ارسال به دیگران پرینت

آلرژی | آلرژی به مرکبات

آیا به مرکبات آلرژی دارید؟ | آشنایی با علائم آلرژی به مرکبات!

اکثر افرادی که به مرکبات آلرژی دارند پس از خوردن غذا یا نوشیدنی های تهیه شده با مرکبات خام علائمی را تجربه می کنند.

آیا به مرکبات آلرژی دارید؟ | آشنایی با علائم آلرژی به مرکبات!

آلرژی به مرکبات

اکثر افرادی که به مرکبات آلرژی دارند پس از خوردن غذا یا نوشیدنی های تهیه شده با مرکبات خام علائمی را تجربه می کنند. علائم اغلب موضعی هستند به این معنی که شما آن ها را در هر جایی که میوه خام پوست شما را لمس کرده احساس می کنید

علائم آلرژی به مرکبات عبارتند از :

سوزن سوزن شدن و خارش شدید لب ها، زبان و گلو

قرمزی و تورم خفیف لب ها و لثه ها

اینها علائم سندرم آلرژی دهانی (OAS) هستند. افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی که به مرکبات واکنش نشان می دهند، معمولا می توانند میوه ها را هنگام پختن بخورند.

علائم ممکن است بعدا ظاهر شوند حتی اگر سال‌ ها بدون هیچ مشکلی میوه را مصرف کرده باشید.

افرادی که به پوست مرکبات حساسیت دارند در صورت تماس با پوست مرکبات ممکن است علائم درماتیت تماسی را تجربه کنند.

درماتیت تماسی آلرژیک به این دلیل است که پوست شما مواد شیمیایی التهابی را پس از تماس با یک آلرژن آزاد می کند. علائم درماتیت تماسی آلرژیک عبارتند از :

قرمزی پوست

سوزش پوست

خارش شدید

پوست خشک و پوسته پوسته

ورم

تاول ها

در موارد نادر آلرژی به مرکبات می تواند باعث آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یک وضعیت اورژانسی است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم آنافیلاکسی عبارتند از :

تاول

پوست برافروخته

تورم دهان و گلو که می تواند تنفس را دشوار کند

آسم

حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

کاهش فشار خون، باعث می شود احساس ضعف کنید

اگر هر یک از علائم آنافیلاکسی را تجربه کردید، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

علل آلرژی و حساسیت به مرکبات

یک واکنش آلرژیک به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه از بدن شما در برابر موادی دفاع می کند که معمولا تهدیدی برای شما نیستند. این مواد به عنوان آلرژن شناخته می شوند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به یک آلرژن واکنش نشان می دهد، باعث واکنش آلرژیک می شود.

واکنش های آلرژیک به مرکبات خام گاهی در افرادی که به گرده آلرژی دارند، در پدیده ای به نام واکنش متقاطع دیده می شود. افراد دیگر ممکن است پس از تماس با پوست مرکبات دچار واکنش آلرژیک شوند.

همچنین موارد مستندی وجود دارد که برخی از مرکبات باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی می شوند، اگرچه بسیار نادر است.

سیتریک اسید که به طور طبیعی در آب مرکبات یافت می شود می تواند باعث تحریک پوست، دهان و معده شما شود. با این حال پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک نمی کند بنابراین به احتمال زیاد مسئول یک واکنش آلرژیک نیست.

گزارش‌ هایی وجود دارد که نشان می‌ دهد برخی افراد ممکن است به سیتریک اسید افزودنی غذایی واکنش نشان دهند، زیرا با استفاده از یک آلرژن شناخته شده تولید می‌ شود.

سیتریک اسید به بسیاری از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده اضافه می شود. با این حال این واکنش به سیتریک اسید با حساسیت به مرکبات متفاوت است.

یکی دیگر از واکنش های غیر آلرژیک به مرکبات، فیتوفوتودرماتیت نام دارد. این واکنش نوعی بثورات پوستی است که اگر آب مرکبات روی پوست شما قرار بگیرد و سپس در معرض نور خورشید قرار گیرد، می تواند ظاهر شود. اشعه ماوراء بنفش باعث می شود که مواد موجود در آبمیوه باعث تحریک پوست شما شود.

واکنش متقابل

بسیاری از واکنش های آلرژیک به مرکبات به دلیل سندرم آلرژی دهانی است که در اثر آلرژی به گرده ایجاد می شود.

این نوع آلرژی به عنوان واکنش متقاطع شناخته می شود و به این دلیل رخ می دهد که گرده و مرکبات پروتئین های خاصی را به اشتراک می گذارند.

این پروتئین‌ های مشترک باعث می‌ شوند که بدن به میوه واکنش نشان دهد، به‌ گونه‌ ای که خارش را برای مقابله با گرده‌ های آلرژی‌ زا ایجاد می‌ کند. این آلرژی واکنش متقابل گرده باعث سندرم آلرژی دهانی می شود.

افرادی که به طور خاص به علف ها حساسیت دارند ممکن است سندرم آلرژی دهانی به مرکبات را تجربه کنند. یک مطالعه در سال 2013 به بررسی 72 کودک مبتلا به آلرژی به گرده چمن پرداخت.

آن ها شرکت کنندگان را در معرض لیموترش تازه، پرتقال و کلمانتین با تست پریک قرار دادند و دریافتند که 39 درصد از شرکت کنندگانی که به گرده آلرژی داشتند، نتیجه تست پریک مثبت برای حساسیت به مرکبات داشتند.

با این حال یک نتیجه مثبت در آزمایش پوست همیشه به این معنی نیست که شما آلرژی غذایی دارید. ممکن است برخی افراد در نتایج آزمایش به نظر به مرکبات حساس باشند، اما در خوردن مرکبات مشکلی ندارند. همچنین ممکن است واکنش های منفی به خوردن مرکبات داشته باشید، اما در تست پریک به مرکبات حساسیتی نشان ندهید.

حساسیت به لیمونن

افرادی که به پوست مرکبات حساسیت دارند اغلب به لیمونن – یک ماده شیمیایی موجود در پوست مرکبات – حساسیت دارند.

فقط لمس قسمت بیرونی مرکبات می تواند علائم درماتیت تماسی را برای این افراد ایجاد کند، اما آن ها ممکن است بتوانند آبمیوه تازه بنوشند. لیمونن اغلب به عنوان یک عطر در لوازم آرایشی و عطرها هم استفاده می شود.

آلرژی سیستمیک

اطلاعات زیادی در مورد تعداد افراد مبتلا به آلرژی سیستمیک مرکبات در دسترس نیست اما موارد مستندی وجود دارد که افراد واکنش شدید و آنافیلاکسی به پرتقال و سایر مرکبات نشان می دهند.

همچنین مواردی از آنافیلاکسی ناشی از ورزش وابسته به غذا با مصرف پرتقال و گریپ فروت وجود داشته است.

این یک شکل خاص از آلرژی غذایی است که در آن واکنش آلرژیک تنها پس از مصرف ماده آلرژی زا و سپس بلافاصله پس از انجام ورزش رخ می دهد.

برای کشف اینکه چه تعداد از مردم به مرکبات آلرژی سیستمیک دارند، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تشخیص آلرژی و حساسیت به مرکبات

اگر شما یا فرزندتان علائم آلرژی غذایی را تجریه می کنید پزشک ممکن است آزمایش پوستی را پیشنهاد کند.

تست خراش پوستی شامل یک نیش ساده با اپلیکاتور فلزی یا پلاستیکی است. یک پزشک یا پرستار اپلیکاتور را محکم روی پوست شما فشار می دهد تا مقدار کمی از آلرژن مشکوک را وارد بدن کند. اگر نتیجه مثبت داشته باشید، در عرض 15 تا 20 دقیقه یک تورم کوچک در ناحیه مشاهده خواهید کرد.

اگر کودک شما خیلی کوچک است که نمی تواند به شما بگوید که آیا میوه او را آزار می دهد یا نه، هنگام امتحان کردن چیزهای جدید مراقب باشید و هرگونه واکنش را زیر نظر داشته باشید.

اگر مشکوک به آنافیلاکسی هستید، فورا برای کمک پزشکی تماس بگیرید. اگر آلرژی شما شدید باشد پزشک توصیه می کند که یک خود تزریق کننده اپی‌ نفرین استفاده کنید.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد

اگر فکر می کنید که شما یا یکی از اعضای خانواده تان واکنش آلرژیک شدید به مرکبات دارید، رژیم غذایی حذفی ایمن ترین راه برای جلوگیری از واکنش های بعدی است.

احتمالا برای اکثر افرادی که آلرژی خفیف به مرکبات دارند، یک رژیم غذایی حذفی سخت لازم نیست.

مراجعه به متخصص آلرژی می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید از مصرف کدام مرکبات باید اجتناب کنید و چه محصولاتی را می توانید تحمل کنید.

از مصرف مرکبات خام و آب مرکبات اجتناب کنید. هنگام خرید انواع دیگر آبمیوه ها نیز برچسب را بررسی کنید زیرا گاهی اوقات آب مرکبات با آن ها مخلوط می شود

از مصرف مرکبات نارس یا تازه چیده شده خودداری کنید. مرکبات نرسیده بیشتر از میوه های رسیده می توانند محرک باشند

از مصرف دانه ها و پوست مرکبات اجتناب کنید. مردم اغلب پوست مرکبات را به غذاها و سالاد خود اضافه می کنند

همیشه هنگام غذا خوردن در بیرون از منزل یا در خانه شخص دیگری در مورد مواد تشکیل دهنده آن بپرسید

از شیرینی های با طعم مصنوعی و مکمل های ویتامین C خودداری کنید زیرا اغلب از طعم دهنده مرکبات استفاده می کنند

از آنجایی که میوه های مرکبات می توانند واکنش هایی را در صورت خوردن به صورت خام ایجاد کنند، بسیاری از مردم می توانند با خیال راحت آن ها را به صورت پخته مصرف کنند.

پخت و پز در بسیاری از موارد پروتئین های آلرژیک را غیر فعال می کند. همچنین می‌ توانید از گیاهانی مانند دمنوش به لیمو و سماق به‌ عنوان جایگزین طعم ترش مرکبات استفاده کنید.

حساسیت به مرکبات در نوزادان و کودکان

مرکبات اسیدی هستند به همین دلیل می توانند پوست حساس کودک را تحریک کنند.

اگر کودک شما فقط در جایی که میوه با پوستش در تماس بوده راش دارد احتمالا بثورات تماسی است. بثورات تماسی آزار دهنده بوده اما معمولا خطرناک نیست.

حساسیت واقعی به مرکبات در نوزادان بسیار نادر است اما ممکن است رخ دهد. اگر بثورات به مناطقی که غذا لمس نکرده است گسترش می یابد یا اگر کودک شما علائم دیگری مانند خارش، سرفه، استفراغ، مشکلات تنفسی یا خواب آلودگی دارد این می تواند یک نوع جدی واکنش آلرژیک باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

اگر کودک شما نسبت به مرکبات واکنش نشان داده است با پزشک یا متخصص آلرژی صحبت کنید تا مطمئن شوید که آیا اجتناب از مرکبات ضروری است یا خیر.

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه