ارسال به دیگران پرینت

دلیل افزایش قیمت‌ها از زبان وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی علت عمده افزایش تورم و قیمت‌ها را ناشی از افزایش هزینه‌ها دانست و به بررسی علل آن پرداخت.

دلیل افزایش قیمت‌ها از زبان وزیر اقتصاد

فرهاد دژپسند در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در هفت ماهه اول سال گذشته ۲۷ هزار میلیارد از منابع تنخواه استفاده کردیم اما امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده کردیم. روش تامین مالی از طریق مراجعه مستقیم به مردم معادل ۱۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۰ هزار میلیارد تومان آن از فروش اوراق خزانه بوده است.  بودجه کشور تاکنون به گونه‌ای مدیریت شده است ‌که هشدارها و اخطارهایی که پیش از این زده می‌شد، نتیجه نداد.  همچنین، در هفت ماهه امسال ۳.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جلب شده است.

وی درباره دلیل افزایش تورم، افزود: در دوره‌های مختلف افزایش تورم علل متفاوتی داشته است. علت عمده را باید ناشی از افزایش هزینه دانست. ۷۰ تا ۸۵ درصد واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه بوده است که وقتی قیمت این قبیل کالاها متاثر از افزایش قیمت ارز افزایش می‌یابد این افزایش در پروسه تولید می‌نشیند و قیمت کالاهای تولید شده را زیاد می‌کندکه به دلیل دلاریزه بودن اقتصاد ایران متاثر از آن قیمت کالاها نیز افزایش می‌یابد.  

تاکنون ۴ درصد از صندوق توسعه ملی برداشت داشته‌ایم

وزیر اقتصاد ادامه داد: فاصله گرفتن از دلاریزه بودن اقتصاد ایران منوط به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ایفای نقش محوری آن‌ها در اقتصاد است. یکی از برنامه‌های ما برای جهش تولید بهبود فضای کسب‌وکار است با اقداماتی که در زمینه کاهش زمان ثبت شرکت‌ها انجام داده‌ایم اکنون فردی را داشتیم که در عرض ۲۰ دقیقه شرکت خود را ثبت کرده است.

دژپسند با اعلام اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی تاکنون ۴ درصد بوده است، گفت: در شرایط کرونا بنگاه‌ها با کمبود تقاضا مواجه هستند که کمک بانک‌ها به آن‌ها برای تامین اثر انبساطی دارد و اگر بانک‌ها کمک نکنند، تولید افت می‌کند که این امر تاثیرات خود را بر میزان نقدینگی خواهد گذاشت. در سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بورس تامین مالی کردیم که در شش ماهه اول امسال ۳۲۰ هزار تامین مالی صورت گرفت. نقدینگی تا جایی که امکان داشت کنترل شد درحالیکه گفته‌هایی مبنی بر ابرتورم مطرح بود، این اتفاق رخ نداد.

خصوصی سازی ۶ هزار میلیاردی در سال گذشته

وی افزود: فروش اوراق خزانه به معنای بدهکار کردن دولت‌های بعدی نیست؛ زیرا درآمد ناشی از آن صرف امور زیر بنایی و مواردی چون آموزش و پرورش، آموزش عالی، حراست از مرزها و ... می‌شود که ارتباطی با یک دولت و جناح خاص ندارد. ضمن اینکه تا کنون نه تنها حتی یک ریال بدون مجوز قانونی، اوراق فروخته نشده و بازپرداخت اوراق خزانه یک روز به تعویق نیفتاده است. سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان خصوصی انجام دادیم که در شش ماهه اول سالجاری معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمدزایی از طریق واگذاری دارایی‌ها داشته‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: شرایط اقتصاد ایران به گونه‌ای است که توجه به بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است. تحلیل بازار سرمایه باید به دور از حواشی سیاسی باشد و همه انواع بازارهای سرمایه محور باید محیط آرامش بخشی داشته باشند. بازار سرمایه فرهنگ مقابله با فرهنگ نفتی است. دولت به حمایت و تقویت از بازار سرمایه همیشه نیاز دارد. متغیر غالب و علت تام برای بازار سرمایه نداریم و اعتماد به این بازار دارد کم کم برمی‌گردد.

دژپسند افزود: اینکه گفته می‌شود سازمان بورس بر وضعیت بازار سرمایه نظارت نمی‌کند ما بسیاری از اخبار را رسانه‌ای نمی‌کنیم که بسیاری از مدیران عزل شدند و برخی جریمه‌های ۵۰ تا ۶۰ میلیونی پرداخت کردند. اوراق تبعی حمایت قاطع از سهامدار است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه