ارسال به دیگران پرینت

ایزدی: مصوبه " قطع اجرای پروتکل الحاقی" نشان می‌دهد صبر ایران تمام شده است

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: نباید ترس از طرف های غربی و اقدامات بین المللی موجب شود که از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود بازبمانیم.

ایزدی: مصوبه " قطع اجرای پروتکل الحاقی" نشان می‌دهد صبر ایران تمام شده است

فواد ایزدی با اشاره به آمادگی ایران برای قطع همکاری داوطلبانه در اجرای پروتکل الحاقی اظهار کرد: این اقدام ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی و ذیل این توافق انجام می شود. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند ایران حق دارد تعهدات خود را کاهش دهد. ایران عضو معاهده ان پی تی است و باید ذیل این معاهده همکاری کند اما پروتکل الحاقی سند دیگری است که لزوما الزامی به اجرای آن نیست و ایران داوطلبانه در چارچوب برجام اجرای آن را پذیرفت.

وی ادامه داد: از آنجایی که بایدن با وجود شعارها و مواضعی که درباره برجام و بازگشت به این توافق مطرح کرده بود، سیاست ترامپ را در پیش گرفته بنا بر این، ادامه اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران هم کار عاقلانه ای نیست. این اقدام ایران به معنای پایان برجام نیست بلکه در چارچوب اجرای برجام است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تشدید فشارهای سیاسی و بین‌المللی تحت تاثیر لغو اجرای پروتکل الحاقی به ایران تصریح کرد: زمانی هم که ایران پروتکل الحاقی را اجرا می کرد تحت سیاست فشار حداکثری از سوی دولت آمریکا و با همراهی دیگر کشورها قرار داشت، از این رو معتقدم چندان در این رابطه برای ایران فرقی ندارد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. آنها در هر حال به سیاست اعمال فشار به ایران علاقه مند هستند و با این روند کشور باید کاری را که نیاز دارد در حوزه هسته ای به طور صلح آمیز انجام دهد. نباید ترس از طرف های غربی و اقدامات بین المللی موجب شود که از فعالیت های خود بازبمانیم. طرف های برجامی ثابت کرده اند که به تعهداتشان عمل نخواهند کرد.

ایزدی تصریح کرد: فعلا که آمریکایی‌ها در حال مذاکره با اروپا هستند و با چین و روسیه هم در تعامل هستند. معتقدم دنبال این هستند که به متن مشترکی برسند که چین و روسیه روی آن مخالفت نکنند و جلوی ایران بگذارند به شکلی که مخالفتی با آن در سطح بین المللی نشود تا بتوانند ایران را با آن تحت فشار قرار دهند. در این متن حتما فشارها و تحریم هایی را کاهش خواهند داد اما امتیازهای گسترده ای را درخواست می کنند.

وی گفت: ما باید توجه کنیم که سیاست قبلی مان که مبتنی بر دادن امتیاز به غرب بود دیگر جواب نمی دهد و این نگاه باید در کشور تغییر کند. مصوبه مجلس قدم مثبتی است در این مسیر که نشان می دهد صبر ایران تمام شده است و هیچ راه دیگری جز اینکه گام ها متقابل برداشته شود وجود ندارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه