ارسال به دیگران پرینت

قیمت خودرو پس یکپارچه سازی؛

قیمت خودرو پس از یکپارچه سازی | واکنش بازار خودرو

قیمت خودرو پس از یکپارچه سازی مورد تحلیل و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

قیمت خودرو پس از یکپارچه سازی | واکنش بازار خودرو

دیروز (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) اولین فروش خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه انجام ‌شد. آنزور که گفته شده است متقاضیان از روز گذشته به مدت یک هفته برای ثبت درخواست خود فرصت خواهند داشت.

چندی پیش فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد که به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود. براساس دستور وزیر صمت قرار شد که همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه اولین عرضه رسمی خودرو در قالب سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شد. بر اساس گزارش‌ها برای ثبت‌نام هفت مرحله وجود دارد که در مرحله اول متقاضی با انتخاب گزینه ورود از منو اصلی سامانه، برای ثبت‌نام اقدام می‌کند. در قدم دوم ایجاد حساب کاربری است و در این بخش باید فرم مربوط به اطلاعات شخصی تکمیل شود. در مرحله سوم پس از تشکیل حساب کاربری بایستی کاربر اطلاعات تفصیلی خود را در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارد کند.

در این مرحله، مراحل ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات به‌پایان می‌رسد. متقاضیان در مرحله چهارم اقدام به انتخاب خودرو خواهند کرد و در مرحله پنجم و ششم به‌ترتیب بخشنامه و اطلاعات ثبت‌شده را بازدید و تایید می‌کنند و در مرحله پس از نهایی کردن ثبت‌نام خود، یک کد رهگیری برای آن‌ها ارسال خواهد شد. بر اساس شرایط مجاز، کسانی می‌توانند ثبت نام کنند همزمان کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت به نام شخص متقاضی برای ثبت نام انطباق داشته باشد.

تغییر شیوه فروش خودرو واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است و حال این پرسش مطرح می‌شود که فروش خودرو از طریق «سامانه یکپارچه فروش» چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو پیش‌ از این در گفت‌وگویی این طرح را یک طرح بیهوده برای بازار خودرو دانسته و تاکید کرده است: «ما با مجموعه راهکار‌های بیهوده برای کنترل تورم همچون درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها روبه‌رو هستیم و این تصمیم هم جزو همان راهکار‌های بیهوده به حساب می‌آید و بدون شک هیچ تاثیر مثبتی در بازار به همراه نخواهد داشت.»

 

 

بیشتر بخوانید:

 

میلاد بیگی، کارشناس بازار خودرو نیز در در این خصوص گفته است:« در شرایط فعلی با توجه به مشکلاتی که در صنعت خودروسازی داریم چنین تصمیماتی نمی‌تواند در رفع مشکلات آنچنان که باید و شاید دخیل باشد. نمی‌خواهم بگویم که این تصمیم، تصمیم غلطی است، اما چنین اقدامات آنطور که انتظار می‌رود نمی‌تواند در بهبود وضعیت فعلی بازار موثر باشد. چنین اقداماتی مثل این می‌ماند که ما یک بیمار سرطانی داریم، ولی انحراف بینی آن را عمل می‌کنیم. عمل کردن انحراف بینی ضرری ندارد، اما اکنون که بیمار درگیر سرطان است باید به اصل بیماری آن توجه شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که مشکلات اصلی صنعت خودرو کنار گذاشته شده و در عوض به چنین تصمیماتی که ضرورتی هم ندارد پرداخته می‌شود.»

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیر تغییر روش فروش خودرو گفت: در ابتدا باید بگویم که قرار نیست این سامانه تاثیری در بازار بگذارد فقط قرار است که موضوع ثبت‌نام برای خرید خودرو را یکپارچه کند و به نحوه عرضه خودرو با مجموع شرایطی که اکنون در آن قرار داریم یک نظم بدهد.

وی در ادامه گفت‌وگو با بررسی وضعیت فروش خودرو پیش از راه‌اندازی این سامانه افزود: بخش خصوصی به یک شیوه ثبت‌نام‌ها را پذیرش می‌کرد، بخش دولتی به یک شیوه دیگر. در خود بخش دولتی سایپا یک سایت جدا و ایران خودرو نیز سایتی متفاوت داشت . این سامانه همه را یکپارچه می‌کند، بنابراین مردم دیگر بلاتکلیف نمی‌شوند و با مراجعه به آن سامانه ثبت‌نام می‌کنند و پس از آن خودرو‌ها به صورت یکپارچه قرعه‌کشی می‌شوند.

کریمی‌سنجری افزود: به نظر می‌رسد در ادامه قصد دارند که تعداد دفعات قرعه‌کشی را کاهش بدهند و در هر قرعه‌کشی تعداد خودروها را بالا ببرد این مسئله نیز کمک می‌کند تا بازیابی مالی دلالان کمتر اتفاق بیفتد.

این کارشناس بازار خودرو در پایان صحبت‌هایش با اشاره به افزایش میزان شفافیت از طریق راه‌اندازی این سامانه ادامه داد: این سامانه نقش مهمی در افزایش شفافیت دارد. البته هر سیستمی که مکانیزم آن رعایت نشود و یا پس از مدتی آن را رها کنند طبیعتاً خروجی مورد نظر را از آن دریافت نخواهند کرد. این سامانه نیز مانند همه ساختارها است با این وجود من معتقدم راه‌اندازی این سامانه از روش‌های قبلی بهتر بوده و از سوی دیگر مشتری نیز راحت‌تر با این سیستم کنار می‌آید.

منبع : گسترش نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه