تبدیل شدن ساختمان شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی

ولی جهانی از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان و شهرداری رشت در جهت سامان بخشیدن به ساختمان‌های قدیمی و ایجاد موزه‌های مشارکتی در مرکز شهر خبر داد و اظهار داشت: ساختمان شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی تبدیل می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در تشریح جزئیات بیشتری از ایجاد موزه مردم‌شناسی مرکز استان عنوان کرد: با تفاهم‌نامه مشترکی که میراث‌فرهنگی استان گیلان با شهرداری به امضاء رسانده است طبقه دوم ساختمان شهرداری با عاملیت خود میراث فرهنگی برای موزه در نظر گرفته شد.

جهانی با بیان اینکه مجری پروژه و بهره‌بردار طرح تبدیل طبقه دوم ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی است تصریح کرد: طبقه نخست ساختمان شهرداری رشت نیز بر اساس صحبت‌هایی که تاکنون انجام شده است قرار شد به عنوان موزه بلدیه در اختیار خود شهرداری رشت قرار گیرد.

وی بهره‌بردار پروژه ایجاد موزه بلدیه را شهرداری رشت خواند و با تأکید بر اینکه کار مرمت موزه به صورت مشترک و با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان و شهرداری انجام می‌شود افزود: مرمت ساختمان‌های تاریخی از جمله اولویت‌های میراث‌فرهنگی استان گیلان محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان از هزینه‌بر بودن کار نگهداری و مرمت ابنیه‌ قدیمی سخن گفت و بیان داشت: امیدواریم با هماهنگی شهرداری رشت بتوانیم با ایجاد فضایی مناسب زمینه‌های بهره‌مندی بیشتر مردم رشت و استان را از موزه‌های مشارکتی فراهم سازیم.

وی فرهنگ‌سازی در جامعه برای نگهداری و محافظت از آثار تاریخی ارشمند و مشارکت بالای مردم در این زمینه را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی از وظایف ذاتی همه دستگاه‌ها و مردم است بنابراین ضرورت دارد همه در حفاظت و صیانت از آثار تلاش و کوشش کنند.

جهانی مرمت بناهای تاریخی و قدیمی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: انجام هرگونه عملیات مرمت و بازسازی این اماکن قدیمی باید کاملاً تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام شود در غیر این‌صورت کار مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

قرار است در گام نخست ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل شود.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه