ارسال به دیگران پرینت

سند چشم انداز ۲۰ ساله مداحان تدوین می‌شود / مداحان به ویژه در زمان نزدیکی به انتخابات، باید مطالب را مفید و مؤدبانه مطرح کنند

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور از تدوین سند چشم انداز مداحی در خانه مداحان خبر داد. مرتضی طاهری افزود: مداحان باید مطالب را کوتاه، به جا، مفید و مؤدبانه مطرح کنند به ویژه در زمان‌هایی که به وقایع سیاسی مانند انتخابات نزدیک می‌شویم.

سند چشم انداز ۲۰ ساله مداحان تدوین می‌شود / مداحان به ویژه در زمان نزدیکی به انتخابات، باید مطالب را مفید و مؤدبانه مطرح کنند

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور از تدوین سند چشم انداز مداحی در خانه مداحان خبر داد.

مرتضی طاهری با اشاره به این که توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی از مهمترین رسالت‌های مداحان و اهل منبر است، به صداوسیما گفت: به منظور تحقق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رعایت اصول اسلامی و فرهنگ اسلامی در بین مداحان با همکاری اعضای خانه مداحان کشور سند چشم اندازی در دست تدوین است.

وی افزود: این سند چشم انداز در اصل برای مداحان کشور نقشه راهی است که به طور قطع آسیب‌ها را در این بخش به حداقل می‌رساند.

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها بر نشر فرهنگ اهل بیت توسط مداحان تأکید کردند بنابر این باید شعرها، نحوه اجرا و بیان مداحان براساس فرهنگ اصیل اسلامی باشد.

طاهری با تأکید بر این که ارائه سخنرانی‌ها و خطابه‌ها و مداحی‌ها باید توأم با هنرمندی باشد، تصریح کرد: مداحی با یک بیت شعر اثرگذار می‌تواند بر فطرت انسان که با هنرمندی عجین شده است تأثیر بسیار زیادی بگذارد بنابر این وقتی سخن از هنر و هنرمندی است منظور فرهنگ اصیل اهل بیت است.

وی درباره استفاده از آلات موسیقی و زیرصدای موسیقی در نماهنگ‌های مداحی افزود: مداحان جوان که اغلب خوش استعداد هستند به تازگی برای اثرگذاری بیشتر از آلات موسیقی و موسیقی‌های زیرصدا در مداحی‌ها استفاده می‌کنند که مقام معظم رهبری بار‌ها در این خصوص اشاراتی داشتند و تأکید کردند که مداحان نباید از قالب اصلی خارج شوند بنابر این در این سند چشم انداز به این موارد توجه شده است.

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور گفت: گاهی در نماهنگ‌های مداحی از روش‌های چند صدایی استفاده می‌کنند که این اقدام خیلی زیباتر از زیرصدا‌های موسیقی است و این روش از مداحی در قالب اصیل اجرا می‌شود و باید این روش مورد توجه مداحان به ویژه مداحان جوان قرار گیرد.

طاهری افزود: پیرو سخنان مقام معظم رهبری قالب مداحی و هیأت‌ها باید اصیل و در چارچوب اصول و فرهنگ اسلامی محفوظ بماند.

وی گفت: مداحان باید با علوم دینی آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند از ابزار هنری برای انتقال مفاهیم مذهبی استفاده کنند.

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خویش بر توجه به اصول اصیل مداحی تأکید کردند و این مسأله نشان می‌دهد که من و امثال من در این زمینه کوتاهی کردیم و نتوانستیم این سخنان را به طور دقیق اجرا کنیم بنابر این امیدواریم با تدوین این سند راهبردی این مسائل برطرف شود.

طاهری همچنین از تشکیل انجمن ادبی برای مداحان افغانستانی، پاکستانی، آذری زبان‌ها و فارسی زبانان در خانه مداحان کشور خبر داد و گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری این انجمن ادبی به منظور تولید شعر‌های ریشه دار که براساس اصول اسلامی و فرهنگ اهل بیت است، تشکیل می‌شود.

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور افزود: مداحان باید مطالب را کوتاه، به جا، مفید و مؤدبانه مطرح کنند به ویژه در زمان‌هایی که به وقایع سیاسی مانند انتخابات نزدیک می‌شویم.

سند بیست ساله

«مرتضی طاهری» همچنین در گفت و گو با شبستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به مداحان اهل بیت(ع) در این دیدار مجازی اظهار کرد: نکته بسیار مهم در سخنان مقام معظم رهبری پرهیز از مخدوش شدن ادب اسلامی در محیط های رسانه ای و فضای مجازی بوده است که لازم است این موضوع مورد توجه جامعه مداحان قرار گیرد، در همین راستا خانه مداحان اهل بیت(ع) به منظور تحقق مطالبات رهبری از مداحان درصدد تهیه سند چشم انداز 20 ساله است که این سند برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان در سالهای گذشته است که به صورت منبع و ماخذ در اختیار هیئت داران و جامعه مداحان قرار می گیرد.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) بیان کرد: همه ساله دستگاههای اداری و سازمان ها به فراخوار وظایفشان به مطالبات و فرامین رهبری در دیدار با مداحان و شاعران آیینی عمل می کنند، اما جامعه مداحان و هیئات مذهبی بر مبنای اینکه ولی فقیه ادامه دهنده ولایت رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند، با این موضوع اعتقادی برخورد می کنند و تحقق منویات رهبری را از واجبات می دانند.

طاهری با اشاره اینکه مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با مداحان تاکید کردند، که هیئت ها باید به شکل هیئت باقی بماند، گفت: این به این معنا است که هیئات مذهبی ضمن اینکه باید از تجهیزات، علم و تکنولوژی روز غافل نشوند، باید به شیوه های سابق و به شکل سنتی اداره شوند، زیرا که همان روش به کمک انقلاب و دفاع مقدس آمد و تا به این امروز این چراغ روشن نگاه داشته شده است.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به شاخص های هیئت انقلابی گفت:هیئت های انقلابی نوعا هیئت هایی هستند که به روشها و سنت ها پایبند هستند، اینکه تاکید شده است هیئت ها باید انقلابی باشند یعنی اینکه هیئت و نیز مداح باید هدف مشخص داشته باشد و در خلال مراسم عزاداری یا جشن به محتوای به کار گرفته شده نیز توجه کند، هدف سیدالشهدا(ع) از قیام عاشورا و شهادت یاران و اسارت اهل بیت(ع)، مقابله با ظلم و ستم جنایتکارانی بوده است که به اسم خلافت رسول خدا(ص) برخلافت مسلمین تکیه زده بودند و هدف حضرت جلوگیری از انحراف در دین بوده است، بنابراین هیئت انقلابی و مداح انقلابی هم باید در این مسیر حرکت کند.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) افزود: یکی از مواردی که در سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان تاکید کردند،فرمودند: «گام دوم، گام فاطمی است» و اجرای آن بر عهده مداحان است، این موضوع نکته مهمی بود که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به مداحان اهل بیت(ع) بیان کردند و تمام تلاش مداحان اهل بیت(ع) نیز توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه