ارسال به دیگران پرینت

رئیسی: خصوصی‌سازی باید تولید را حفظ کند نه اینکه به تعطیلی بکشاند!

رئیس قوه قضائیه گفت: خصوصی‌سازی یک سیاست است و باید انجام شود و بخش خصوصی طبق قانون باید تولید را حفظ کند، آن را افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه مانند کارخانه "کیوان" به تعطیلی کشیده شود.

رئیسی: خصوصی‌سازی باید تولید را حفظ کند نه اینکه به تعطیلی بکشاند!

سیدابراهیم رئیسی شامگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در جلسه شورای اداری استان همدان، بیان کرد: در نظام مدیریتی باید حل مسئله را بخواهیم و در واقع باید کمر همت را بست و مسائل را حل کرد. 

وی با اشاره اینکه وحدت و انسجام در استان همدان و در هر منطقه زمینه‌ای برای توسعه یافتگی است، تصریح کرد: هر چقدر انسجام، وحدت و انسجام بین مدیران و بخش‌های مختلف بیشتر باشد زمینه کار، تلاش، فعالیت و تولید فراهم‌تر است. 

رئیسی با بیان اینکه مدیریت در فرهنگ دینی تفاوت‌هایی با مدیریت در دیگر نظام‌های مدیریتی دارد، افزود: تفاوت در مدیریت دینی با مدیریت در نظام‌های غیردینی این است که مدیر قبل از هر چیز و هر کسی خود را آشکار و نهان در محصر خدا می‌داند و باید در نظام پاسخگویی، قبل از هر کسی خود را پاسخگوی حضرت حق بداند. 

وی مطرح کرد: مدیران باید در مقام پاسخگویی به ارباب رجوع، عموم شهروندان، سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی باشند اما آنچه در نظام مدیریت اسلامی مطرح است پاسخگویی اولیه‌ای است که پاسخگویی به حضرت حق است که مهمترین پاسخگویی است و در کنار همه کنترل‌ها، کارآمدترین نظام کنترلی است، کارکنان هر چقدر به معنویت، اخلاق و خدا نزدیکتر باشند با کاهش جرم و تخلف روبرو هستیم.

رئیسی ادامه داد: نکته دوم نگاه به مردم است و امروز بالاترین سخنی که نسبت به مردم وجود دارد این است که می‌گویند حق با مشتری است، در نظام مدیریتی اسلامی سخنی وجود دارد که طبق آن باید مردم را دوست داشت بنابراین دوست داشتن و محبت به مردم در نظام مدیریتی دینی بسیار مهم است. 

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه گره‌گشایی از کار مردم مهمترین اصل تقرب به خداست، خاطرنشان کرد: دوست داشتن مردم و محبت به آنها نگاه ویژه در مدیریت دینی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در نگاه به همکاران بحثی است که آیا اصل بر اعتماد است یا کنترل؟ که در نظام مدیریتی دینی که برگرفته از نظام حضرت علی(ع) است، هر دو اصل مهم هستند، آنجا که حرف از گزینش مطرح می‌شود بهترین را برگزینید و بر خوبان کنترل کنید و باید بر خوبان مورد اعتماد همواره کنترل و نظارت داشت. 

رئیسی تصریح کرد: تداوم اعتماد در گرو کنترل است و علاوه بر سازمان‌هایی که نظارت‌ها در آنها نهادینه شده‌اند نظارت‌های درون سازمانی هم تعریف شده که مدیران وضع موجود را خوب می‌بینند و باید تفاوت وضع موجود و مطلوب را بدانند. 

وی با بیان اینکه مردم به سازمان‌های اداری کارآمد نیاز دارند، خاطرنشان کرد: مردم ایران نشان داده‌اند هر جا لازم بوده در صحنه حاضر هستند بنابراین انتظارشان از نظام اداری کشور نظامی گره‌گشا و تسهیل‌گر است. 

رئیسی ادامه داد: اعتبارات، برنامه و بودجه مهم است اما بالاترین درصد تأثیرگذاری در به نتیجه رسیدن امور مدیریت فعال است؛ به عنوان مثال در بحث تحریم‌ها می‌خواستند در صنایع دفاعی پیشرفت نداشته باشیم اما به اعتراف کارشناسان نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه نوآوری‌های بسیاری نیز داشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه غربی‌ها نمی‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند، اظهار کرد: برداشت بنده در بازدید از کارخانه کیوان همدان این است که این واحد تولیدی می‌تواند ظرف ۱۰ روز راه‌اندازی شود و استان همدان می‌تواند این مسئله و مسائلی از این دست را حل کند.

وی درباره خصوصی‌سازی مطرح کرد: خصوصی‌سازی یک سیاست است و باید انجام شود و در کشور درصد بالایی از تولیدات دولتی است که باید به بخش خصوصی واگذار شود و وظیفه خطیر دولت در این زمینه هدایت، نظارت و حمایت است و اگر این مراحل انجام شود بخش خصوصی طبق قانون باید تولید را حفظ کند، آن را افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه مانند کارخانه کیوان به تعطیلی کشیده شود.

رئیسی با اشاره به اینکه از خصوصی‌سازی حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در چرخه تولید باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم و نگاه به تجربه کشورهای دیگر جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. 

وی ادامه داد: پیشرفت یک فرآیند است و در این رابطه باید از تجربیات دیگر کشورها بهره ببریم اما نسبت به تجویزهای آنها باید دقت را به کار ببریم چراکه آنها نمی‌خواهند نکته اصلی را به بقیه منتقل کنند بنابراین نسخه‌هایشان را باید با احتیاط نگاه کرده و تفاوت بین تجربه و تجویر را درک کنیم. 

وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: باید از مدیران ریسک‌پذیر، شجاع، در میدان با روحیه جهادی «ما می‌توانیم» حمایت کنیم همچنین بزرگان، علما، مفاخر و شهدای همدان الگوهای «ما می‌توانیم» هستند که در حوزه‌های مختلف ورود کردند و سربلند و موفق بیرون آمدند.

رئیس قوه قضائیه مطرح کرد: فضای کسب‌وکار در کشور به تسهیل سرمایه‌گذاری و گره‌گشایی نیاز دارد و گره‌گشایی به دست مدیران انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در رابطه با زندان‌ها علاوه بر کیفر مجرم مسئله اصلاح مجرم نیز مطرح است و زندان‌ها باید آموزشگاه نیکی‌ها باشند و کارهای تحولی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم مباحث تربیتی، اشتغال و ... که شرط باز اجتماعی شدن است، برای این قشر فراهم شود.

رئیسی مطرح کرد: برای رسیدن به عدالت باید قانون عادلانه و سازوکار عادلانه وجود داشته باشد، همچنین تمام افراد که در نظام تلاش می‌کنند از ملکه عدالت برخوردار باشند تا به کار مردم بیاید وگرنه امام عادل فرزانگی، حکمت و رهنمودهایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بیان کرده‌اند و هر جا به این رهنمودها عمل شد موفقیت حاصل شد و رسیدن به مطلوب را دیدیم و هر کجا به رهنمودها توجه نشد یا کم توجهی شد حوزه مشکل‌دار و گرفتاری است‌.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه