ارسال به دیگران پرینت

افراد زنده هم امکان اهدای عضو دارند؟

یک متخصص جراحی عمومی گفت: بخشی از کبد، روده باریک، ریه و پانکراس افراد زنده می تواند به افراد نیازمند اهدا شود؛ البته دهنده عضو باید نسبت درجه یک با بیمار گیرنده داشته باشد

افراد زنده هم امکان اهدای عضو دارند؟

ا اشاره به آغاز پیوند عضو در گیلان از ۱۲ سال پیش، اظهار کرد: در حال حاضر می توانیم از کلیه اعضای قابل اهدا در گیلان و شهرهای استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به نخستین اهدای عضو قلب در گیلان طی سال گذشته و انتقال هوایی آن، افزود: سال گذشته تا پایان بهمن ماه ۲۴ مورد اهدای عضو داشتیم که چهار مورد آن مربوط به قلب بود.

این متخصص جراحی عمومی، با بیان اینکه شیوع کرونا پیوند عضو را متوقف کرده است، گفت: اهدای عضو نیازمند آمادگی های لازم و آزمایشات خاص است که خوشبختانه طی ۱۵ روز گذشته این کار برای بیماران آغاز شده تا هرچه سریع تر به وضعیت پیوند قبل از کرونا بازگردیم.

سامی دوست، اهدای عضو را دارای محدودیت سنی ندانست و تاکید کرد: در صورتی که ارگان ها سالم و قابل استفاده باشند، از یک کودک یکساله تا یک سالمند ۹۰ ساله امکان اهدای عضو دارد، اما هرچه سن بالاتر می رود، اعضای بدن کارکردشان پایین می آید.

وی با بیان اینکه معمولا پیوند عضو برای افراد بالای ۷۰ سال مناسب نیست، عنوان کرد: البته سن بیولوژیک افراد در دریافت عضو بسیار اثرگذار است.

این فوق تخقق جراحی کبد، کلیه، کبد و ریه را دارای بیشترین نیازمند دریافت دانست و متذکر شد: پیوند اعضا از یک سامانه کشوری برخوردار است و افراد بیمار نیازمند دریافت عضو باید با مراجعه به پزشک جراح و تشکیل پرونده در انتظار دریافت عضو باشند.

سامی دوست، در پاسخ به این سوال که «آیا افراد زنده هم امکان اهدای عضو دارند»، خاطرنشان کرد: بخشی از کبد، روده باریک، ریه و پانکراس افراد زنده می تواند به افراد نیازمند اهدا شود؛ البته دهنده عضو باید نسبت درجه یک با بیمار گیرنده داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حاضر حاضر در کشور ما تنها پیوند کبد از فرد زنده صورت می گیرد، اضافه کرد: معمولا پدر و مادر می توانند بخشی از کبد را به فرزند اهدا کنند.

این فلوشیپ پیوند، از انجام عمل جراحی جدید در گیلان ویژه بدخیمی ها خبر داد و یادآور شد: بیماران خاص که دچار بدخیمی های رحم و تخمدان و سرطان های گوارشی داخل شکمی هستند، به روش شیمی درمانی داخلی(هایپک) درمان خواهند شد؛ البته این روش در شیراز و چند مورد در تهران انجام شده است و گیلان سومین استان خواهد بود

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه