ارسال به دیگران پرینت

علائم درگیری ریه در کرونا چیست؟

علائم و راههای مقابله با بیماری کرونا در ریه را در این مطلب می خوانید.

 علائم درگیری ریه در کرونا چیست؟

کرونا همواره در جهش های مختلف علائم مختلفی را از خود بروز می دهد و بسیاری از علائم این بیماری نیز یکسان است. اما محققان معتقدند که وقتی ریه فردی در کرونا درگیر می شود باعث آسیب خواهد شد و به همین دلیل می توان علائم درگیری ریه در کرونا را بررسی کرد.

دکتر سید مهدی فرساد از متخصصان کشور در بیماری های عفونی در خصوص علائم درگیری ریه در کرونا ، می گوید که درحال حاضر اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند از نوع خفیف است، هیچ درگیری ریوی ندارند و دوره درمان آن‌ها کوتاه است، اما در برخی درگیری ریوی به صورت خفیف و مزمن نیز وجود دارد.

    استفاده از طب سوزنی و مکمل در درمان کرونا صحت دارد؟

درگیری ریه در کرونا چه زمانی رخ می دهد؟

این پزشک متخصص مشکلات ریوی می گوید که درگیری ریوی معمولا در هفته دوم این بیماری اتفاق می‌افتد. علائم درگیری ریه در بدن فرد بیمار کرونایی شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. بیماران با توجه به این علائم و بروز هر کدام باید به پزشک مراجعه کنند. وجود این علائم نشان از درگیری ریه یا درگیری پرده جنب دور ریه دارد.

درگیری ریه در کرونا چه زمانی رخ می دهد؟

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا از نوع خفیف بدون مصرف هیچ دارویی درمان می‌شوند اظهار داشت: البته افرادی وجود دارند که نوع ابتلای آن‌ها شدید است و باید دارو مصرف کنند. کرونا خود را با علائمی نظیر آبریزش‌بینی، عطسه، سرفه، سردرد، بدن درد، تب، دل درد و اسهال نشان می‌دهد که این علائم شبیه به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نیز است، اما با وجود اپیدمی کرونا ما همه این علائم را به حساب بیماری کرونا می‌گذاریم.

بیماران در درجه اول باید مراقب علائم خود باشند و در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک مراجعه کنند و در تمام مدت بیماری با پزشک در ارتباط و در قرنطینه باشند. ما از بیماران خود تقاضا داریم که این علائم را به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند. بیماران می‌توانند به پزشک عمومی، داخلی، عفونی و متخصص ریه مراجعه کنند. همچنین بیمارانی که می‌ترسند به مطب پزشک‌ها مراجعه کنند، می‌توانند به صورت آنلاین با پزشک در تماس باشند.

داروهای ریه در زمان کرونا

این پزشک متخصص درباره داروهای درمان ریه در بیماری کرونا گفت:  بیمارانی که ریه آن‌ها درگیر می‌شود باید دارو‌های ضد ویروسی مصرف کنند. مصرف دارو‌های ضد ویروسی باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. به افرادی که در خانه قرنطینه می‌شوند، توصیه می‌کنیم که در مدت بیماری باید با پزشک خود در تماس باشند و درمان خودسرانه‌ای انجام ندهند. این بیماران در صورتی که متوجه علائمی همچون تنگی تنفس و سرفه شدند و تب آن‌ها قطع نشد مجدد به پزشک مراجعه کنند، زیرا لازم است تا سی‌تی اسکن ریه انجام دهند و دارو‌های قبلی عوض شود و حتی در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند.

داروهای ریه در زمان کرونا

غذاهای مفید برای ریه در کرونا

بیماران کرونایی مخصوصا کسانی که ریه آنها درگیر شده باید استراحت زیادی داشته باشند و بدن خود را خسته و انرژی زیادی مصرف نکنند. برای تغذیه این افراد هنوز برنامه مشخص و ثابت شده‌ای اعلام نشده است. از آن‌جایی که افراد مبتلا در طول بیماری دچار بی‌اشت‌هایی می‌شوند، باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا را کم کنند، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند، ویتامین‌های لازم مانند ویتامین C و D را به بدن خود برسانند، پروتئین خود را با مصرف گوشت سفید و قرمز بالا ببرند، مصرف نمک و قند را کاهش دهند و در طول بیماری مایعات فراوانی مصرف کنند.

غذاهای مفید برای ریه در کرونا

بیمارانی که درگیری ریوی دارند باید تمرینات تنفسی انجام دهند. آن‌ها باید به حالت سجده نماز قرار بگیرند، نفس عمیق بکشند و سپس به شکل فوت کردن هوا را از دهان خود خارج کنند تا سرفه ایجاد شود و سپس خلط‌ها از دهان خارج شود.

بهترین روش برای از بین بردن ویروس کرونا در ریه

جباری دارجانی فوق تخصص ریه بیان کرد: بخور آب گرم در از بین رفتن ویروس هایی که در قسمت بینی و پشت حلق و سینوس ها قرار دارند، بسیار موثر است و از پیشرفت آنها به سمت ریه ها و دستگاه گوارش همچون معده و روده جلوگیری می کند.

جباری تصریح کرد: بخور آب گرم بدون هیچ ماده افزودنی روزی ۳ یا ۴ بار در حفظ سلامتی ریه بسیار موثر است.

وی در خصوص چگونگی انجام بخور آب گرم نیز اظهار کرد: به طوری که فرد یک ظرف آب جوش جلوی خود می گذارد و یک پارچه روی سر و ۱۰ دقیقه از راه دهان نفس کشیده و از راه بینی خارج کند.

بهترین روش برای از بین بردن ویروس کرونا در ریه

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این بخور ساده در پیشگیری بیماری و جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به ریه ها بسیار موثر است.

وی در خصوص چگونگی انجام بخور آب گرم نیز اظهار کرد: به طوری که فرد یک ظرف آب جوش جلوی خود می گذارد و یک پارچه روی سر و ۱۰ دقیقه از راه دهان نفس کشیده و از راه بینی خارج کند.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این بخور ساده در پیشگیری بیماری و جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به ریه ها بسیار موثر است.

دکتر دارجانی درباره مواد غذایی موثر در پاکسازی ریه گفت: مواد غذایی ساده و سالم شامل میوه جات و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین D همچنین مصرف مواد پروتئینی هفته ای دو بار در سلامت ریه بسیار موثر است.

وی مصرف برخی مواد غذایی را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست و افزود: مصرف به اندازه این مواد شامل مصرف مرغ، ماهی و گوشت قرمز شامل گوشت گاو و گوسفند باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.

این فوق تخصص ریه در عین حال در مورد افراد مسن که دچار کرونا شده اند، توصیه کرد: این افراد باید مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند و به جای آن از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنند.

وی همچنین مصرف آب سالم و کافی و همچنین استفاده از سبزیجات برگ دار سبز همچون اسفناج، انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و کاهو و همچنین میوه هایی شامل انار، سیب و میوه های نارنجی رنگ دارای ویتامین c شامل پرتقال و کدو و آب هویج و برخی دمنوش ها را که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار هستند، برای تقویت ریه بخصوص افراد سیگاری حائز اهمیت دانست.

استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین، مصرف مواد غذایی همچون لوبیا، پیاز، سیر، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، آلوبخارا و گردو را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست.

تفاوت درگیری کرونای دلتا و معمولی در ریه

فریدون رحمانی با اشاره به اینکه اسامی مختلف ویروس کرونا برای کادر بهداشت و درمان اهمیت چندانی ندارد، اظهار کرد: تنها موردی که در سویه‌های مختلف ویروس کرونا اهمیت دارد، میزان شیوع، سرایت‌پذیری و افزایش تعداد بیماران بستری در این سویه‌ها است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: آن‌چه در رابطه با ویروس کرونای دلتا در کشورهای خارجی مشاهده شده، نشان می‌دهد که سرعت انتشار کرونای دلتا بسیار بیش‌تر از سایر انواع است، همچنین علائم  آن نیز بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در نوع دلتا افراد مبتلا دارای علائمی از جمله آبریزش بینی، عطسه و گلودرد، همانند سرماخوردگی هستند، گفت: سرعت درگیری ریه در مبتلایان به کرونای دلتا بالاتر از سایر سویه‌ها است، اما اینکه میزان مرگ و میر در این سویه بیش‌تر باشد، هنوز به اثبات نرسیده است.

رحمانی بیان کرد: نمونه‌های مشکوک به کرونای دلتا در چهارمحال و بختیاری به تهران ارسال شده است، اما تاکنون نمونه مثبتی به استان اعلام نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه استان‌های جنوبی و شرقی مانند سیستان و بلوچستان در موج‌های قبلی کرونا درگیری شدیدی با ویروس کرونا نداشتند، خاطرنشان کرد: اما این استان‌ها اکنون به شدت درگیر هستند، در موج‌های قبلی کرونا تجربه ثابت کرده که موج از سایر استان‌ها آغاز و سپس وارد چهارمحال و بختیاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط کرونا در چهارمحال و بختیاری در حال رصد است، عنوان کرد: برای اینکه در موج پنجم کرونا غافلگیر نشویم باید انجام تست کرونا افزایش پیدا کند، هر فردی که دارای علائم سرماخوردگی است باید برای انجام تست مراجعه کند، انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها رایگان است.

تفاوت درگیری کرونای دلتا و معمولی در ریه

رحمانی اضافه کرد: اگر انجام تست کرونا افزایش پیدا کند، متوجه ورود به پیک پنجم خواهیم شد، عموما در زمان آغاز پیک جدید تعداد موارد سرپایی افزایش پیدا می‌کند و سپس شاهد افزایش موارد بستری و در نهایت مرگ و میر خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تا چند هفته پس از فروکش موج کرونا موارد مرگ و میر هم‌چنان بالا خواهد ماند، یادآور شد: معمولا در موج‌های کرونا مرگ و میر با تاخیر رخ می‌دهد.

وی افزود: از سال گذشته دو موج سهمگین کرونا را در آبان‌ماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال‌جاری پشت سرگذاشتیم، در موج فروردین‌ماه میزان ابتلا و بستری در چهارمحال و بختیاری بالاتر از سایر استان‌ها بود، کادر بهداشت و درمان تجربه مدیریت موج‌های کرونایی را دارند، اما نباید خوشبین باشیم.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال ابتلای کسانی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز به کرونای دلتا وجود دارد، اظهار کرد: تجربه نشان داده که دو هفته پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا بیش‌ترین ایمنی در برابر ویروس در فرد ایجاد می‌شود، اما مواردی از ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن نیز مشاهده شده و این افراد با درگیری شدید ریه بستری شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: اگر ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه شوند، آن‌گاه ایمنی جمعی ایجاد حاصل می‌شود، پس تا زمانی که این اتفاق رخ نداده تمامی افراد باید ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پایان گفت: تاکنون ۸۰ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند، افراد تا چهار هفته پس از بهبودی از بیماری کرونا می‌توانند واکسن دریافت کنند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهسا ارسالی در

      من شنیدم بخور دادن ریه رو مرطوب میکنه
      این بد نیست؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه