ارسال به دیگران پرینت

چند درصد جمعیت کشور سالمند هستند ؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 9 درصد جمعیت کشور سالمند هستند که در 1430 به 33 درصد می‌رسند

چند درصد جمعیت کشور سالمند هستند ؟

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بهترین شکل و در شرایط فعلی بین 200 تا 300 هزار سالمندان فعلی ما تحت پوشش بهزیستی هستند؛ 9 درصد  از 80 میلیون جمعیت فعلی‌ کشور را سالمندان تشکیل می‌دهد که این رقم حدود 7 میلیون نفر می‌شود. این در حالی است که در سال 1430 درصد سالمندان کشور به 33 درصد می‌رسد.

رئیس فراکسیون سالمندان مجلس ادامه داد: از 7 میلیون سالمند فعلی فقط 200 تا 300 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و ما تمام قوانین سالمندان را به این سمت سوق داده‌ایم ولی قرار است در نشست های مختلفی که در کمیته ب هزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار می‌شود به دنبال بررسی اجرای قوانین برنامه ششم توسعه و نقض‌های موجود در آن هستیم ضمن اینکه می‌کوشیم در قانون برنامه هفتم توسعه افراد سالمندان را در یک مقیاس کلی ببینیم و دستگاه‌های متولی پای کار آمده و پاسخگوی مجلس باشند.

محسنی بندپی اظهار داشت: وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد پای کار نیامده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام فعالیت خود را در سازمان بهزیستی خلاصه کرده‌ است ضمن اینکه وزارت بهداشت هم هماهنگی درونبخشی با دیگر وزارتخانه‌های دولت در این موضوع را ندارد.

وی افزود: تمام قوانین حمایتی از معلولان و سالمندان هم‌اکنون تحت شمول سازمان بهزیستی است این در حالی است که با طرح جوانی جمعیت و خانواده که هم‌اکنون در مجلس یازدهم تبدیل به قانون شده و جمعیت ایران را تا سال 1430 افزایش داده و به رقم بین 120 تا 150 میلیون نفر می‌رساند می‌طلبد که قوانین حمایتی از سالمندان را تقویت کنیم لذا پوشش جمعیت 30 میلیونی معلولان و سالمندان توسط سازمان بهزیستی تا 1430 امکانپذیر نخواهد بود. 

وی ادامه داد:‌ یکی از فعال‌ترین کمیته‌های تحت پوشش کمیسیون بهداشت و درمان کمیته بهزیستی و توانبخشی است ضمن اینکه یکی از فعال‌ترین فراکسیون‌های تخصصی مجلس هم فراکسیون سلامت سالمندان است. این در حالی است ما از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم تاکنون پنج نشست برگزار کرده‌ایم که برای  فراکسیون تخصصی کارنامه قابل قبولی است.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و لزوم تحت پوشش قرار دادن همه معلولین کشور به منظور حمایت بیشتر از این قشر و تسری مفاد قانونی از آنها باید چتر حمایتی از جامعه معلولان و سالمندان توسعه پیدا کرده و باری را از دوش دستگاه‌های دولتی با توجه به افزایش جمعیت معلوان و سالمندان برداریم. لذا می‌طلبد ضمن بررسی قوانین حمایتی از این قشر، به منظور اصلاح و بهینه کردن قوانین این حوزه در قانون برنامه هفتم توسعه و بودجه سنواتی اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه