ارسال به دیگران پرینت

بیدار شدن | پنج صبح بیدار شدن

اگر هرروز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شویم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

برای بسیاری از افراد صرف اینکه فکر کنند قرار است ساعت 5 صبح بیدار شوند خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اما در واقع دلایل بسیار خوبی وجود دارد که چرا باید از چرت زدن اجتناب کرد.

اگر هرروز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شویم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

اگر هرروز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شویم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

برای بسیاری از افراد صرف اینکه فکر کنند قرار است ساعت 5 صبح بیدار شوند خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اما در واقع دلایل بسیار خوبی وجود دارد که چرا باید از چرت زدن اجتناب کرد. برخلاف تصور اکثر مردم بیدار شدن زودهنگام می‌تواند برای ذهن، بدن و سلامت شما مفید باشد.

افراد سحرخیز کمتر به مشکلات سلامت روان مبتلا می‌شوند. انجمن چاقی همچنین ارتباطی بین زود بیدار شدن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل پیدا کرده است. رابین شارما نویسنده نیز در مورد اینکه چگونه بیدار شدن زودهنگام در بالا بردن عملکرد شما معجزه می‌کند یک کتاب کامل نوشته است.

صرفاً تغییر ساعت بیدار شدن یک شبه روی نمی‌دهد. به خصوص اگر عادت به شب‌زنده‌داری داشته باشید. اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار می‌تواند برایتان مفید باشد. در اینجا فواید سحرخیزی را بعد از یک روز، یک ماه و شش ماه به شما می‌گوییم.

بعد از یک روز

اولین روزی که زود از خواب بیدار می‌شوید، چندان آسان یا لذت‌بخش نخواهد بود. می‌گویند که بهترین چیزها یک شبه ساخته نمی‌شوند و برنامه خواب جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی صبح زودتر از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است چند روز طول بکشد که احساس خوبی داشته باشید، زیرا زمان می‌برد تا ساعت داخلی شما با ساعت‌های خواب و بیداری جدید سازگار شود.

حتی اگر یک شب کامل بخوابید، این احتمال وجود دارد که در پایان روز خسته شوید. تحت فشار قرار گیرید و تا زمان مشخصی بیدار بمانید. دکتر دیوید گریونر جراح در نیویورک می‌گوید: «ممکن است تا پایان روز کمی احساس گیجی و خستگی فیزیکی کنید. اگر لازم است چند ساعت زودتر به رختخواب بروید، اشکالی ندارد.»

بعد از یک هفته

ممکن است بعد از یک هفته سحرخیزی باز هم احساس کامروایی نکنید، اما به خوبی در راه تبدیل شدن به شخصی کامروا هستید. به زبان ساده، این فرآیند زمان می‌برد. گریونر توضیح می‌دهد: «اولین هفته کمی بیشتر با زنگ بیداری ساعت 5 صبح سازگار می‌شوید. بدن و عضلات شما شروع به تخصیص جریان چرخه خواب شما خواهند کرد.»

سرعت بدن شما می‌تواند با زمان بیداری جدید سازگار شود. این امر به ساعت بیولوژیکی شخصی شما بستگی دارد. بیدار شدن یک یا دو ساعت زودتر می‌تواند آسان باشد. با این حال، تغییر شدید برنامه خواب می‌تواند به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. ممکن است تغییراتی را در خلق و خو و اشتهای خود مشاهده کنید.

 نیکولز می‌گوید، زود بیدار شدن می‌تواند بر دو هورمون طبیعی بدن شما تأثیر بگذارد: کورتیزول و ملاتونین. او توضیح می دهد: «بیدار شدن با طلوع خورشید یک فرآیند طبیعی است زیرا تولید ملاتونین و ساعت تنظیمی داخلی هر دو تحت تأثیر نور خورشید یا کمبود نور خورشید قرار می‌گیرند. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود برخی افراد در ماه‌های زمستانی که روزها کوتاه‌تر است افسرده شوند و بیشتر بخوابند. بنابراین بیدار شدن برای دریافت آن ساعات اولیه نور خورشید ممکن است باعث بهتر شدن خلق و خوی شما شود.»

همچنین می‌تواند به تنظیم سطح کورتیزول شما کمک کند که به کنترل قند خون، کاهش التهاب و کنترل متابولیسم معروف است. این کورتیزول به شما انرژی می‌دهد تا از جای خود بلند شوید و با چالش‌های روزانه مقابله کنید. کورتیزول بالا در اوایل صبح دلیل دیگری است که بسیاری از افراد در صبح احساس گرسنگی نمی‌کنند.

بعد از یک ماه

گریونر می‌گوید: «اگر یک ماه متوالی ساعت 5 صبح بیدار شوید، باید دیگر کامروا شدن خود را ببینید. افراد سحرخیز فعال‌تر هستند و برای تغییر موقعیت آماده‌ترند.»

تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان داد افرادی که زودتر از خواب بیدار می‌شوند، معمولا شادتر هستند و دیدگاه بهتری به زندگی دارند. با این حال، مهم این است که برای زود بیدار شدن خوابتان را قربانی نکند. گریونر می‌گوید: «شما باید همیشه سعی کنید حداقل هفت ساعت بخوابید. هر مقدار کمتر از این می‌تواند بر سلامت و بهره‌وری شما تأثیر منفی بگذارد.»

بعد از شش ماه

تبریک می گوییم! اگر 6 ماه صبح زود بیدار شدید، می‌توانید رسماً خود را یک فرد کامروا بنامید. گریونر می‌گوید: «شش ماه پس از این فرآیند زمانی است که باید بتوانید به گذشته نگاه کنید و رشد قابل توجهی را در بهره‌وری برنامه روزانه خود از زمانی که شروع کردید مشاهده کنید. این زمانی است که زنگ بیداری ساعت 5 صبح روال هرروز شما خواهد بود. شما احتمالاً بدون ساعت هم در این زمان بیدار خواهید شد.»

اما اگر زود بیدار شدن همچنان کاری طاقت فرسا به نظر می‌رسد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به زمان بیداری قبلی برگردید. گریونر می‌گوید: «در عرض چند ماه یا در نوسان و سازگاری قرار می‌گیرید یا کاملاً بدبخت می‌شوید. اگر بدن شما بتواند این کار را انجام دهد، بیشتر از شش ماه زمان نیاز دارید تا خود را با شرایط وفق دهید.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • Afshin ارسالی در

      یک عمر ساعت چهار صبح از خواب بلند میشم، هیچ کدوم از مطالب گفته شده درست نیست، الان هم 44 سالمه

    • ناشناس ارسالی در

      آقا الکیه من الان نزدیک ۱۹ساله ۵ بیدارم برم سرکار اصلا کامروایی وجود نداره

      • محمد ارسالی در

        خب چون مجبوری ساعت ۵ پاشی
        این برای افرادی هست که صبح زود بیدار میشن و دنبال پیشرفت هستن و دائم در حال یادگیری و ارتقا هستن، کسی که از روی اجبار به زور میره سرکار خب معلومه این مطلب برای این آدم نیست

    • فرهنگ ارسالی در

      زود بیدار شدن در طول یک و دو روز شاید اثری در آدم رخ ندهد ولی چند روز پی یا پی اثر مخربی بر مغز دارد چرا که دانشمندان گفته اند که بدنی سالم تر است که هر وقت از خواب سیر شود و بلند شود در قدیم هم می گفتند که هر کس صبع زود از خواب بیدار شود بدنش سلامت است به دان معنی بود که کارگر بدبخت صبع زود بیدا شده و کار مفت خور پول دار را انجام دهد و همان مفت خور بخوابد .

      • محمد ارسالی در

        همه ی آدم های موفق در جهان ۴ صبح بیدارن
        روز قبلش هم زود میخوابن که بیدار میشن هر کی دیر پاشه از خواب به هیچ جا نمیرسه، شما برو ببین بیل گیتس قبل ۴ بیداره، با این حرفا که من دیر پاشم به جایی میرسم فقط خودت رو داری گول میزنی

    • ناشناس ارسالی در

      شعر نگو ۲۱ ساله ۵ صبح بیدار میشم میرم سرکار بجز خستگی و بی‌حالی بعداز ظهرها هیچی نداره خوشبحال اونایی که راحت میخوابن تا هر تایمی که بخواهند

      • هستی ارسالی در

        بستگی داره چند بخوابی
        اون خواب مفید رو داشته باشی یا نه؟

    • ناشناس ارسالی در

      جالبه ده روزی ب خاطر موقعیت کاری ساعت پنج بیدار شدم از امروزم طبق همون ساعت بیدارشدم سرحال بودم

    • مینا ارسالی در

      صبح زود بیدارشدن باعث شد ازکمردرد شدید به کلی خلاص بشم
      بی دلیل نیست که ۲رکعت نماز رو واسه صبح گذاشتن خودشم دقیقاً دور و بر ساعت ۵ صبح

    • ناشناس ارسالی در

      دروغ شیرین تر از خواب صبح هیچی نیست بخوابید تا لنگ ظهر

    • ناشناس ارسالی در

      من با این روش توانستم گواهینامه رانندگی ام رابگیرم سالها بود که میخواستم این کار را بکنم ولی ترس نمی گذاشت ولی بابیدار شدن در5 صبح بسیار سطح انرژی ام بالا رفت وهمچنین توانستم بر یک سری از ترس هایم غلبه کنم وهمچنین تایم زیادی داشته باشم تا برنامه ریزی کنم برای رفتن به کلاس های اموزش رانندگی
      خدایا هزاران هزار بار شکر بخاطر این آگاهی هایی که از طریق موبایل وکتاب میتونیم کسب کنیم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه