ارسال به دیگران پرینت

مدیرکل بهزیستی استان:

معلولان | طی یک سال ۵۱۴۰ معلول به قزوین اضافه‌ شده است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طی یک سال گذشته ۵۱۴۰ معلول به جمعیت معلولان استان قزوین اضافه‌شده است که اغلب در پی زمان برداشت محصولات باغی و زراعی (همانند سقوط از درخت) و تصادفات جاده‌ای ایجاد شده‌اند.

معلولان | طی یک سال ۵۱۴۰ معلول به قزوین اضافه‌ شده است

علیرضا وارثی در نشست خبری که امروز ۱۸ تیر در سازمان بهزیستی استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: بهزیستی به دنبال شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده است، به مناسبت هفته بهزیستی ۹۰ پروژه در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسد با اجرای برنامه‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا با فرهنگ‌سازی بتوانیم زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و معلولیت را فراهم کنیم.

وی افزود: در هفته بهزیستی ۴۸ واحد مسکونی به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی اهدا می‌شود، در این واحدها سهم آورده را ما پرداخت کردیم، همچنین زمین رایگان، مجوز شهرداری رایگان، حق انشعاب آب، برق و گاز رایگان در اختیار این واحدها قرار داده‌شده است و تنها یک سهم را خانواده پرداخت کرده است، سازمان بهزیستی بیش از ۲ میلیارد در این طرح کمک کرده است، سال گذشته ۲۲۳ واحد به خانواده‌ای دارای دو معلول شهری و روستایی تحویل دادیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان بهزیستی تسریع خدمات در تمام مناطق شهری و روستایی استان است به همین منظور ۵۳ مرکز مثبت زندگی در نظر گرفته‌شده است که تا هفته دولت در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: مرکز مثبت زندگی نماد کوچکی از خدمات بهزیستی خواهد بود و درواقع یک بهزیستی کوچک در مناطق مختلف استان ایجاد می‌شود تا ایاب و ذهاب مراجعین به بهزیستی راحت باشد و ارائه خدمات به مددجویان تسهیل شود.

وارثی خاطرنشان کرد: تا هفته دولت سه مرکز جامع ترک اعتیاد با رویکرد علمی افتتاح می‌شود، در این مراکز اقامت چهار ماهه و خدمات سرپایی هشت ماهه که جمعاً به مدت ۱۲ ماه می‌شود در سطح استان آغاز به کار می‌کنند، در حال حاضر در مرحله تعیین مکان برای مراکز هستیم.

وی افزود: در حوزه معلولین تاکنون ۲۸ هزار معلول در سطح استان شناسایی و خدمت دریافت می‌کنند، در سطح استان ۹۰۰ نفر در ۳۵ مرکز نگهداری شبانه‌روزی معلولین، سالمندان به‌صورت شبانه‌روزی خدمت دریافت می‌کنند و فردی در صف نوبت نداریم، در حال حاضر به دلیل کرونا از پذیرش معذور هستیم مگر اینکه مرکز دارای قرنطینه باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: ۲۳ مرکز روزانه نیز در سطح استان فعال است و ۹۲۰ نفر به‌صورت روزانه از خدمات توان‌بخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانشناسی و مددکاری بهره‌مند می‌شود در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مراکز روزانه با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند و پروتکل بهداشتی رعایت می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از دانشجویانی که معلولیت دارند، خاطرنشان کرد: ۲۲۱ دانشجو در سال ۹۸ هزینه تحصیلی از بهزیستی دریافت کردند، همچنین ۴۳۲ ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی هستند که خانواده‌های این افراد از حمایت مالی حق پرستاری برخوردار می‌شوند.

وارثی تأکید کرد: در بحث مناسب‌سازی خودرو و منزل معلولین ۲۵۶ خانواده را شناسایی کردیم که دارای معلولین جسمی و حرکتی شدید هستند که برای استفاده بدون منت از فضای خانه و خودرو هزینه مناسب‌سازی را پرداخت کردیم، همچنین هزینه ایاب و ذهاب هزار معلول برای مراجعه به مراکز بهزیستی پرداخت‌شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۳۰ فرزند ذکور خانواده‌هایی که بیش از یک معلول دارند یا پدر و ماد خانواده معلول هستند از قانون معافیت سربازی استفاده کردند، همچنین ۱۳۸۴ دانش‌آموز از کمک‌هزینه تحصیلی بهره‌مند شدند و ۱۱ هزار نفر نیز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای درمانی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۵۱۴۰ نفر به خانواده معلولان استان اضافه‌شده که علت عمده آن تصادفات جاده‌ای و عدم آشنایی با روش‌های درست برداشت محصول از مزارع و باغات است که باعث حوادثی می‌شود که درنتیجه آن ضایعه نخاعی ایجاد می‌شود و یکی از دلایل اصلی معلولیت در استان است.

ارائه مشاوره ژنتیک به ۳۰۰ خانواده دارای فرزند معلول

وی با اشاره به حوزه پیشگیری بیان کرد: از تیرماه سال ۹۸ به‌منظور جلوگیری از شیوع معلولیت ۱۸ هزار و ۴۲۱ نوزاد غربالگری شنوایی شدند، غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال نیز از تیر ماه آغاز شده و تا سه ماه ادامه دارد، ۲۶ پایگاه به تجهیزات ارزیابی و تشخیصی مجهز کردیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غربالگری صورت بگیرد سال گذشته ۴۰ هزار نفر غربالگری شدند.

وارثی اظهار کرد: در حوزه ژنتیک نیز مشاوره ژنتیکی به ۳۰۰ خانواده دارای فرزند معلول ارائه‌شده است و بین سن ۱۵ تا ۲۵ سال را در اولویت قراردادیم، همچنین در حوزه مشاوره ۱۵ هزار و ۸۵۱ نفر در حوزه سلامت روان از خدمات مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی در حوزه‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، خانواده، فرزند پروری و خشونت خانگی بهره بردند. همچنین ۱۹ هزار و ۵۴۹ نفر با خط ۱۴۸۰ تماس گرفتند.

وی تأکید کرد: حدود ۴۵۹۰ نفر از آموزش‌های پیش از ازدواج بهره بردند، غربالگری اضطراب ۵۰۰ کودک پنج‌ تا ۶ سال، تأسیس ۱۷ گروه سلامت روان و اجتماعی، تأسیس ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی، ۱۸ مرکز نگهداری معتادان خود معرف، سه مرکز گذری در استان، خدمات‌دهی به ۲۲۵ نفر در مرکز تی سی، راه‌اندازی موبایل ون، کسب رتبه اول در دادگاه درمان‌مدار با خدمات‌دهی به ۶۰۰ نفر از دیگر خدمات ارائه‌شده توسط بهزیستی است.

تحویل ۱۳ کودک به‌عنوان فرزندخوانده

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در حوزه اجتماعی ۱۳ کودک به‌عنوان فرزندخوانده تحویل داده‌شده است و هم‌اکنون ۷۰۰ خانواده پشت نوبت هستند، همچنین در شیرخوارگاه ۴۹ نفر در سن ۱۸ سال را ترخیص کردیم که خودشان زندگی مستقلی درست کردند و وارد جامعه شدند.

وی تصریح کرد: سامانه تصمیم نیز به‌منظور کاهش طلاق ایجادشده است که تا هفته دولت تمام شهرستان‌های ما به سامانه تصمیم مجهز می‌شوند، در حال حاضر آوج و البرز مجهز به این سامانه نیستند که مرکز البرز در هفته بهزیستی و مرکز آوج در هفته دولت افتتاح خواهد شد، سال گذشته شش هزار و ۲۵۶ نفر به مراکز سامانه تصمیم مراجعه کرده‌اند و ۲۰ درصد آن‌ها منجر به سازش شده است.

وارثی عنوان کرد: دادگاه درمان‌مدار نیز به‌عنوان یک طرح در استان به‌صورت پایلوت انجام شد، ۶۰۰ نفر با همکاری دستگاه قضایی و استانداری از تخفیف برخوردار شدند، برخی از معتادانی که در شهر جمع‌آوری می‌شوند علاوه بر اعتیاد جرم‌ دارند و اگر اعتیادشان درمان شود تخفیف دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: عمده‌ترین دلیل طلاق در استان قزوین اعتیاد و خیانت است، بیشترین تماس به شماره ۱۲۳ نیز عدم آگاهی مردم به حقوق شهروندی، اختلافات خانوادگی، کودک آزادی، اقدام به خودکشی و همسر آزاری است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: میزان تعهد بهزیستی برای ایجاد اشتغال در استان ۶۷۰ نفر بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف توانستیم بیشتر از تعهد خود را اجرا کنیم و برای ۷۱۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه