ارسال به دیگران پرینت

ادامه ریزش بورس های جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان قرمزپوش شدند.

ادامه ریزش بورس های جهانی

 فعالیت های تجاری و اقتصادی در سراسر دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند تا جایی که گزارش دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل از کاهش ۴۹ درصدی حجم سرمایه گذاری خارجی در اروپا و آمریکا طی شش ماه نخست امسال خبر داده است. بیشترین کاهش در جذب سرمایه گذاری خارجی مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده که طی بازه زمانی فوق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم این سرمایه گذاری ها ۷۵ درصد ریزش کرده است.  

همزمان با افزایش سرما نگرانی ها از قدرتمندتر شدن کرونا شدت گرفته است و رشد نسبی قربانیان و افزایش محسوس مبتلایان بیانگر این موضوع است که جهان تا مدتی نامعلوم درگیر این ویروس مرگبار خواهد بود. سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال را با ثبت رشد منفی قابل ملاحظه ای برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ نیز بدتر خواهد بود.  

از طرف دیگر مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ذهن معامله گران را به خود مشغول کرده و اظهارات دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در خصوص نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از شروع یک جنگ لفظی جدید بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. ترامپ با بیان اینکه چین اصلی ترین رقیب و دشمن آمریکا است، افزود: چینی ها کارهای بد زیادی انجام داده اند. می توانستند جلوی شیوع ویروس را بگیرند اما گذاشتند که همه جا پخش شود.  

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرده پنج شهروند چینی را به دلیل جاسوسی برای چین بازداشت کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، این افراد از طرف حکومت چین مامور کنترل مهاجران چینی مهاجر به آمریکا بوده اند.  

چین و آمریکا با وجود رسیدن به یک توافق تجاری در اواخر سال قبل که به فاز نخست معروف شد، هنوز نتوانسته اند بر سر جزییات نیز به توافق برسند هر چند که آمارها نشان می دهد چین طبق تعهد خود با افزایش واردات از آمریکا به تدریج در حال کاستن از تراز تجاری مثبت خود با آمریکا است. این دو کشور بیشترین حجم تجارت دوجانبه در جهان را با یکدیگر دارند.   مناقشات دو کشور بار دیگر در زمینه تایوان شدت گرفته و چین تهدید کرده است که حضور نظامی آمریکا در تایوان را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم با استفاده از ارتش خود به تهدیدات پاسخ خواهد داد.  

در شرایط فعلی کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا کار سختی برای متقاعد کردن رهبران اروپا برای همراهی مالی بیشتر در مقابله با بحرانی که بدترین بحران اقتصادی اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین کانون های توجه فعالان مالی اروپایی نرخ تورم خواهد بود که طبق هدف گذاری بانک مرکزی اروپا باید به دو درصد برسد اما اکنون حدود صفر اندازه گیری شده است. این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی اروپا به مانند همتای آمریکایی خود وادار شود هدف گذاری تورمی را کنار بگذارد. در مدل جدید سیاستی فدرال رزرو اجازه داده خواهد شد تا نرخ تورم از دو درصد عبور کند.  

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی در این کشور شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است که این نرخ تورم، بالاترین نرخ تورمی انگلیس در طول چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی- رئیس کنگره از ترامپ خواسته است تا در خواسته های خود تجدید نظر کند. با این حال کارشناسان معتدند بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن این بسته را در استانه انتخابات بدهند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل- رئیس این مجلس از ارایه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده اند.

ریچارد کلاریدا- قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا - با اشاره به پیامدهای وسیع ویروس کرونا بر روی اقتصاد این کشور گفته است: بیرون آمدن از این چاله طول خواهد کشید، شاید یک سال زمان لازم باشد تا سطح تولیدات ناخالص داخلی مان به قبل از آغاز بحران برگردد. وی مسیر احیای اقتصاد را طولانی و دشوار دانست و افزود: برای بازار کار شاید حتی زمان بیشتری لازم باشد تا همه چیز به حالت قبل برگردد.  

تاکنون بیش از ۴۴ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۷۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۶۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۳۲ هزار و ۷۰۹ نفر، برزیل با ۱۵۸ هزار و ۱۰۱ نفر، هند با ۱۲۰ هزار و ۵۲۴ نفر، مکزیک با ۸۹ هزار و ۸۱۴ نفر و انگلیس با ۴۵ هزار و ۶۷۵ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۷۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و  ۷۱۵.۱۳ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۹ درصد ریزش تا سطح ۳۲۹۲.۳۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۷۷ درصد ریزش در سطح ۱۱ هزار و ۱۱۵.۲۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۵۵ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۵۸۲.۸۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۴.۱۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۱ هزار و ۵۶۰.۵۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۳.۳۷ درصدی در سطح ۴۵۷۱.۱۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۶۶ درصد پایین رفت و به ۶۴۷۴.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۲۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۴۱۸.۵۱ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۰۸.۸۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۳۷.۲۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۰۵۷.۵۴  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۱۸ درصد ریزش به ۳۷.۳۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۲.۰۷ درصدی به ازای ۳۹.۱۳ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۲.۵۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۷۸.۸۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۳.۶۹ درصدی به ازای ۲۳.۴۷ دلار مبادله شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه