ارسال به دیگران پرینت

سندرم قلب شکسته، زنگ خطر رو به رشد در خانم‌ها

تیمی از محققان در مطالعات اخیر خود که در سطح بین‌المللی انجام شد، نسبت به خطر فزاینده سندرم قلب شکسته در زنان هشدار دادند.

سندرم قلب شکسته، زنگ خطر رو به رشد در خانم‌ها

سندرم قلب شکسته یک بیماری تهدید کننده زندگی بوده که علائم آن مشابه علائم حمله قلبی است و بر اساس تحقیقات جدید  بیشترین افزایش را در بین زنان ۵۰ ساله و بالاتر نشان می‌دهد.

در این مطالعه  ۱۳۵ هزار و  ۴۶۳ مورد سندرم قلب شکسته در بیمارستان‌های آمریکا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار داده شدند. این افزایش سالانه بین زنان و مردان ثابت بوده است و زنان ۸۸.۳ موارد را تشکیل می‌دهند.

دکتر سوزان چنگ، ​​نویسنده ارشد این مطالعه گفت: افزایش کلی غیرمنتظره نبود، زیرا این بیماری در بین متخصصان پزشکی به طور فزاینده‌ای شناخته شده است؛ اما محققان شگفت زده شدند و دریافتند میزان این بیماری در زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله حداقل ۶ تا ۱۲ برابر بیشتر از مردان یا زنان جوانتر است.

چنگ، ​​مدیر موسسه تحقیقات پیر شدن سالم در بخش قلب در موسسه قلب Smidt در Cedars-Sinai در لس آنجلس گفت: این نرخ‌های سرسام آور هم جذاب و هم نگران کننده است.

این بیماری که به کاردیومیوپاتی Takotsubo نیز معروف است، چندین دهه در ژاپن و جا‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است، اما تا سال ۲۰۰۵، هنگامی که مجله پزشکی نیوانگلند تحقیقاتی را در مورد آن منتشر کرد، در عرصه بین‌المللی چندان شناخته شده نبود.

سندرم قلب شکسته که با استرس جسمی یا احساسی ایجاد می‌شود، باعث می‌شود که محفظه پمپاژ اصلی قلب به طور موقت بزرگ شده و ضعیف پمپ شود. بیماران درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند که علائمی مشابه علائم حمله قلبی است.

اگر آن‌ها از مرحله اولیه بیماری جان سالم به در ببرند، اغلب می‌توانند طی چند روز یا چند هفته بهبود یابند. با این حال، اثرات طولانی مدت هنوز در حال مطالعه است. علیرغم بهبود عملکرد ماهیچه‌های قلب، برخی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سندرم قلب شکسته داشته‌اند در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی و عروقی در آینده هستند.

چنگ گفت تحقیقات بیشتری برای درک خطرات و دلایلی که نشان می‌دهد سندرم قلب شکسته به طور نامتناسب بر زنان میانسال تا مسن تاثیر می‌گذارد، ضروری است.

او گفت پایان یائسگی ممکن است تاثیرگذار بوده و در استرس کلی نیز نقش داشته باشد. با افزایش سن و مسئولیت‌های بیشتر در زندگی و کار، استرس بیشتری را تجربه می‌کنیم و با افزایش دیجیتالی شدن در همه جنبه‌های زندگی ما، عوامل استرس زای محیطی نیز تشدید شده است.

این مطالعه در زمانی انجام می‌شود که سازمان‌های بهداشت عمومی در ارتباط ذهن، قلب و بدن عمیق‌تر شده‌اند. در ژانویه، انجمن قلب آمریکا بیانیه‌ای علمی در مورد این ارتباط منتشر کرد و گفت بین سلامت روان و خطر بیماری‌های قلبی عروقی «ارتباطات واضحی» وجود دارد.

در حالی که این مطالعه قبل از ظهور کووید-۱۹ انجام شده بود، چنگ گفت: استرس ناشی از همه گیری احتمالا منجر به افزایش تعداد موارد اخیر سندرم قلب شکسته شده و بسیاری از آن‌ها تشخیص داده نشده است. می‌دانیم که تاثیرات عمیقی بر ارتباط قلب و مغز در طول همه گیری وجود داشته است.

دکتر ارین میچوس که به نگارش بیانیه علمی AHA کمک کرد، اما در تحقیقات جدید مشارکت نداشت، گفت ک یافته‌ها نشان می‌دهد که برای پزشکان غربالگری بیماران از نظر سلامت روانی چقدر اهمیت دارد.

او همچنین خواستار تحقیقات بیشتر برای درک بیماری شد که اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد.

میچوس، دانشیار پزشکی و مدیر سلامت قلب و عروق زنان در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور معتقد است که همه ما باید نگران این مشکل باشیم که چرا شیوع آن در حال افزایش است.

سندرم قلب شکسته، زنگ خطر رو به رشد در خانم‌ها

به گفته او این مطالعه به عنوان یک یادآور قوی است که همه باید در مورد سلامت روان خود پیشگیرانه عمل کنند، به ویژه افرادی که خطرات قلبی عروقی دارند.

میچوس می‌گوید: نمی‌توانیم از همه استرس‌ها در زندگی اجتناب کنیم، اما این مهم است که بیماران مکانیسم‌های مقابله سالم را توسعه دهند. برخی از استراتژی‌ها شامل مراقبه ذهن آگاهی، یوگا، ورزش، تغذیه سالم، خواب کافی و ایجاد روابط اجتماعی برای سیستم‌های حمایتی است. برای بیمارانی که استرس روانی قابل توجهی دارند، مراجعه به روانشناس بالینی یا سایر پزشکان متخصص در زمینه بهداشت روانی توصیه می‌شود.

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه