ارسال به دیگران پرینت

تلاش سازمان ملل علیه تبعیض جنسیتی

دولت ترامپ در سال 2017 بودجه پرداختی خود به "صندوق جمعیت" سازمان ملل را به دلیل آنچه "حمایت، مشارکت و مدیریت سقط جنین اجباری یا عقیم‌سازی غیرارادی" می‌خواند، کاهش داد. سازمان ملل این برداشت را نادرست خوانده است.

تلاش سازمان ملل علیه تبعیض جنسیتی

در هفته گذشته نمایندگان 190 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند. در میان نمایندگان این کشورها که همگی در سطح روسای جمهور، نخست‌وزیران و وزیران ارشد بودند، تنها 9 زن دیده شد.

 به نقل از رویترز، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره گفت: زنان در حال تماشای این تبعیض هستند و "کاملا حق دارند تا احساس کنند نمایند‌ه‌ای ندارند و کلام و صدای آنها شنیده نمی‌شود".

او در هفته گذشته اعلام کرد که "نابرابری جنسیتی بزرگترین چالش برای حقوق بشر در سراسر جهان است".

تظاهرات زنان از "سقط جنین امن" در شهر "مونتری" مکزیک/ رویترز

تلاش سازمان ملل علیه تبعیض جنسیتی/ فشار ترامپ بر سازمان ملل به دلیل سقط جنین

مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر و برای بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس برجسته زنان در یک نشست سطح بالا آماده می‌شود. 25 سال پیش "هیلاری کلینتون" به عنوان بانوی اول آمریکا در مقام همسر رئیس‌جمهور وقت در همین سالن اعلام کرد که "حقوق زنان حقوق بشر" است و او برای برابری جنسیتی و توانمندی‌سازی همه زنان و دختران تلاش می‌کند.

"شی جین پینگ" رئیس‌جمهور چین، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان، "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه و دیگر رهبران بزرگ جهان در مجمع و برای نشست سال جاری سخنرانی کردند.

در کنفرانس 1995 پکن، کشورها برای " مشارکت کامل و برابر زنان در سیاست، اصول مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطوح ملی، ناحیه‌ای و بین‌المللی و همچنین ریشه‌کن کردن تمامی تبعیض‌ها در زمینه جنسیتی" توافق کردند.

بسیاری از مقامات و دیپلمات‌ها با  ابراز تاسف اعلام کرده‌اند که اینک جهان برای توافق بر سر چنین اعلامی سخت تلاش خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین اختلافات در سال‌های اخیر در زبان بین‌الملل توافق در باره بهداشت و حقوق تولید مثل و جنسی زنان است.

"نیکولاس دی ریوریر" سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: 25 سال پس از نشست پکن و در سطوح جهانی نگران حقوق زنان و اقداماتی برای کاهش این حقوق هستیم. ما مانع کاهش حقوق زنان خواهیم شد و هدف ما پیشرفت بیشتر است نه پسرفت.

جنگ پنهان علیه زنان

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا، از سال‌های قبل سازمان ملل را برای مسائلی مانند ارتقا حقوق و بهداشت جنسی و تولید مثل زنان زیر فشار گذاشته است.  دولت او این روند را کدی برای سقط جنین می‌داند. در قطعنامه‌های سازمان ملل با چنین ادبیاتی مخالفت شده است.

در هفته گذشته ترامپ به رهبران جهان گفت که "آمریکا همیشه در حقوق بشر پیشرو خواهد بود" و دولت او در "ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان" و "حفاظت از حقوق کودکان متولد نشده (جنین)" در صف مقدم ایستاده  است.

"بتسی دواس" وزیر آموزش آمریکا در جلسه روز پنجشنبه سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

در ماه می (خرداد سال جاری)، دولت آمریکا سازمان ملل متحد را به سو استفاده از بیماری جهانی کرونا برای دستیابی به راه‌های سقط جنین متهم کرد. سازمان ملل این اتهامات را رد کرده است.

دولت ترامپ در سال 2017 بودجه پرداختی خود به "صندوق جمعیت" سازمان ملل را به دلیل آنچه "حمایت، مشارکت و مدیریت سقط جنین اجباری یا عقیم‌سازی غیرارادی" می‌خواند، کاهش داد. سازمان ملل این برداشت را نادرست خوانده است.

میشل باچله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در توییت اخیر خود در باره روز بین‌المللی سقط جنین امن گفت: حقوق زنان در زمینه خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل باید رعایت شود.

گوترش همچنین گفت که جهان باید به "افزایش وحشتناک خشونت علیه زنان و دختران" در دوران شیوع بیماری کووید 19 پایان دهد.

وی شرایط کنونی زنان را  "جنگ پنهان علیه زنان" خواند و افزود: پیشگیری و پایان چنین مسئله‌ای به همان تعهد و منابعی نیاز دارد که ما به دیگر اشکال جنگ اختصاص می‌‌دهیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه