ارسال به دیگران پرینت

اقدام روسیه علیه طالبان در صورت تهدید امنیت تاجیکستان و ازبکستان

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، طالبان را تهدید کرد که در صورت نزدیک شدن به مرزهای ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان با روسیه وارد جنگ خواهد شد.

اقدام روسیه علیه طالبان در صورت تهدید امنیت تاجیکستان و ازبکستان

 «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان طی سخنانی گفت که در صورت پیشروی نیروهای طالبان به سمت مرزهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان، نیروهای نظامی روسیه به مبارزه با آنها خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، کابلوف که این سخنان را در جریان گفتگو با «رادیو اکو مسکو» مطرح می‌کرد گفت: ما بر اساس منشور و توافقات (میان روسیه و کشورهای یاد شده) به آنها (طالبان) حمله خواهیم کرد.

وی همچنین چارچوب چنین اقدامی را توافقنامه‌های امضا شده میان روسیه و ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در جریان معاهدات سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و همچنین موافقتنامه‌های دوجانبه امضا شده میان روسیه و این کشورها دانست و تاکید کرد که از این منظر، چنین اقدامی از سوی مسکو کاملاً قانونی خواهد بود.

کابلوف افزود: ما نباید فراموش کنیم که ازبکستان نیروهای نظامی خود را در اختیار دارد و این نیروها بسیار مجرب هستند. ازبکستان بیش از ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. این موضوع، توانایی عملیات را محدود می‌کند. ما مطمئن هستیم که نیروهای نظامی ازبکستان با این نیروهای شبه نظامی (طالبان) به مقابله خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است در پی افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی افغانستان و راهی شدن سیل پناهجویان افغان به سمت همسایگان شمالی این کشور و همچنین درخواست واشنگتن از ازبکستان برای پناه دادن به بیش از ۹ هزار شهروند افغانستان که در صف انتظار دریافت روادید سفر به ایالات متحده هستند، دولت تاشکند از پذیرش این درخواست واشنگتن امتناع کرد.

بر اساس این گزارش، «اسماتیلا ارگاشِف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در خصوص این درخواست آمریکا گفت: این موضوع بسیار حساس و جدی برای ازبکستان است و ما نمی‌توانیم به صورت فوری در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.

ارگاشف همچنین در خصوص چرایی عدم پذیرش درخواست واشنگتن برای پناه دادن به افغان‌های مد نظر آمریکا گفت که تاشکند کنوانسیون سال ۱۹۵۱ مربوط به لزوم پذیرش پناهجویان را امضا نکرده و از سوی دیگر، ازبکستان هیچ گونه قانونی برای نحوه نگهداری از پناهجویان را در قوانین داخلی این کشور وضع نکرده است.

وی افزود: بنابراین، با احتساب فاکتورهای داخلی و خارجی، هیچ گونه زمینه قانونی و یا عملیاتی برای فراهم آوردن پناهگاه در خاک ما برای شهروندان افغانستان که با آمریکا همکاری کرده‌اند، وجود ندارد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه