ارسال به دیگران پرینت

راهکار عبور فوتبال هفت نفره ایران از بلاتکلیفی چیست؟

فوتبال ۷ نفره معلولان به سرعت در ایران رشد کرد و در میادین جهانی درخشید اما با گرفتار شدن در بلاتکلیفی، نگرانی دست اندرکاران و انجمن فوتبال ۷نفره کشورمان برانگیخته شده است.

راهکار عبور فوتبال هفت نفره ایران از بلاتکلیفی چیست؟

فوتبال ۷نفره ایران که تحت مدیریت فدراسیون جانبازان و معلولان قرار دارد، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است.

از آنجا که ورزشکاران معلول کشورمان همچون سایر رشته ها ید طولانی در تبدیل محدودیت به فرصت دارند، در این حوزه نیز عملکرد قابل دفاعی داشته اند.  تیم ۷نفره فوتبال ایران با وجود اینکه از لحاظ سابقه و تجربه، قدمت چندانی ندارد، اما با تعصب بازیکنان در میادین جهانی خوش درخشیده و پرچم کشورمان را در این رشته ورزشی در میادینی چون برزیل، انگلستان، چین و... به اهتزاز درآوردند.

گزارش زیر را در خصوص تاریخچه این فوتبال و بررسی وضعیت کنونی آن با هم می خوانیم.

 

 فرزندی خلف برای فوتبال جهان

یکی از فرزندان خلف فوتبال، به عنوان بازی جانبی در حوزه  معلولان جهان؛ فوتبال هفت نفره  است که در عرف بین الملل از آن به عنوان فوتبالCP

یاد می شود. این فوتبال در ایران نیز محبوبیت زیادی داشته و ایرانی ها از ره‌آورد حضور در مسابقات جهانی مدال های زیادی به دست آورده اند. اما علیرغم درخشش فوتبالیست های معلول ایرانی در چند سال اخیر، این تیم به اذعان کارشناسان و دست اندرکاران دچار بلاتکلیفی، سرگردانی و افت شدید بازیکنان شده است.

 

ورزشی جذاب برای معلولان

فوتبال معلولین یا CP از سال ۱۹۸۴ به صورت رسمی وارد مسابقات پارالمپیک  و دیگر میادین جهانی شده است. جامعه هدف این ورزش عمدتا افراد و ورزشکارانی بوده اند که دچار ضربات و آسیب های مغزی شده اند.  اندازه و متراژ زمین بازی و ۷ نفره بودن هر تیم، از جمله تفاوت های موجود با فوتبال رسمی به شمار می رود.

حدف نابهنگام فوتبال ۷نفره از پارالمپیک

مسابقات جهانی این رشته رسما از سال ۱۹۷۸ در ادینبورگ اسکاتلند آغاز و هر ۴ سال یکبار نیز برگزار شده است اما پس از مسابقات ۲۰۱۶ به دلیل کاهش تیم های ۷ نفره در سطح آسیا و جهان، 

این‌ رشته از بازیهای پارالمپیک کنار گذاشته شد. به عبارت بهتر از سال ۲۰۲۰ ورزش فوتبال هفت نفره در پارالمپیک حاضر نخواهد بود.

بازخوانی حضور ورزشکاران پارالمپیکی  ایران در میادین جهانی به وضوح نشانگر آن است که ورزشکاران ایرانی غالبا از محدودیت ها فرصت ساخته و پرچم ایران را به اهتزاز درآورده اند. این امر درباره فوتبال ۷ نفره هم مصداق دارد طوری که تیم  ملی ایران در رقابت های بین المللی از جمله رقابت های پارالمپیک عناوین و مدال های ارزشمندی را کسب کرده است. کسب مدال نقره ریودوژانیرو، کسب مدال نقره در لندن، کسب مدال طلای بازیهای پاراآسیایی اینچئون و گوانگ ژو از جمله مدال های تیم ۷نفره ایران در طی این سالها بوده است.

تعطیلی یکساله تیم ایران

اما طی یکسال گذشته که بازیکنان فوتبال هفت نفره از تمرینات اردویی و مسابقات دور بودند، دچار افت فنی و اضافه وزن شدیدی شدند که این امر نگرانی دست اندرکاران را در پی داشته است. دوری یکساله بازیکنان از اردوهای تمرینی و نبود مسابقات سبب شده تا بازیکنان تمرینات خود را جدی نگیرند و دچار اضافه وزن شوند.

بیژن ذوالفقارنسب رییس انجمن فوتبال هفت نفره در گفت و گو با ایسنا پیرامون مسائل فراروی این تیم، روایت جالبی را بیان می کند. او  در ارزیابی از وضعیت بازیکنان فوتبال هفت نفره در اولین اردوی استعدادیابی، معتقد است: با توجه به این که اکثر بازیکنان فوتبال هفت نفره دارای رنج سنی بالا هستند، برای تحقق جوانگرایی تیم ملی به جذب و تزریق نیروهای جوان نیاز داشتیم، بنابراین با برنامه استعدادیابی که ۳۵نفر حضور داشتند علاوه بر انجام کلاس بندی پزشکی، نیروهای جوان و مستعدی برای تیم فوتبال هفت نفره شناسایی شدند که با سرمایه گذاری روی آنها می توانیم تیم خوبی را برای تیم ملی داشته باشیم.

نگرانی از اضافه وزن بازیکنان

 ابراز نگرانی از وضعیت بدنی بازیکنان تیم ملی فوتبال هفت نفره در اردوی استعدادیابی، دیگر نکته شاخص از اظهارات ذوالفقار نسب است. او می گوید: آن چه که در این اردو نگران کننده به نظر می رسید، اضافه وزن شدید بازیکنان تیم ملی فوتبال و عدم آمادگی آنها از نظر بدنی بود.

رییس انجمن فوتبال هفت نفره پیرامون این پرسش که چه برنامه ای برای تیم ملی فوتبال هفت نفره پیش بینی شده است؟ تصریح کرد: تا زمانی که مجوز برگزاری اردو صادر نشود، هیچ برنامه ای قابل اجرا نخواهد بود. 

بازیکنان انگیزه ای برای تمرین ندارند 

 بازیکنان فوتبال هفت نفره به دلیل نبود مسابقات انگیزه ای برای انجام تمرینات ندارند، حذف این رشته از بازیهای پارالمپیک و نبود مسابقات سبب شده تا بازیکنان فوتبال هفت نفره تمرینات خود را حتی به صورت انفرادی دنبال نکنند. البته ذوالفقار نسب در این باره می گوید: با توصیه های ارائه شده، امیدوارم در مرحله بعدی شاهد ارتقای عملکرد بازیکنان از نظر بدنی و فنی باشیم.

ابهام در بازگشت به مسابقات پارالمپیک

همان طور که اشاره شد، تیم های فوتبال ۷ نفره از رقابت های پارالمپیک کنار گذاشته شدند و اطلاعات مستندی درباره چگونگی و زمان بازگشت آنها وجود ندارد. ذوالفقار نسب  در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت دوباره این تیم به بازیهای پارالمپیک اقدام خاصی صورت گرفته است یا خیر، افزود: در این خصوص هنوز کار خاصی صورت نگرفته، اما ارتباطات خوبی با سایر کشورها در این زمینه ایجاد شده است. البته این ارتباطات زمانی نتیجه بخش خواهد بود که تیم فوتبال هفت نفره دوباره جایگاه خود را در سطح آسیا و جهان پیدا کرده و حضور فعالی داشته باشد.

ذوالفقار نسب بر این باور است که پس از حذف این تیم از بازیهای پارالمپیک و نبود مسابقات در افت جایگاه این تیم تاثیر زیادی داشت و منجر به آن شد تا در مسابقات جهانی اسپانیا در سال ۲۰۱۹ پنجم شود. 

بلاتکلیفی به روایت مربی استعدادیابی

 بلاتکلیفی و مشکلات این تیم به روایت مربی استعدادیاب تیم فوتبال هفت نفره نیز خواندنی است. الله مانی می گوید: طی یکسال و نیم گذشته نبود هیچ برنامه مسابقاتی و اردویی سبب بلاتکلیفی و رها شدن تیم فوتبال هفت نفره شده است، به طوری که در اولین مرحله استعدادیابی که با حضور ۳۵ بازیکن برگزار شد، وضعیت ملی پوشان از نظر بدنی نگران کننده بود و شرایط خوبی نداشتند.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته و با حمایت فدراسیون جانبازان و معلولان تلاش بر این است که در دومین مرحله استعدادیابی که بهمن ماه برگزار می شود با شناسایی بازیکنان برتر دوباره این تیم را احیا و تیم ملی قدرتمندی را برای مسابقات آینده آماده کنیم.

الله مانی در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای تیم فوتبال هفت نفره خاطرنشان کرد: با توجه به حضور این تیم در مسابقات جهانی پرتغال در مهر سال آینده هدف گذاری بر این است تا اردوهای این تیم را از اردیبهشت ۱۴۰۰ شروع کنیم و فوتبال هفت نفره را دوباره در جهان مطرح کنیم.

نتیجه گیری درباره عبور ار تنگناها

با توجه به آنچه که گذشت، به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های موجود در ورزشکاران تیم فوتبال ۷ نفره ایران، ارائه یک طرح نو و سیاست حمایت دولتی می تواند تیم مذکور را از تنگناهای کنونی عبور دهد هرچند که تیم مذکور بدون حضور در میادین جهانی نمی‌تواند توانمندی های خود را به جهانیان نشان دهد.

 به اعتقاد "الله مانی" این امر زمانی امکانپذیر خواهد بود که تعداد تیم های شرکت کننده در سطح آسیا گسترش پیدا کند تا با متقاعد کردن IPC شرایط حضور دوباره این رشته در پارالمپیک فراهم شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه