ارسال به دیگران پرینت

لوکاشنکو قانون انتقال اضطراری قدرت در بلاروس را اصلاح می‌کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) گفت فرمانی را به امضا رسانده است که به موجب آن در صورت عدم توانایی در انجام وظایف محوله، قدرت به شورای امنیت منتقل خواهد شد.

لوکاشنکو قانون انتقال اضطراری قدرت در بلاروس را اصلاح می‌کند

لوکاشنکو که در بازدید از مناطق آسیب‌دیده از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت: «به من بگویید اگر فردا رئیس‌جمهوری نباشد، آیا شما تضمین می‌کنید که همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت؟ نه.»

وی افزود: «من در مورد چگونگی تنظیم قدرت در بلاروس فرمانی را امضا می‌کنم که اگر رئیس‌جمهوری مورد اصابت گلوله قرار بگیرد، روز بعدش شورای امنیت قدرت را به دست خواهد گرفت.»

طبق رویه فعلی اگر جای رئیس‌جمهوری خالی شود یا به هر دلیلی نفر اول کشور نتواند به وظایف خود عمل کند، قدرت به نخست‌وزیر منتقل می‌شود تا زمانی که رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کند.

به نقل از یورونیوز، لوکاشنکو گفته است رئیس شورای امنیت در صورت غیبت رئیس‌جمهوری، شخص نخست‌وزیر خواهد بود.

الکساندر لوکاشنکو ۶۶ ساله که از بیست و هفت سال پیش قدرت را در بلاروس در دست دارد پیش‌تر نیز اقدام به معرفی افرادی دیگر نظیر سخنگو و یا مدیر اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری به عنوان جانشینان احتمالی خود کرده بود.

در پی انتخابات اوت سال گذشته و انتخاب مجدد لوکاشنکو به مقام ریاست‌جمهوری، خیابان‌های بلاروس به صحنه اعتراضات مخالفان بدل شد و هزاران نفر از شهروندان معترض در چارچوب موج سرکوب و خشونت دولت بر ضد تظاهرکنندگان دستگیر و روانه بازداشت شدند.

اپوزیسیون بلاروس الکساندر لوکاشنکو را به داشتن و ارائه دیدگاه‌های متغیر و ناپایداری چون مساله اصلاح قانون اساسی متهم می‌کنند و معتقدند که هدف وی از طرح این دیدگاه‌ها استفاده از تاکتیک‌هایی است که به او اجازه می‌دهد همچنان به قدرت وصل باشد. ادعایی که آقای لوکاشنکو آن را رد می‌کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه