ارسال به دیگران پرینت

ایران | گرما

اتفاق ترسناک در ایران | گرمای باورنکردنی هوای ایران ادامه دارد ؟

تابستان تازه فردا از راه می‌رسد، اما فصل خرماپزان در شهر‌های ایران زودتر شروع شده است.

اتفاق ترسناک در ایران | گرمای باورنکردنی هوای ایران ادامه دارد ؟

تابستان تازه فردا از راه می‌رسد، اما فصل خرماپزان در شهر‌های ایران زودتر شروع شده است. درحالی‌که دهه سوم خرداد برای خوزستانی‌ها به‌عنوان گرم‌ترین استان ایران همیشه با دمای نزدیک به ۵۰ درجه همراه بوده است، اما روز گذشته برخی دیگر از شهر‌ها با رکوردزنی دمایی نزدیک به ۵۰ یا حتی بالاتر را تجربه کردند. با وجود اینکه دمای هوای ثبت شده طی روز دوشنبه در هیچ یک از شهر‌های کشور مانند خوزستان یا ایلام نبود، اما در همین زمان شهرستان لامرد فارس هم با ثبت دمای ۴۸ و ۵۰درجه سانتیگراد رکورد دمای این استان را شکست.

دمای ۵۴ درجه در رامهرمز

محمد اصغری، کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران پیش از این هشدار داده بود که روز دوشنبه (۳۰ خرداد) علاوه بر خوزستان دما در برخی نقاط استان‌های بوشهر، ایلام و فارس نیز به بالای ۵۰درجه برسد و استان‌های جنوبی در کنار افزایش دما شرجی بالا را هم تجربه خواهند کرد.

موج فعلی گرمای هوا در خوزستان از ابتدای هفته شروع شد و تا امروز ادامه دارد، اما مدیرکل هواشناسی این استان از ورود موج دیگر گرما در هفته آینده خبر می‌دهد. محمد سبزه‌زاری با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی وقوع دمای ۴۹درجه و بالاتر در برخی از مناطق استان هشدار سطح نارنجی صادر شده است می‌گوید: موج گرمایی که از روز شنبه در استان اتفاق افتاده روندی طبیعی است که هر سال خوزستان از دهه سوم خرداد به بعد تجربه می‌کند و در جداول دمای هوای بلندمدت هم شاهد هستیم که این تاریخ و به‌ویژه تیرماه اوج دمای هوا در خوزستان است. سبزه‌زاری با بیان اینکه در موج گرمای فعلی (از ابتدای هفته تاکنون) رامهرمز با ثبت دمای ۵۴ درجه بیشترین دما را داشته است، می‌گوید: موج بعدی یکشنبه و دوشنبه هفته بعد در استان اتفاق می‌افتد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) تاکنون رکورد دمایی نسبت به بلندمدت در استان ثبت نشده است، می‌گوید: میانگین دمای خوزستان در سال زراعی جاری ۲۱.۵ درجه بوده است که نسبت به بلندمدت ۰.۹ افزایش و نسبت به سال گذشته ۰.۷ کاهش داشته است.

مهران؛ گرم‌ترین شهر کشور

در همین زمان که ۱۶ شهرستان خوزستان یعنی اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، شوش، دزفول، شوشتر، اندیمشک، گتوند، امیدیه، آغاجاری، رامشیر و کرخه به‌دلیل احتمال وقوع دمای ۵۰ درجه و بالاتر تعطیل بودند، مهران و دهلران در استان ایلام هم دمای بالای ۵۰ درجه را ثبت کردند. کارشناس پیش‌بینی هواشناسی ایلام با بیان اینکه مهران طی ۲روز متوالی (شنبه و یکشنبه) گرم‌ترین شهر کشور بوده است، می‌گوید: مهران در روز‌های شنبه و یکشنبه گرم‌ترین شهر کشور بود که دمای ۵۲درجه سانتیگراد را روز یکشنبه ثبت کرد و شوش (استان خوزستان) و دهلران (استان ایلام) نیز رتبه‌های دوم و سوم گرما را داشتند.

احسان رستمی با بیان اینکه دمای مهران و دهلران برای امروز هم بین ۵۰ تا ۵۱ درجه پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: موج گرمای حاکم بر استان ایلام از امروز کاهش می‌یابد. لطیف صادقی، فرماندار دهلران هم از اعلام آماده‌باش سراسری مدیریت بحران ایلام در پی وقوع گرمای ۵۱درجه‌ای این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: شدت گرما موجب سوختگی ۱۰کنتور برق در این شهرستان شد و حتی کولر‌ها نیز منازل را خنک نمی‌کنند و این امر موجب مشکل برای شهروندان شده است. به‌گفته عبدالصاحب شریفی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران بیش از ۵۰ نفر با علائم گرمازدگی در چند روز گذشته به بیمارستان این شهرستان مراجعه کرده‌اند.

روی دیگر مشکلات شهری در گرما

سعید یکی از شهروندان اهوازی است که معتقد است مشکلات شهری تبعات گرما را در شهر‌های جنوبی دوچندان می‌کند. او با بیان اینکه اهواز شرایط، امکانات و زیرساخت‌های یک کلانشهر را ندارد می‌گوید: وقتی دما از ۴۸ و ۴۹ درجه بالاتر می‌رود، عملا امکان تردد در شهر را نداریم و زندگی فلج می‌شود. سعید با بیان اینکه خدمات‌رسانی شهری بسیار ضعیف است، می‌افزاید: سیستم آبرسانی در مناطق حاشیه‌ای مشکل دارد که در گرما قابل تحمل نیست. یکی از مهم‌ترین مشکلات اهواز فاضلاب است که گرما موجب می‌شود این معضل شهروندان را بیشتر اذیت کند. قطعی برق در گوشه و کنار شهر در این دما فاجعه به بار می‌آورد، اتوبوس و تاکسی‌ها فرسوده و بدون کولر هستند.

او همچنین تأکید می‌کند با وجود اینکه کشور‌های عربی با همین درجه دما در اغلب خیابان‌ها و مراکز خرید سایه‌بان و امکانات دارند، خیابان نادری در مرکز کلانشهر اهواز حتی یک

سایه‌بان هم ندارد. سعید ادامه می‌دهد: این شرایط تازه در مرکز استان و کلانشهر اهواز است. تصور کنید وقتی این شهر چنین مشکلاتی دارد بقیه شهر‌ها ازجمله خرمشهر، آبادان یا شوش چه وضعیتی دارند.

۸ شهر مهران و بستان با ۵۲ درجه، شوشتر و دهلران ۵۱ درجه، اهواز، امیدیه، صفی‌آباد، دزفول و آقاجری با ۵۰ درجه روز گذشته جزو گرم‌ترین شهر‌های ایران بودند.

در خانه حبس می‌شویم

یکی از شهروندان خوزستان با بیان اینکه شهر‌های جنوبی همیشه در خرداد و تیر دمای نزدیک به ۵۰ و حتی بالاتر از ۵۵ درجه داشته‌اند می‌گوید: در این دما عملا زندگی مختل می‌شود و با توجه به اینکه نمی‌توان هیچ کاری انجام داد در خانه حبس می‌شویم.

ساهره با بیان اینکه در جنوب مردم روز‌ها مگر در شرایط ضروری از خانه خارج نمی‌شوند، می‌افزاید: شهر‌های جنوبی شهر شب هستند و تازه بعد از غروب خورشید و از ۹ شب به بعد مردم برای خرید یا دید و بازدید به خیابان می‌آیند. تازه در همین ساعت‌ها هنوز هرم گرما از کف خیابان‌ها احساس می‌شود. او مهم‌ترین مشکلات شهر‌های جنوبی به‌ویژه اهواز، آبادان، خرمشهر و... را کمبود فضای سبز نسبت به زمین و جمعیت می‌داند و توضیح می‌دهد: در شهر هیچ سایه‌ای برای استفاده شهروندان وجود ندارد. ساهره تعطیلی اداره‌ها، کاهش وقت مفید شهروندان، کاهش ساعت کاری اداره‌ها و سرگردانی مردم، ضرر و زیان کاسبان بازار و مواردی از این دست را ازجمله مشکلات روز‌های گرم سال در شهر‌های جنوبی می‌داند.

 

مرتبط:

 

هواشناسی: بارش‌ها در کشور تا ۵ روز آینده ادامه دارد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در برخی نقاط کشور تا پنج روز آینده خبر داد. او گفت: آسمان تهران فردا (۳۰ فروردین) نیمه ابری در بعضی ساعات افزایش ابر، گاهی رگبار باران و وزش باد و احتمال رعد و برق با حداقل دمای ۱۲ حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد و روز یکشنبه (۳۱ فروردین) نیز صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه