ارسال به دیگران پرینت

کم خونی | درمان کم خونی | تشخیص کم خونی

با این روش ها کم خونی را درمان کنید | راه های تشخیص خانگی کم خونی

علائم کم خونی و روش های درمان موثر خانگی

با این روش ها کم خونی را درمان کنید | راه های تشخیص خانگی کم خونی

کم خونی انواع مختلفی داشته و هر کدام دارای علائم متفاوتی است.مطمئن ترین راه درمان کم خونی مراجعه به متخصص داخلی است. به طور کلی حس بی حالی، خستگی و کاهش میزان انرژی از علائم همه انواع کم خونی بوده و علامت های دیگری نیز موجود است:

  • حس سرگیجه
  • درد در سر
  • تنگی نفس
  • رنگ پریدگی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • ضربان قلب به صورت تند یا نا منظم

 

انواع کم خونی و علائم تخصصی آن

1) کم خونی از نوع آپلاستیک: تب، عفونت به صورت مداوم و بثورات پوستی

ناشی از کمبود میزان فولیک اسید: تحریک شدن روده، اسهال و صاف شدن پرز های زبان

نوع همولیتیک کم خونی: تب، درد در نواحی پایین تنه، یرقان یا زردی و تیرگی رنگ ادرار

4) کم خونی سلول داسی شکل: خستگی، بی حالی، زردی، التهاب همراه با درد در نواحی دست و پا

درمان های خانگی موثر برای کم خونی

البته در کم خونی های خفیف، ممکن است این علائم وجود نداشته باشد یا به صورت خفیف بروز پیدا کند. در صورت بروز هر یک از این علائم و مداوم بودن آن، به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید. پیش از مراجعه به پزشک، می توانید یکی از روش های درمان خانگی را امتحان کنید.

گزنه و عرق گزنه

وجود مقادیر زیاد آهن، رتینول یا ویتامین نوع A، ویتامین های B، C و K به منظور افزایش میزان آهن باعث شده این گیاه در دسته درمان های خانگی کم خونی قرار بگیرد. مصرف آن به صورت تونیک، چای یا مکمل نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

2) گیاه جعفری

برای افرادی که به راحتی مکمل های آهن را دریافت نمی کنند، نوشیدنی های گیاه جعفری توصیه می شود. نوعی سبزی بومی خاورمیانه ای که تاثیر زیادی در درمان موثر کم خونی به صورت خانگی دارد.

کاسنی و عرق آن

از کاسنی می توانید در سالاد استفاده کرده یا همراه با کرفس و جعفری مصرف کنید تا نتیجه ای عالی و موثر در درمان کم خونی ببینید.

4) گل قاصدک

این گیاه یکی از بهترین راه های درمانی برای افراد مبتلا به کم خونی مینور است. این مدل از کم خونی در اثر استفاده نکردن از منابع سرشار از آهن یا عدم جذب این ماده معدنی مصرف شده، اتفاق می افتد. برگ های گیاه قاصدک کمک می کنند جذب آهن در بدن بالا برود و مقادیر زیادی از این ماده معدنی را در خود دارند.

5) مرغ و گوشت

گوشت قرمز و مرغ مقادیر زیادی از آهن هم را داشته و مصرف آن با محصولات حاوی آهن غیر هم بسیار مناسب است. برای مثال این مواد غذایی با آهن دارای هم را با سبزیجات برگ دار مصرف کنید. همچنین گوشت های گاوی و گوسفندی از موثر ترین منابع دارای آهن محسوب می شوند.

6) غذا های دریایی

بیشتر ماهی ها حاوی آهن هستند. همچنین غذا های دریایی نظیر میگو، صدف و خرچنگ نیز این ماده را فراهم می کنند. انواعی از ماهی ها نیز وجود دارند که دارای مقادیر بیشتری از آهن هستند:

  • ماهی ساردین کنسرو شده با روغن
  • ماهی سالمون، لوتی و لوزی تازه
  • روغن ماهی های کوچک و تازه
  • تن ماهی تازه یا کنسروی

7) دانه ها و مغز ها

دانه کاج، شاهدانه، پسته، بادام هندی، تخمه آفتابگردان و کدو تنبل جزء بهترین مغز ها یا دانه های حاوی آهن بوده که با مصرف آن شاید دیگر نیازی به متخصص داخلی برای درمان کم خونی پیدا نخواهید کرد.

8) عسل

این ماده سرشار از مجموعه مواد معدنی بوده که در تولید هموگلوبین - آهن، مس و منگنز نقش دارد. در هنگام خرید عسل، به اصل و طبیعی بودن آن توجه کنید. همچنین برای درمان و کنترل کم خونی، باید این ماده را به صورت مداوم مصرف کنید.

9) ژل رویال

افراد زیادی که به کم خونی مبتلا هستند؛ نیاز به مصرف موادی دارند که بتواند نیاز بدن آن ها به آهن را رفع کند. ژل های رویال حاوی موادی هستند که علاوه بر کمک به جذب آهن در بدن، میزان آهن مورد نیاز در بدن را تامین می کند.

10) آووکادو

مقادیر زیاد آهن موجود در آووکادو باعث می شود نیاز بدن به این ماده را در بدن افراد مبتلا به کم خونی برطرف کند.

11) شنبلیله

برای آن دسته از دخترانی که با رسیدن به سن بلوغ، کم خونی را تجربه می کنند؛ مصرف شنبلیله را توصیه می کنیم. برگ این گیاه به عنوان چاشنی دهنده هندی می تواند برای ساخت حجم مناسبی از خون در بدن تاثیر گذار باشد.

12) لیمو ترش

مصرف مرکباتی مانند لیمو ترش می توانید میزان جذب آهن را افزایش دهید، زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی هستند. مصرف زیاد آهن بدون جذب کافی آن، هیچ کمکی به کم خونی شما نخواهد کرد. پس حواستان باشد این محصول را از لیست درمان های خانگی موثر در کم خونی جا نیندازید.

13) سبزیجات دارای برگ

اسفناج، کلم بروکلی و کولارد سبز جزء سبزیجات برگ دار با رنگ تیره هستند که مقادیر زیادی آهن دارد. اگزالات موجود در بعضی از این گیاهان باعث جذب نشدن برخی از آهن ها می شود. بنابراین افراد مبتلا به کم خونی، نباید فقط به مصرف این گیاهان اکتفا کنند.

14) جگر

در این ماده غذایی، میزان زیاد آهن و فولات وجود دارد که برای افراد کم خون مفید است.

15) حبوبات مختلف

افراد با رژیم غذایی گیاهی یا جانوری می توانند انواع مختلفی از حبوبات را مصرف کنند. حبوباتی مانند نخود، سویا، نخود فرنگی، انواع لوبیا قرمز، سیاه، سفید، چشم بلبلی و لوبیا چیتی؛ می تواند در درمان افراد دارای کم خونی تاثیر داشته باشد.

 

منبع : منیبان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه