ارسال به دیگران پرینت

رشته پزشکی | نابودی رشته پزشکی

رشته پزشکی در حال نابودی استعدادهای جوانان کشور است!

آیا از خود پرسیده‌اید که امروز بر عکس گذشته، چرا تمام دانش‌آموزان درس‌خوان برای ادامه تحصیل متقاضی رفتن به رشته علوم_تجربی هستند؟

رشته پزشکی در حال نابودی استعدادهای جوانان کشور است!

 رشته پزشکی در حال نابودی استعدادهای جوانان کشور است!

 

آیا از خود پرسیده‌اید که امروز بر عکس گذشته، چرا تمام دانش‌آموزان درس‌خوان برای ادامه تحصیل متقاضی رفتن به رشته علوم_تجربی هستند؟ 

چرا در یک دبیرستان نمونه یا استعدادهای درخشان در مقابل 10 کلاس 30 نفری رشته تجربی، تشکیل حتی یک کلاس ده پانزده نفری رشته ریاضی یا رشته انسانی مشکل است؟!

به‌واقع امروز دبیرستان‌های نمونه و تیزهوشان و غیرانتفاعی‌های معتبر به دبیرستان‌های رشته تجربی تبدیل شده‌اند و البته در این مدارس، خبری از آموزش واقعی نیست بلکه این مدارس بیش از مدارس دیگر، مکان آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور و رسیدن به رشته پزشکی است.

 

اگر از تمام دانش‌آموزان برتر کشور سوال شود که می‌خواهید در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهید، تقریبا پاسخ تمام آن‌ها یکی است: "رشته پزشکی" ؛البته در این میان استثنا هم پیدا خواهد شد! ولی ظرفیت پذیرش چند نفر به این رشته‌ها ایجاد شده؟

 

در مدارس کشور یک سونامی عظیم برای ورود به رشته تجربی برای صف رشته پزشکی تشکیل شده؛ به نظر شما نیروی عظیم این سونامی از چیست؟ 

 

 پاسخ روشن است: این نیرو نتیجه درآمد هنگفت غیر منطقی پزشکان و اختلاف در آمد ظالمانه و نفرت‌انگیز این قشر با سایر اقشار جامعه بخصوص قشر مهندسی است.

 

وزارت بهداشت و درمان خود در راس مافیایی‌است که مانع افزایش ظرفیت پذیرش‌در رشته‌های پول‌ساز گروه پزشکی می‌شود؛ مافیایی انحصارگرا که جز اندیشه حفظ بازار درمان مصلحت دیگری را برای جامعه نمی‌بیند.

 

پزشکان اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی چنان تمام تلاش خود را از بامداد تا شامگاه در کار تجارت درمان به کار می‌گیرند که پژوهش جدی در این‌حوزه بی‌معنی است.

 

سیستم پزشکی ایران، فقط بدنبال درمان_درآمدزا برای خود است و برنامه خاصی برای پیشگیری _ کم _هزینه ندارد!

 

ساختن یک کشور نیازمند پرورش همه استعدادها از جمله تربیت دانشمندانی در رشته‌های علوم پایه و مهندسی و پژوهش‌های گسترده در تمام حوزه هاست. 

 

امروزه همه می دانیم تمام دستاوردهای رشته‌های پزشکی، حاصل تحقیقات بنیادی رشته‌های علوم پایه و تحقیقات کاربردی علوم مهندسی است. اگر این دستاوردها از علم پزشکی گرفته شود، پزشکی به هزار سال پیش برگشت خواهد کرد.

 

اگر امروز پزشکان دستگاه های ام آر آی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، دستگاه های احیا در اتاق‌های مراقبت ویژه و انواع لیزرها و صده ها دستگاه دیگر که حاصل تلاش دانشمندان علوم پایه و مهندسی است را در اختیار نداشته باشند برای پزشکی چه باقی می‌ماند؟ و به چه عصری بازگشت خواهیم کرد؟

چرا یک پزشک در کشور ما بر خلاف تمام دنیا ده‌ها و حتی‌صدها برابر معلم یا مهندس حقوق می‌گیرد؟ 

هیچ فکر کرده‌اید که چرا دانشجویان مهندسی کشور ما از طرف کشورهای آمریکایی و اروپایی جذب و بورس می‌شود و هیچ‌گاه کشورهای پیشرفته در صدد جذب دانشجویان پزشکی ما نبوده اند؟ زیرا آن‌ها می‌دانند که جامعه به دست دانشمندان علوم پایه و مهندسان فنی ساخته می‌شود و اگر کشور به خوبی ساخته شود، سطح رفاه و بهداشت بالا خواهد رفت و نیاز به پزشک و دارو کاهش خواهدیافت.

در کشور ما پزشکان به مردم تلقین می‌کنند که آن ها باجان انسان‌ها سر و کار دارند، *اما در کشورهای پیشرفته باور این است که بدون غذای سالمی که کشاورزان تولید می‌کنند و بدون خانه امنی که کارگرها و مهندسان می سازند، جان آدمی امنیت ندارد و یا اگر پاکبان‌ها شهر ما را پاک نکنند، چنان بیماری و ناپاکی در شهر سرایت می‌کند که همه بیمار خواهندشد و آنگاه از پزشک و دارو چه کاری برمی‌آید؟!* 

آیا با چنین روندی وضعیت دانشگاه‌های صنعتی کشور مانند دانشگاه شریف چگونه خواهد شد؟ آیا سال‌های بعد حرفی برای گفتن دارند؟!

البته فراموش نکنیم: وقتی در کشوری، پزشکان در رأس مشاغل قرار گیرند و مهندسان آن در فلاکت و بیکاری، به این معنی است که آن کشور با همان شتابی که از عمران و آبادانی دور می‌شود، به بیماری نزدیکتر می‌گردد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کاش قبل از نوشتن مقاله کمی مطالعه کنید .
      اولا اینکه ایران از نظر پزشکی در خاورمیانه رتبه برتر و در سطح جهانی رتبه قابل قبولی دارد که این نتیجه زحمات اساتید و کادر درمان هست.
      ثانیا ً در حال حاضر درامد پزشکی در مقایسه با رشته های معماری و عمران و وکالت و ... خیلی خیلی کمتر هست .
      ثالثاً درامد بالای پزشکان محدود به پزشکان خاصی است که شاید کمتر از پنج درصد پزشکان باشند.
      رابعاً ببینید سالانه چند هزار پزشک مهاجرت میکنند و اگر درامد خوبی داشتند قطعا مهاجرت نمیکردند.
      ضمن اینکه پزشک با جان ادم سر و کار دارد و استرس و فشار روحی و دیه های سنگین و ... رو هم در نظر بگیرید،کدام مهندس به خاطر ریختن ساختمان در زلزله یا تصادف در جاده های بد ،جواب پس میدهد.

    • نیما ارسالی در

      سال ۸۲ که بنده کنکور دادم قبول شدن در رشته های مهندسی بسیار سخت تر از قبول شدن در رشته پزشکی بود اما آنقدر ظرفیت رشته های مهندسی افزایش دادند که الان بدون کنکور میتوان وارد این رشته ها شد کاش به همان میزان هم ظرفیت رشته پزشکی و دندانپزشکی افزایش می دادند که هزینه درمان مردم پایین تر بیاید.

    • مهدی ارسالی در

      سلام
      متاسفانه با شرایط بدی که برای مهندسین ایجاد شده است ، آینده به قهقرا خواهد رفت ، کشوری که درآن درآمد یک پزشک به اندازه ۱۰۰ مهندس است فاجعه بار بوده، توسعه و ثروت توسط مهندسین و سایر علوم در کشورها بوجود می آید ، تا به حال از خود پرسیده اید که پزشکان در توسعه علوم در کجا قرار دارند ، آیا پزشکان باعث رشد و ترقی کشورهای پیشرفته بوده اند ،متاسفانه در جامعه ما ارزشی برای رشته های مهندسی و علوم پایه قائل نیستند و میبینیم که اکثر پزشکان پولی شده اند و به بیماران به چشم منبع درآمد نگاه می کنند و همه بساز بفروش ، دلال و هر جا که پای پول باشد یک پزشک حتما درآنجا حضور دارد ، تا زمانیکه این فرایند مافیایی و فاسد در کشور ما وجود دارد هیچ وقت نمی توان انتظار رشد و توسعه داشت .
      امیدوارم در کشور ما هم مثل کشورهای پیشرفته قوانینی وضع شود که جلوی این فسادها گرفته شده و هر رشته علمی با توجه با جایگاه واقعی خود نقش درآمدی را داشته باشد .

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا

    • ناشناس ارسالی در

      باید پذیرشها در رته ریاضی رابالا ببرید. وگرنه اگر نگاهی به آمار پزشکان و دندانپزشکان و پرستاران بیندازید خواهید دید که کم هم داریم، تعداد مهاجران را هم به کمبودها اضافه کنید می‌بینید که کمبودهم داریم.. متاسفانه آمار غلط به مردم می‌دهند، بدنبال چی هستند خدا داند.

    • ترابیان ارسالی در

      وقتی جانور حقه باز و حیله گری به نام روحانی سر کار بیاد و به هیچ نهادی پاسخگو نباشد

    • ناشناس ارسالی در

      یک خوره یی به جان همه افتاده،لذا هم سیستم آموزشی باید تغییر کنه و هم در رسانه همین مطلب گفته بشه

    • چواد ارسالی در

      اینها همه تقصیر قاضی زاده هاشمی وزیر قبلی بهداشت است که شکاف درآمدی را چند برابر کرد.

    • ناشناس ارسالی در

      شماها دلتان برای هیچ قشری نمی سوزد فقط می خواهید تمام اقشار جامعه را به فقر و فلاکت بکشانید و اکنون نوبت رشته پزشکی است که با افزایش بی حساب و کتاب ظرفیت پزشکی این قشر را نیز بعد از هفت سال زحمت و تحصیل به یاس و ناامیدی و بدبختی بیاندازید . لعنت خدا به شماها که بد مردمانی هستید.....

    • ناشناس ارسالی در

      متاسفانه مسئولین دز خواب هستند همه نخبگان رشته های مهنذسی و علوم پایه مابوسیله کشورهای اروپا امریکا کانادا و استرالیا هر سال جذب میشوند و دیگر به ایران باز نمی گردن چون حایی برای انها وجود ندارد و اگر هم جایی متقاضی پذیرش، این تحصیل کرده ها باشه با حقوقی که حتی کفاف اجاره انها نمی دهد روبرو میشوتد دیری نمی پاید که مملکتی پیر با هزار بیماری، درب مطب، همین پزشکان صف میکشند

    • رضا ارسالی در

      تنها راه نجات کشور استخدام تمام مدیران کشور از رشته‌های ریاضی فیزیک و رشته ریاضی و فیزیک به روش فهم و عمل تدریس شود وبرای اینکه مدارک تحصیلی ناکارآمد استخدام نشوند سالن های برگزاری امتحانات مجهز به سیستم پیشرفته طراحی که به روش تستی تشریحی آزمایشگاهی از داوطلبان آزمون گرفته شود ودر حضور داوطلبانه نتایج آزمون اعلام گردد و...

    • ناشناس ارسالی در

      فاتحه مملکت خونده س با این قبیله شوم.

    • ناشناس ارسالی در

      موافقم

    • Safari ارسالی در

      کشور ما،یک کشور بیمار هست. چه بیمار روحی و چه بیمار جسمی. در یک جامعه بیمار پزشکان حرف اول را میزنند. من دکتری علوم پایه دارم ۲سال به دنبال شغل مناسب هستم متاسفانه هیچ خبری نیست. اکثر دوستان منم با همین وضع روبه رو شدند و مجبور به ترک کشور شدند. شاید عزیمت از کشور برای خیلی ها خوشایند باشد ولی ان هم عواقبی برای انسان دارد که هیچ داروی ندارد. این اوضاع بسیار اسفناک است.که فرار را بر قرار ترجیح بدهی.

    • عیسی ارسالی در

      دست بردارید از این همه مغلطه و دیدگاه های مغرضانه الان یه مکانیک میشناسم ماهی ۱۰۰ تومن در میاره. یه آرایشگر زنانه. یه خیاط.یه رستوران و.... برخی مشاغل بدون سواد خاصی دارن پول های بالای ۱۰۰ میلیون در ماه در میارن. اونوقت شماها گیر دادید به قشر زحمت کشی که تا تخصص ۱۱ سال باید درس بخونه و بعدشم حدود ۴ سال برای دولت مفت طرح رو انجام بده تازه اگر هیئت علمی بشه ماهی ۱۵ تومن بگیره و اگرم بیمارستان دولتی کار کنه کمتر از اینا. همین الان میشناسم کارمندان اداراتی که بالای ۱۵ تومن تا ۳۰ تومن دارن حقوق میگیرن. بله استثناهایی هم تو پزشکی هستن که حسابی توی شهر یا کشور شهرت پیدا کردن و درآمد خوبی دارن اما اغلیت هستن.

    • ناشناس ارسالی در

      مطلب درست وبجاست

    • علی ارسالی در

      با سلام
      دورو بر نویسنده این مقاله ارزشمند
      به قول معروف جانا سخن از زبان ما می گویی
      ولی کو گوش شنوا.
      همین درامد هنگفت پزشکی البته آنهم فقط برای یک گروه از پزشکان تمام استعدادهای مملکت را تلف کرده، تلف می کند و تلف خواهد کرد.

    • ناشناس ارسالی در

      جان آقا و سپاه سالم باشه بقیهوووووو

    • ناشناس ارسالی در

      یک عدد عقده ای نوشته اینارو

    • حمیدرضا ارسالی در

      مافیا حاکم است در نڟام روان شناسی نڟام پزشکی نڟام خنده داره اما تلخ

    • عبداله ارسالی در

      راهش اینه تعداد پذیرش مهندسی نیز به تعداد نیاز کشور بشه، ۲۰ سال مدرک مهندسی الکی ندن تا مهندس ها فقط بلد ها باقی بمونه و وضعشون خوب بشه

    • حمید رضا ارسالی در

      بسیار تحلیل عالی بود
      متاسفانه یک گروه از افراد با انحصار و بزرگ نمایی یک حاشیه امن برای جامعه پرشکی ایجاد کردند که با تهدید مهاجرت نظراتشان را به جامعه عمومی تحمیل میکنند مافیای پزشکی در کنار مافیای غذا و دارو انگل وار شیره جان مردم را میمکند

    • ناشناس ارسالی در

      در طول ۱۰ سال گدشته از زمان وزارت هاشمی درآمد پزشکان با طرح سلامت که بنام مردم و به کام پزشکان در دولت روحانی اجرا شد درأمد پزشکان و تعرفه های آنها چندن برابر مشاغل دیگر اقزابش یافت. متاسفانه در این دولت هم تعرفه ها افزابس زیادی یافت

    • علیرضا ارسالی در

      چرت نوشتی
      اکثریت پزشکا وضعشون داغونه.
      پزشکی عمومی که افتضاحه.
      اگه شما ۸ سال بشینی به جای اینکه خودتو جر بدی و قبلشم تو کنکور ... بری بنایی کنی تو اون ۸ ،۹ سال کلی برد کردی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه