ارسال به دیگران پرینت

درخواست ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تهیه نهاده های کشاورزی

وزارت جهاد به منظور تأمین منابع مالی لازم جهت تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی در سال جاری، خواستار اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی شد.

درخواست ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تهیه نهاده های کشاورزی

به منظور تأمین منابع مالی لازم جهت تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی در سال جاری، خواستار اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان متولی این امر شده است.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که مسئولیت تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی را برعهده دارد، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سازمان حسابرسی و طبق گزارش‌های حسابرسی ویژه تا پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال از دولت بستانکار می‌باشد. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۹ نیز بابت توزیع و فروش ۲۱۸۶ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی (که مبلغی بالغ بر ۸,۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد) صرفاً مبلغ ۲,۹۶۵ میلیارد ریال یارانه دریافت کرده است.

بر این اساس، شرکت یاد شده بابت عملکرد سال ۱۳۹۹ بیش از ۵,۵۳۵ میلیارد ریال و در مجموع بابت عملکرد تأمین و تدارک کودهای یارانه‌ای طی سال‌های اخیر، بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال مطالبات یارانه‌ای دارد. این در حالی است که شرکت مذکور در سال جاری نیز مکلف به تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی، از جمله سه میلیون تن انواع کودهای شیمایی می‌باشد و تهیه و تدارک این نهاده استراتژیک، مستلزم تأمین منابع مالی لازم از محل یارانه بوده و جهت تأمین کودهای مورد نیاز و اجرای برنامه ابلاغی سال جاری در راستای حفظ کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور، استفاده از تسهیلات بانکی ضروری است.

با توجه به موارد فوق، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد اختصاص تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به هیئت دولت ارائه کرده است.

این پیشنهاد هم اکنون در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی و تصمیم گیری است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه