ارسال به دیگران پرینت

اقتصاد | شوک | خشم و افسردگی

شوک های اقتصادی باعث خشم و افسردگی جامعه میشود!

مشکلات اقتصادی یک سری معظلات اقتصادی را به همراه می‌آورد که برای همه شناخته شده است

شوک های اقتصادی باعث خشم و افسردگی جامعه میشود!

یک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی درباره تاثیر شوک‌های اقتصادی بر معضلات اجتماعی می‌گوید که با افزایش مشکلات اقتصادی، انواع آسیب‌های اجتماعی هم افزایش پیدا خواهد کرد. بعضی از این آسیب‌های اجتماعی همچون سرقت، خیلی زود خود را نشان می‌دهند، اما برخی از آسیب‌ها با یک فاصله زمانی خود را نمایان می‌کند، از جمله اعتیاد، طلاق عاطفی و طلاق رسمی. اما آنچه اهمیت دارد این است که بخش اعظمی از این افراد توان مراجعه و پیگیری درمان را ندارند به همین دلیل مشکل در آن‌ها هم کهنه و مزمن می‌شود و هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

علیرضا شریفی یزدی در گفتگو با «انتخاب» درخصوص میزان مراجعه افراد به روانشناس، مشاور یا روانپزشک، پس از هر بحران و شوک اقتصادی، عنوان کرد: «هر کدام از رخداد‌های نامطلوب اجتماعی اثرات بسیار سنگینی روی توده مردم به جا می‌گذارد. طی ۱۵ سال گذشته یعنی از سال ۸۵ تا به امروز مرتب شاهد این مسائل بودیم که بخشی از آن ناشی از مسائل اقتصادی بوده و بخش‌های دیگر هم به مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند. تجربه نشان داده است که بعد از هر رخداد نامطلوب در جامعه، میزان اختلالات روانی و عصبی سیر افزایشی پیدا می‌کند. برخی از این افراد به مراکز مشاوره و روانشناسی مراجعه می‌کنند، اما بسیاری دیگر هم به دلایل اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، نگرشی و فرهنگی اصلا پی درمان نمی‌روند و بیماری در آن‌ها مزمن و ماندگار می‌شود.»

این روانشناس اجتماعی تاکید کرد: «بر حسب تجربه‌ای که در سال‌ها و ماه‌های گذشته داشته‌ایم، بعد از هر نوع گرانی مردم معمولا احساس عدم امنیت پیدا می‌کنند و این احساس به آن‌ها اضطراب می‌دهد به دنبال اضطراب هم خشم و افسردگی در افراد به وجود می‌آید؛ بنابراین میزان اختلالات روانی در بین مردم افزایش پیدا کرده است. آن دسته از افرادی که هم به لحاظ نگرشی و هم به لحاظ اقتصادی آمادگی‌اش را دارند به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی یا روانپزشک مراجعه می‌کنند، اما بسیاری دیگر هم به دلیل مشکلات مالی، مسائل نگرشی یا ترس از نوع نگاه جامعه اصلا به روانشناس مراجعه نمی‌کنند؛ در نتیجه دیده نمی‌شوند و در آمار هم نمی‌آیند. در حالی که تعداد آن‌ها خیلی بیشتر از گروه مراجعه‌کنندگان است.»

شریفی یزدی در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از میزان مراجعه افراد پس از هر شوک اقتصادی وجود دارد، گفت: «آمار علمی ندارم و در این زمینه تحقیقی صورت نگرفته است، ولی تجربه شخصی من می‌گوید که معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به مراجعین اضافه می‌شود.»

او درباره تاثیر مسائل اقتصادی بر کاهش میزان مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی، اظهار کرد: «مشکلات اقتصادی یک سری معظلات اقتصادی را به همراه می‌آورد که برای همه شناخته شده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که بخش اعظمی از این افراد توان مراجعه و پیگیری درمان را ندارند به همین دلیل مشکل در آن‌ها هم کهنه و مزمن می‌شود و هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.»

این جامعه شناس درخصوص معضلات اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی، مطرح کرد: «با افزایش مشکلات اقتصادی، انواع آسیب‌های اجتماعی هم افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از آن‌ها طلاق است که جزو دسته‌ای است دیرتر اتفاق می‌افتد. بدین معنا که بعضی از این آسیب‌های اجتماعی همچون سرقت، خیلی زود خود را نشان می‌دهند، اما برخی از آسیب‌ها با یک فاصله زمانی خود را نمایان می‌کند، از جمله اعتیاد، طلاق عاطفی و طلاق رسمی. معمولا بعد از معضلات و شوک‌های اقتصادی که به جامعه وارد می‌شود، این آسیب‌ها هم افزایش پیدا می‌کند

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه