ارسال به دیگران پرینت

بورس وال استریت ریخت

همه شاخص های مهم وال استریت ریزش کردند.

بورس وال استریت ریخت

 کابوس بازگشت مجدد قرنطینه های سختگیرانه در جهان باعث نگرانی جدی معامله گران شده است و اوج گیری مجدد کرونا در نقاط مختلف و جهش های جدید آن بدان معنی خواهد بود که این ویروس که بر همه وقایع سال ۲۰۲۰ اثرگذار بود، در سال ۲۰۲۱ نیز کماکان خبرساز خواهد بود. در بسیاری از نقاط جهان شکار زیادی از شاغلین کار خود را از دست داده اند و یا با کاهش جدی درآمدهای خود مواجه شده اند و پیش بینی می شود روند نزولی در مصارف خانوار و افزایش پس اندازها ادامه یابد که هر دو به معنای ورود کمتر جریان نقدی به اقتصاد خواهد بود. در آلمان مجموع پس اندازهای خانوار این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۷.۱ تریلیون یورو بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۶ درصد افزایش یافته است. آلمانی ها به طور متوسط ۱۷ درصد درآمد خود را پس انداز کرده اند. 

شیوع کرونا باز هم خبرساز شده و شهرهایی نظیر پکن در چین و ملبورن در استرالیا که برای مدت ها مورد ابتلای جدیدی را ثبت نکرده بودند از مشاهده موارد جدید ابتلا به کرونا خبر داده اند. چین همچنین از مشاهده موارد ابتلا به کرونا انگلیسی در این کشور خبر داده است و در سنگاپور و ایالت کالیفرنیا، شیب نزولی ابتلا مجددا صعودی شده است. در صورتی که روند فعلی ادامه پیدا کند به احتمال زیاد شاهد اعمال مجدد محدودیت ها در فعالیت های تجاری به میزان گسترده در نقاط مختلف جهان خواهیم بود که این مساله تاثیر منفی قابل توجهی روی رشد اقتصادی سال‌آینده خواهد داشت. 

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور یک دستورالعمل اجرایی اعلام کرده است اتباع آمریکایی حق سرمایه گذاری یا معامله سهام شرکت های چینی که از سوی این وزارت خانه متهم به همکاری با ارتش چین هستند را نخواهند داشت. واشنگتن تاکنون اسامی ده ها شرکت چینی را در فهرست سیاه خود قرار داده و طبق آنچه مایک پمپیو- وزیر خارجه این کشور گفته است، هدف از این اقدام این خواهد بود که اطمینان حاصل شود از سرمایه آمریکایی در راه تقویت و مدرن سازی ارتش چین، سرویس اطلاعاتی این کشور و نهادهای امنیتی چینی استفاده نخواهد شد. 

در شرایطی که روند واکسیناسیون در بیشتر مناطق جهان آغاز شده است، اصلی ترین سوال پیش روی معامله گران این است که واکسن های کنونی تا چه میزان اثربخش خواهند بود و ایا ویروس کرونا همانند آن چه در انگلیس و آفریقا اتفاق افتاد، توانایی جهش های دیگری را دارد که کار مبارزه با آن را دشوار سازد یا خیر. در روزهای اخیر شرکت های داروسازی کانون اصلی توجه معامله گران در بازارهای بورس بوده اند و بار بخش بزرگی از تعیین سمت وسوی شاخص ها بر روی دوش آن ها بوده است. 

همزمان با شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها از جمله اندونزی و تایوان کلیه پروازهای خارجی را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورده اند. در برخی از دیگر کشورها نیز محدودیت های پرواز خارجی بیشتر و مدت زمان قرنطینه مسافران ورودی افزایش پیدا کرده است. با وجود مشاهده کرونای انگلیسی در برخی از نقط جهان، معامله گران امیدوارند روند واکسیناسیون گروه های حساس و کادر درمان از تلفات این ویروس که شمار قربانیان آن در حال نزدیک شدن به دو میلیون نفر هستند، بکاهد و روند بازگشت به شرایط قبل از آغاز بحران را تسریع سازد. 

سرانجام پس از گذشت چهار سال از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، لندن و بروکسل بر سر جزییات روابط آینده خود به توافقات اولیه دست پیدا کردند. بدین ترتیب ریسک برگزیت بدون توافق تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است هر چند هنوز احتمال بروز اختلافاتی بر سر جزییات توافق وجود دارد. بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس و اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانسی خبری حضور یافته و اعلام کرده اند این توافق به نفع هر دو طرف خواهد بود و همکاری نزدیک دو طرف ادامه می یابد. این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در پارلمان اروپا و مجلس انگلیس خواهد بود. 

تاکنون بیش از ۸۵ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۸۵۵ هزار و ۵۶۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۶۰ هزار و ۳۶۴ نفر، برزیل با ۱۹۶ هزار و ۱۳۶ نفر، هند با ۱۴۹ هزار و ۸۶۰ نفر، مکزیک با ۱۲۷ هزار و ۲۱۳ نفر و ایتالیا با ۷۵ هزار و ۶۸۰ نفر بوده است.

کریس گافنی- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه تی آی بنک  - گفت: تزریق نقدینگی جدید به بازارها در قالب بسته های حمایتی جدید در شماری از کشورها باعث می شود تا معامله گران با خیال آسوده تری وقایع آینده را دنبال کنند. سال ۲۰۲۰ یک سال معمولی نبود و روند معاملات بازار نشان می دهد که با توجه به ریسک های سال ۲۰۲۰ بازارها هنوز قادر به ادامه مسیر بدون حمایت های سیاست گذاران نیستند. نوسانات بازار در ماه های اخیر زیاد بوده است و بازگشت آرامش نیازمند زمان خواهد بود. 

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۷۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۶۸.۰۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۰۹ درصد ریزش تا سطح ۳۶۷۷.۵۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۸۶ درصد کاهش در سطح ۱۲ هزار و ۶۴۸.۳۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۷۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۷۱.۸۸ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۰۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۷۲۶.۷۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۰.۶۸ درصدی در سطح ۵۵۸۸.۹۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۲ درصد بالا رفت و به ۸۰۹۹.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۸ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۲۵۸.۳۸ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۸۹ درصد بالا رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۴۷۲.۸۲ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۰۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۶۷.۷۱ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۴۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۶۸۴.۲۵  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۷۷ درصد ریزش به ۴۷.۶۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۱.۱۳ درصدی به ازای ۵۱.۱۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۱.۲۷ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۴۱.۷۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۲.۱۸ درصدی به ازای ۲۷.۳۲ دلار مبادله شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه