ارسال به دیگران پرینت

راه حل کارشناسی برای بازگشت تعادل به بورس

درحالی که شاخص کل بورس و فرابورس همچنان به سمت کاهشی شدن تمایل دارند درحالی که از وضعیت بازارهای موازی انتظار می رود چراغ بازار سرمایه سبز باشد، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اجبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت ها، می تواند تاثیر زیادی روی تعادل بخشی به این بازار داشته باشد.

راه حل کارشناسی برای بازگشت تعادل به بورس

روزبه شریعتی  با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی همه شرکت های بازار به صورت قاجباری از محل زمین و ساختمان می تواند شرایط بازار را بدون خرج هیچ هزینه ای تغییر دهد، اظهار کرد: تقریبا ۶۰ درصد بازار این پتانسیل را دارد، زیرا ارزش دفتری دارایی های شرکت ها  اعم از زیرمجموعه های ایمیدرو، تامین اجتماعی، پتروشیمی ها و... بسیار قدیمی است.

وی با بیان اینکه اگر شرکت ها بخواهند دارایی های خود را به روز کنند، شرایط بازار کاملا تغییر می کند، گفت: بسیاری از سهم ها طی یک تا دوماه اخیر اصلاح های قابل توجهی داشتند و ارزش آن ها برگشته به ابتدای سال که دلار ۱۵ هزار تومان بود. افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی سریع ترین حالتی است که می تواند شرایط بازار را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هدف این نیست که گفته شود قیمت ها بالاتر از ارزش یا پایین تر از ارزش واقی خود هستند. بلکه هر سهمی باید به قیمت خودش معامله شود. افزایش قیمت دلار به صورتی است که روی شرکت هایی که دلاری میفروشند تاثیر قابل توجه دارد. بنابراین نباید وضعیت سهام این شرکت ها به این صورت باشد.

بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکت  ها محسوب می شود. درواقع برای اینکه  شرکت ها بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ کنند و افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند. در برخی مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد. این تامین منابع مالی جدید می تواند به شکل های مختلفی صورت پذیرد.

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت دارایی های ثابت مشهود خود مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات و... را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند. با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند. در این روش پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه