ارسال به دیگران پرینت

باغ وحش | ساخت اولین باغ وحش | نام سازنده باغ وحش

چه کسی اولین باغ وحش را ساخت؟

نگهداری حیوانات خاص و عجیب و غریب تنها توسط خانواده‌های سلطنتی صورت می‌گرفت و بازدید عموم نداشت.

چه کسی اولین باغ وحش را ساخت؟

چه کسی اولین باغ وحش را ساخت؟

مورخان به طور دقیق نمی‌دانند که اولین باغ وحش چه زمانی و توسط چه کسی ساخته شده است. در قدیمی‌ترین نقاشی‌های کشف شده در دیواره غارها که قدمت برخی از آن‌ها به 40000 سال می‌رسد، تصاویر حیوانات بسیار بیشتر از تصاویر انسان‌ها حک شده است و حاکی از آن است که در مقطعی از زمان، انسان‌ها شروع به گرفتن و نگهداری از حیوانات کردند تا بتوانند هر زمان که خواستند به آن‌ها از نزدیک نگاه کنند.

نگهداری حیوانات خاص و عجیب و غریب تنها توسط خانواده‌های سلطنتی صورت می‌گرفت و بازدید عموم نداشت.

باستان‌شناسان حین حفاری در شهر نخن مصر، فسیل‌ حیواناتی نظیر اسب آبی، بابون و فیل که قدمت آن‌ها به 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد یافتند و این در صورتی است که این موجوات حیوانات بومی مصر نیستند. شواهد حاکی از آن است که این حیوانات زندگی راحتی نداشتند و به احتمال زیاد عمر کوتاهی داشته‌اند چرا که اثرات جراحات شدید در آن‌ها مشهود بود.

مقبره ساهوره، فرعون مصر که 2500 سال قبل از میلاد مسیح از دنیا رفته است، شامل تصاویر واقع‌گرایانه از خرس‌های با قلاده است.

محققان بر این باورند که اولین باغ وحش توسط ملکه حتشپسوت Hatshepsut مصر در حدود 1480 سال قبل از میلاد ساخته شده باشد و او حیوانات این باغ وحش را از محلی به نام پونت که اریتره امروزی است با خود به مصر آورده است. نگهداری از حیوانات خطرناک و عجیب و غریب توسط حاکمان راهی برای نشان دادن ثروت، قدرت و حق حاکمیت خود به دیگران بوده است.

در حدود 1060 سال قبل از میلاد مسیح باغ وحشی توسط امپراتور چین ون وانگ ساخته شد که حیوانات مختلف مانند گوزن، پرندگان و مارها در آنجا نگهداری می‌شد. با اینکه این محل شبیه به باغ وحش‌های امروزی بود اما برای استفاده و بازدید عموم ساخته نشده بود بلکه برای تفریح و سرگرمی امپراتور و درباریانش ایجاد شده بود و نظر به اینکه نگهداری از حیوانات مخارج گزافی به همراه داشت، صاحبان باغ وحش پادشاهان، دولتمردان و خانواده‌های سلطنتی بودند.

پادشاه هنری اول در سال 1110 در انگلستان باغ وحشی در املاک سلطنتی خود در آکسفورد شایر تاسیس کرد و مجموعه‌ای از حیوانات وحشی مختلف از قبیل ببر، شتر، شیر و جوجه تیغی در آن نگهداری می‌کرد. این مجموعه در سال 1235 به برج لندن انتقال داده شد و به مدت 600 سال در همان مکان باقی ماند. اگر امروزه از برج لندن دیدن کنید می‌توانید برخی از قفس‌ها را ببینید. گفته شده است که این مجموعه زمانی شامل فیل و خرس قطبی بوده است که اجازه داشته‌اند در رودخانه تیمز به وسیله زنجیر بلند شنا کند.

در قاره آمریکا مونتزوما دوم Montezuma در اواخر دهه 1500 باغ وحشی عظیم با 300 نفر برای نگهداری حیوانات در مکزیک امروزی ساخت که مملو از پرندگان متعدد، پستانداران گوشتخوار و مارها بوده است. قدیمی‌ترین باغ وحشی که در حال حاضر نیز دایر است در سال 1752 در وین ساخته شد. این باغ وحش به دلیل نوآوری‌های خلاقانه همچون نگهداری حیوانات در محیط طبیعی و کنار هم قرار دادن چندین گونه از حیوانات در یک محوطه مشهور است. امروزه باغ وحش‌ها به سازمان‌های حفاظت از حیوانات تبدیل شده‌اند و بیشتر بر جلوگیری از انقراض حیوانات تمرکز دارند.

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه