ارسال به دیگران پرینت

احساس شن در چشم ؛ دلیلش چیست ؟

علل احساس شن ریزه در چشم و راه حل آن

آیا تا به حال حس کرده اید هنگام پلک زدن چیزی مثل شن ریزه در چشمتان وجود دارد؟با تشخیص علت این موضوع خطرات و بیماری هایی که شما را تهدید می کند را بشناسید.

علل احساس شن ریزه در چشم و راه حل آن

علل احساس شن ریزه در چشم و راه حل آن

گاهی اوقات احساس خارش در چشم به دلیل وجود شی خارجی مانند شن ریزه در چشم است که برای فرد بسیار آزار دهنده خواهد بود بخصوص اگر ادامه پیدا کند. در چنین مواقعی باید ابتدا مطمئن شوید که واقعا چیزی در چشم وجود دارد یا خیر. گاهی مژها، حشرات یا ...وارد چشم می شوند و به لایه های فیلم اشک می چسبند، دراین صورت باید شی خارجی را با دقت از چشم با دستمال یا انگشت تمیز جدا کرد ، برای این کار کافیست پلک پایین را به آرامی بالا بیاورید.

 

گاهی بعد از خواب، خراش یا چسبندگی در چشم احساس می کنید. اگرچه، هیچ جسم خارجی در چشم دیده نمی شود، این احساس می تواند دلایل دیگری داشته و نتیجه تحریک بیش از حد عصب چشم باشد افرادی که از خشکی یا سوزش چشم رنج می برند، این وضعیت را بیشتر تجربه می کنند.

خارش چشم

دلایل احساس وجود شن ریزه در چشم 

دلایلی وجود دارد که می تواند منجر به احساس وجود جسم خارجی در چشم شود که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به صورت کامل و گسترده به آنها پرداخته ایم.

بیماری اکتروپیون و احساس وجود شن ریزه در چشم

در بیماری اکتروپیون (ek-TROH-pee-on) پلک به سمت بیرون برگشته و باعث می شود سطح داخلی پلک در معرض تحریک و آسیب قرار گیرد. این بیماری تنها پلک تحتانی را مبتلا می کند و در بزرگسالان مسن شیوع بیشتری دارد. احساس وجود سنگ ریزه در چشم، خشکی چشم، پارگی بیش از حد و سوزش از علائم این بیماری می باشند. برای اصلاح کامل شرایط به عمل جراحی نیاز است اما اشک های مصنوعی و پمادهای روان کننده سبب تسکین علائم بیماری خواهند شد.

التهاب قرنیه و احساس وجود شن ریزه در چشم

اگر التهاب قرنیه یا ملتحمه و همچنین لک یا آبسه چرکی در حاشیه پلک باشد حتی اگر چیزی در چشم نباشد ،احساس وجود شن و ماسه در چشم همراه با علائمی مانند قرمزی و سوزش خواهید داشت.

التهاب چشم

آسیب به عصب سطح چشم و احساس وجود شن ریزه در چشم

آسیب به عصب سطح چشم می تواند ازعلل دیگر این مشکل باشد ، حتی اگر هیچ تحریک خارجی صورت نگیرد چشم با سیگنالینگ مداوم روبروست.

خشکی چشم و احساس وجود شن ریزه در چشم

خشکی چشم یکی دیگر از مواردی است که منجر به احساس جسم خارجی در چشم می شود. به دلیل کمبود مایع اشکی، بسیاری از کسانی که از این مشکل رنج می برند با احساس ناخوشایند در چشم از خواب بیدار می شوند. در طول شب، این رسوبات پلک ها را به هم می چسباند و با باز شدن چشم ها به فیلم اشک وارد و با هر بار پلک زدن ، سطح حساس چشم خراشیده می شود و اینگونه چشم ها به طور مکرر براثر خشکی تحریک می شوند.

دلایل زیادی ممکن است موجب خشکی چشم شود که عبارتند از :

جنسیت : خانم ها بیشتر دچار خشکی چشم می شوند زیرا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، استفاده از قرص های ضدبارداری و یائسگی سبب ابتلا بیشتر خانم ها به خشکی چشم می شود.

بیماری ها: برخی بیماری ها سبب خشکی چشم می شوند مثل بیماری آرتریت روماتوئید، التهاب پلک ها (بلفاریت)، دیابت و مشکلات تیروئید

دیابت

عوامل خارجی : از عواملی که در خشک شدن چشم نقش دارند و باعث افزایش تبخیر اشک می شوند، عبارتند از:قرار گرفتن در معرض دود، باد و آب و هوای خشک ، پلک نزدن به طور منظم، نگاه به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی ، استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی

سن:افراد بالای 65 سال برخی از علائم خشکی چشم را تجربه می کنند و خشکی چشم بخشی از روند طبیعی پیری محسوب می شود.

داروها:استفاده از برخی داروها تولید اشک را کاهش می دهند، مثل :آنتی هیستامین ها، ضد احتقان، داروهای فشار خون و داروهای ضد افسردگی

برای کاهش علائم خشکی چشم ، دستورالعمل های زیر را انجام دهید:

  •  یادتان باشد پلک بزنید و تکرار این کار را فراموش نکنید.
  •  در صورت امکان استفاده از تهویه و وسایل گرمایشی را محدود کنید.
  •  از اشک مصنوعی بدون نگهدارنده استفاده و در فضای منزل مرطوب کننده بکار ببرید.
  •  از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و گرد و غبار خودداری کنید.

دود سیگار

علائم خشکی چشم 

 یکی از رایج ترین علائم این بیماری خارش و التهاب چشم است همچنین علائم دیگر مانند اشک و تورم را به همراه دارد. این پاسخ آلرژیک به دلیل آزاد شدن هیستامین ها هنگام تماس ماده حساسیت زا با سطح چشم رخ می دهد پس برای جلوگیری از علائم مرتبط با خارش چشم از منابع شناخته شده آلرژن ها دوری کنید.

  •  صورت خود را از مواد حساسیت زا مانند لوازم آرایش پاکسازی کنید.
  •  محیط خانه را تمیز و عاری از گرد و غبار نگه دارید.
  •  ملافه ها مرتبا بشویید.
  •  در صورت امکان از قرار گرفتن طولانی مدت در مکانهای پوشیده با موکت اجتناب کنید زیرا موکت مواد آلرژی زا را بیشتر در خود نگه می دارد.
  •  طبق توصیه پزشک متخصص از قطره چشم استفاده کنید.
  •  خشکی و خارش چشم باید به طور مداوم توسط متخصص چشم بررسی شود چرا که ممکن است نشانه ای ازمشکلات بینایی شامل نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم یا بیماری مزمن چشم باشد.

پاک کردن آرایش

سندروم لاگفتالموس و احساس وجود شن ریزه در چشم

بیماران مبتلا به لاگوفتالموس نمی توانند کامل پلک های خود را ببندند بنابراین چشمانشان خشک می شود و چشم ها بیشتر در معرض عفونت هستند. اگر این مشکل فقط هنگام خواب اتفاق بیفتد، به آن لاگوفتالموس شبانه می گویند. برخی بیماران حتی نمی دانند دچار بیماری لاگوفتالموس شبانه هستند و باید به دنبال علائم در یک یا هر دو چشم باشند. بیماران مبتلا به لاگوفتالموس در شرایط وخیم تر که با مشکل در پلک زدن یا بستن چشم مواجه می شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرند.

مهم ترین علائم بیماری لاگوفتالموس :

  •  احساس وجود سنگ ریزه در چشم
  •  عدم توانایی بستن چشم
  •  آمدن اشک چشم
  •  درد یا سوزش چشم در صبح
  •  تاری دید، سوزش
  •  حساسیت به نور

حساسیت به نور

شالازیون یا گل مژه و احساس وجود شن ریزه در چشم

شالازیون یک توده کوچک و دردناک در داخل یا خارج از پلک است که به دلیل نوعی عفونت چشم ایجاد می شود و از غده روغن مسدود شده حاصل می شود و اغلب بدون درد است.

گل مژه یک غده روغنی یا فولیکول مو را نشان می دهد و معمولاً بسیار دردناک است. هم شالازیون و هم گل مژه می توانند پلک شما را قرمز، متورم و حساس کنند و شما در چشم احساس وجود سنگ ریزه نمایید.

علائم و نشانه های شالازیون عبارتند از:

  •  تاری دید
  •  تورم بدون درد در پلک
  •  تورم غشای پوشانده سطح چشم و سطح داخلی پلک (ملتحمه)

عوامل خارجی و احساس وجود شن ریزه در چشم

عوامل خارجی مانندجریان هوای سرد یا گرم با تحریک عصب چشم می تواند احساس ناخوشایندی ایجاد کند. ترکیبات آلی فرار موجود در پاک کننده ها، حلال ها، رنگ ها، مبلمان، فرش ها و حتی لباس های تمیز شده هنگام استفاده در هوا تبخیر شده و به چشم شما آسیب می رسانند و چنانچه در مطلب دلایل خشکی چشم در بخش های قبلی نمناک هم گفته شد می توانند چشم شما را خشک و تحریک کنند.

نگاه به مانیتور ، دود سیگار، شنا در آب دارای کلر می تواند باعث قرمزی و سوزش چشم شود. همه این عوامل موجب ایجاد احساس وجود شن ریزه در چشم می شوند.

مانیتور

درمان احساس وجود شن ریزه در چشم

اولین اقدام ؛ به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا او با بررسی قرنیه ها و پلک های شما علت وجود این احساس را تشخیص دهد. ممکن است پزشک برای درمان قطره های موضعی آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت و یا داروهای ضد درد و التهاب برای شما تجویز کند.

برای استفاده از قطره ابتدا دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید و خشک کنید و برای چکاندن قطره به چشم، دراز بکشید یا از آینه استفاده کنید. سپس پلک پایین خود را با یک دست بکشید و قطره را با دست دیگر داخل پلک خود بریزید . نباید نوک قطره چکان چشم شما را لمس کند.چند دقیقه چشم خود را بسته نگه دارید و دوباره به همین شکل قطره را در چشم دیگر بریزید. در صورت استفاده بیش از یک نوع قطره 5 دقیقه پس از اولین دارو صبر کنید.

برای جلوگیری از مشکلات چشم و تقویت بینایی مواد غذایی سرشار از ویتامین مانند میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.

برای محافظت از چشمان خود بیش از حد در معرض اشعه خورشید قرار نگیرید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

هنگام شنا از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

در مدت زمان طولانی به مانیتور خود خیره نشوید و زیاد پلک بزنید تا چشمتان خشک نشود.

 

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه