ارسال به دیگران پرینت

داستان اعتراض مردم غیزانیه چیست؟

غیزانیه نام دهستانی است در حدود ۵۰ کیلومتری شهر اهواز مرکز استان خوزستان و چند روزی است که به‌واسطه مطالباتی که بر سر مسئله آب شرب در آن شکل‌گرفته نام این دهستان بیش از گذشته به گوش می‌رسد.

داستان اعتراض مردم غیزانیه چیست؟

 غیزانیه به معنای «جایی سبز و فرح‌بخش» دهستانی است در حدود ۵۰ کیلومتری شهر اهواز یکی از سه بخش تابع و بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی در مسیرهای منتهی به اهواز از ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است و دارای ٨٣ روستاست  و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در آن ساکن بوده و شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دام‌پروری است. چند روزی است که به‌واسطه مطالباتی که بر سر مسئله آب شرب در آن شکل‌گرفته نام این دهستان بیش از گذشته به گوش می‌رسد.
 


وعده‌هایی در مورد تأمین آب شرب که محقق نشد
گفته می‌شود در سال ۱۳۹۵ و اندک زمانی پس‌ از انتصاب غلامرضا شریعتی به‌عنوان استاندار خوزستان، وی در بازدید از روستاهای این بخش وعده داده و مصوب کرده بود ظرف سه ماه مشکل آب شرب این روستاها حل می‌شود ولی این وعده محقق نشد.

پس‌ازآن و در خردادماه سال ۹۸ پس از اعتراض مردم این منطقه و بستن جاده اهواز به ماهشهر بخشدار غیزانیه در گفتگو با رسانه‌ها از تکمیل طرح آب‌رسانی در طول چهار ماه بعد خبر داده بود.

رسول ساکی بخشدار غیزانیه گفته بود: به دستور استاندار، طرح آب‌رسانی به روستاهای بخش غیزانیه که مدتی متوقف شده بود، به جریان افتاده و قرار است تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی طرح آب‌رسانی به غیزانیه را از مصوبات استاندار در سال ۹۵ در بازدید از این بخش عنوان کرد و افزود: این طرح آغازشده بود اما به دلیل افزایش قیمت‌ها، این طرح با مشکلاتی روبه‌رو بوده و در موعد مقرر اجرا نشد.

ساکی اضافه کرد: طرح آب‌رسانی به غیزانیه شامل ۲ مصوبه بوده که یک بخش آن ۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری از تأسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات بود که انجام نشد و مقرر شد سازمان آب و برق لوله‌های موردنیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد.

وی ادامه داد: مصوبه دوم شامل ۵۵  کیلومتر لوله‌گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تأسیسات نزهه که بر عهده آبفار و شرکت نفت بوده و این بخش نیز اجرا نشده است.

به گفته بخشدار غیزانیه در تجمع خردادماه ۹۸  برای چند دقیقه معترضان جاده اهواز به ماهشهر را مسدود کردند که بعد از صحبت و مذاکره با اهالی و قول پیگیری مسئله آب، متفرق شدند.

به گفته وی  تجمع‌کنندگان اهالی حدود ۶ روستای منطقه «عین الزمان» از دهستان غیزانیه بودند که هرکدام از این روستاها دست‌کم ۵۰ خانوار جمعیت دارد و  ۹ روستای این بخش فاقد شبکه آب هستند و همچنین ۳۵ روستای دیگر که از تأسیسات رامهرمز آبگیری می‌کنند به دلیل افت فشار، شکستگی لوله‌های انتقال و عدم رعایت نوبت‌دهی با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

همان موقع مقرر شد تعدادی تانکر نیز به این بخش اختصاص داده شود تا آب‌رسانی به روستاها به‌وسیله آن انجام شود.

ساکی گفت: یکی از اعتراضات اهالی روستاها را نبود آب برای احشام عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی که موظف به تأمین آب احشام است در این زمینه کوتاهی کرده و به احشام این بخش آب‌رسانی نکرده است.

اردیبهشت ۹۹ و تازه کردن وعده‌های پیشین
غلامرضا شریعتی همچنین در بازدیدی که اواسط اردیبهشت‌ماه امسال از این بخش داشت به‌طورقطع وعده حل این مشکل در ظرف ۴۵ روز آینده را داد.

استاندار خوزستان بابیان اینکه تأمین آب پایدار برای کل بخش غیزانیه در دو مسیر غرب و شرق به‌صورت اساسی انجام‌شده، گفت: این کار با هزینه بیش از ۷۰ میلیارد تومان صورت گرفته و مردم منطقه ظرف ۴۵ روز آینده برای همیشه از مشکل بی‌آبی خلاص می‌شوند.
شریعتی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح آب‌رسانی به بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی مردم غیزانیه آب شرب است که در این راستا کار آب‌رسانی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سرعت کار به نسبت انتظاری که مردم از ما داشتند و قولی که به آن‌ها داده بودیم بسیار کند بوده است، افزود: مشکلاتی ازجمله افزایش قیمت، مسائل ارزی و معارضان طرح هم سبب ممانعت از پیشرفت کار شدند.

استاندار خوزستان بابیان اینکه متأسفانه بعضی از افرادی که در روستاهای قبل هستند و یا زمین‌های آن‌ها در آن کنار لوله‌هاست از اینکه آب و فاضلاب روستایی لوله‌گذاری شود مانع رسیدن آب به غیزانیه شدند، اضافه کرد: باوجود این مشکلات اما کار به‌خوبی پیش رفت و امیدواریم حداکثر ظرف ۴۵ روز آینده آب غیزانیه وصل شود، اگرچه زمان آنچه به من قول دادند زودتر از این‌ها بود.

ماجرای «خروج» اعتراضی مردم در خرداد گرم غیزانیه
بنا بر گزارش‌ها در روز سوم خرداد و بعد از اختلال مستمر در آب‌رسانی به روستاهای بخش غیزانیه، جمعی از اهالی این منطقه در اعتراض به شرایط پیش‌آمده و مشقاتی که هم‌زمان به ماه رمضان برای آنان پیش‌آمده بود اقدام به تجمع و بستن یکی از راه‌های عبوری کردند.
محسن دالوندفر فرمانده انتظامی شهرستان اهواز در این رابطه گفت: بی‌توجهی مسئولان امر به مردم بخش غیزانیه در خصوص تأمین آب شرب، موجب تجمع غیرقانونی اهالی این بخش شد.

این مسئول انتظامی در جمع خبرنگاران اذعان کرد: اعتراض مردم به تأمین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تأمین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کردند که برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد. دو نفر از تجمع‌کنندگان به‌صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

فرمانده انتظامی شهرستان اهواز گفت: البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با فرماندار کلان‌شهر اهواز داشتم تأمین آب مردم به‌وسیله تانکر در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان امر به خواسته‌های مردم توجه کنند هیچ‌گاه مشکلات اجتماعی به مسائل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تأمین آب شرب مردم بخش غیزانیه است. در حال حاضر تجمعی وجود ندارد و مردم به منازل خود بازگشته و جاده یادشده نیز در کمترین زمان ممکن بازگشایی شد.

مسدود کردن جاده را نه تشویق و نه همکاری می‌کنیم
جعفر مجدمی، عضو شورای بخش غیزانیه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مسدود کردن جاده را نه تشویق و نه همکاری می‌کنیم و اعتقاد به اعتراض مسالمت‌آمیز داریم. بااینکه ازنظر وجدانی به مردم حق می‌دهم. از جهتی ماه رمضان و عید است و از طرفی شیوع شدید ویروس کرونا مردم را سردرگم کرده است.

وی افزود: نمی‌شود به مردم بگوییم در خانه بنشینید ولی آب نداشته باشید. واقعاً این شرایط سخت است. بخش غیزانیه با جمعیت ۳۰ هزارنفری اصلاً آب ندارد. سال ۸۲-۸۳ طرح آب‌رسانی را به اینجا رساندند و آن‌قدر کیفیت لوله‌ها پایین بود که ۶ ماه پس از افتتاح، شروع به شکستگی کردند.

مجدمی بیان کرد: نه ازنظر اینچ و نه جنسِ لوله‌ها مناسب با آب موردنیاز ما بود. سرانجام آب شرب نوبتی شد و هر هفته، هر ۱۰ روز و حتی برخی روستاها یک ماه یک‌بار آبشان وصل می‌شود.

عضو شورای بخش غیزانیه عنوان کرد: سال ۹۵ استاندار از غیزانیه بازدید کرد قول داد که دی‌ماه سال ۹۵ طرح جدید آب‌رسانی بهره‌برداری شود که شامل دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره پمپاژ می‌شود تا روستای نزهه در بخش غیزانیه و بعد بین ۴۵ روستا تقسیم می‌شود. بالاخره پروژه‌ای که استاندار گفته بود دی‌ماه ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد، موکول شد به خرداد سال بعدش. سپس بازهم به ۹۶ و ۹۷ موکول شد و تا الان نیز به بهره‌برداری نرسیده است.

هر ۴ روز یک‌بار برای ۴ ساعت آب وصل می‌شود
حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده هم با انتقاد از قطعی آب در این روستا و بسیاری از روستاهای بخش غیزانیه، گفت: در فصل زمستان آن دسته از روستاهای پرجمعیت بخش غیزانیه که از لوله‌کشی درون روستایی برخوردار هستند( ۴۰ روستا) در هر ۴۸ ساعت آب برای آن‌ها پمپاژ می‌شود.

مقدم بیان کرد: فرسودگی خطوط آب‌رسانی سبب تأخیر در پمپاژ آب روستاها شده و هر ۴ روز یک‌بار برای ۴ ساعت آب وصل می‌شود.

وی بابیان اینکه وضعیت روستاهای فاقد لوله‌کشی به‌مراتب وخیم‌تر است، عنوان کرد: آب موردنیاز این روستاها که تعداد آن‌ها ۴۰ روستا نیز است باید توسط تانکرهای سیار تأمین شود این در حالی است که فقط ۴ تانکر در اختیار تأسیسات آب‌رسانی است که تمامی آن‌ها توسط شرکت‌ها و ادارات تأمین‌شده و اداره آبفا استان و آبفار هیچ تانکری در اختیار بخش غیزانیه قرار نداده‌اند. همین ۴ تانکر گاهی به سبب وجود نقص و تعمیرات به ۲ تانکر کاهش داده پیدا ‌می‌کنند درصورتی‌که برای حل مشکل آب‌رسانی در این روستاها حداقل به ۱۵ تانکر نیاز داریم.

رسانه‌های معارض و معاند سوءاستفاده می‌کنند/ مردم اعلام برائت کردند
همواره در کنار بروز این واکنش‌های اجتماعی به مسائل و مشکلات انباشته رسانه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی بروز می‌دهند و رسانه‌های بیگانه مطابق معمول تلاش کردند با بزرگنمایی اتفاقات روز تجمع به‌اصطلاح از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

در کنار پاسخگویی و توضیح به هنگام مدیران که می‌تواند آبی بر آتش تبلیغات سوء رسانه‌های معارض شود، خود مردم منطقه هم وارد عمل شده و با انتشار ویدئوهایی نسبت به ضدانقلاب و معارضین و سوءاستفاده کنندگان برائت جسته و اعلام کردند مشکل آن‌ها تنها مسئله محرومیت از امکانات و آب شرب است و هیچ ارتباطی با مسائل دیگر ندارد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دقیق برای حل مسائل مردم به‌خصوص اهالی دور از پایتخت در اقصی نقاط کشور و پاسخگویی منطقی و مستدل به مطالبات و پرهیز از دادن وعده‌هایی که تحقق آنها ممکن نیست، باید بیش‌ازپیش در دستور کار مدیران و مسئولان قرار گیرد و همین امر قطعاً موجب جلب مشارکت بیشتر مردم در روند حل مسائلشان هم خواهد شد.

سازمان آب و فاضلاب خوزستان توضیح داد
شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص مشکل آب شرب بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز توضیحاتی ارائه داد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

«به دنبال مشکلات به وجود آمده در زمینه آب‌رسانی برای ساکنین عزیز بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز ضمن عذرخواهی بابت این موضوع موارد ذیل به اطلاع افکار عمومی می‌رسد:

دهستان غیزانیه به دلیل جغرافیای آن سال‌ها است با مشکل کمبود آب شرب در همه بخش‌های شرب، دامداری و کشاورزی مواجه است و اگرچه پروژه آب‌رسانی موسوم به ۹۱ روستای مسیر اهواز، ماهشهر و رامهرمز در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید اما پروژه مذکور کفاف آب موردنیاز منطقه را نمی‌دهد.

با توجه به این مشکلات با پیگیری‌های استاندار خوزستان جناب آقای دکتر شریعتی پروژه آب‌رسانی به دو دهستان غیزانیه و مشرحات شامل اصلاح و بازسازی تأسیسات آب‌رسانی شهید الماسی و اجرای خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب از سال‌های گذشته توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان و با مشارکت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در استان و سازمان آب و برق خوزستان برای تأمین اعتبار موردنیاز، آغاز اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات لازم، عدم وجود مواد اولیه تولید لوله و معارضین شامل کشاورزان و سازمان‌های دولتی دیگر بارها متوقف شد.

بااین‌حال از سال ۹۸ اجرای این پروژه پس از وقفه طولانی مجدد آغاز شد و هم‌اکنون در مراحل پایانی احداث فاز اول قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل اساسی تأمین آب شرب منطقه را رفع خواهد کرد.

در حال حاضر راهکار فوری و کوتاه‌مدت برای تأمین آب شرب اهالی منطقه آب‌رسانی به‌وسیله تانکرهای سیار است و این موضوع تا حد زیادی تنش‌های منطقه را کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است طی یک هفته اخیر و به‌تازگی شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آبفا استان یکپارچه‌شده لذا با توجه به مأموریت جدید توسعه خدمات‌رسانی آبفا استان به روستاها این شرکت تمام تلاش خود را برای تأمین آب بخش غیزانیه با اولویت شرب و رفع نواقص موجود به کار خواهد بست.»

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دقیق برای حل مسائل مردم به‌خصوص اهالی دور از پایتخت در اقصی نقاط کشور و پاسخگویی منطقی و مستدل به مطالبات و پرهیز از دادن وعده‌هایی که تحقق آنها ممکن نیست، باید بیش‌ازپیش در دستور کار مدیران و مسئولان قرار گیرد و همین امر قطعاً موجب جلب مشارکت بیشتر مردم در روند حل مسائلشان هم خواهد شد.

 

منبع : جهان نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه