ارسال به دیگران پرینت

سلامتی

حقایقی درباره سردرد که پزشک به شما نمیگوید

سردرد از جمله دردهایی است که همه افراد یکی از انواع آن را تجربه کرده اند. علائم متفاوت در هرکس میتواند سرنخ مهمی در تشخیص نوع ابتلا به سردرد باشد.

حقایقی درباره سردرد که پزشک به شما نمیگوید

در بهترین حالت، سردرد ها روزتان را با ایجاد ناراحتی خراب می کنند و در بدترین حالت، آن ها می توانند نشانه ای از شرایط تهدید کننده زندگی باشند. این بخش از سلامت نمناک نکات مهمی در مورد سردرد و درمان آن گفته ایم که در عین تازگی کاربردی هستند و دانستن آنها برایتان بسیار مفید خواهد بود ، پس با دقت بخوانید تا بیشتر در مورد انواع سردرد ، این که چه چیزی باعثشان می شود و چگونه می توان آن ها را درمان کرد، و برخی درمان های خانگی یاد بگیرید.

 

سردرد

حقایق مهم و مفید درباره سردرد

1. همه سردرد ها برابر آفریده نشده اند:

در واقع بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد و بسیاری از آن ها علل مختلف و درمان های متفاوتی نیز دارند. آن ها می توانند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشند و شما باید تا حدی با انواع سردردی که بر رویتان تاثیر می گذارند، آشنا باشید تا بدانید چطور با آن ها برخورد کنید و می توانید آن ها را با پزشک خود مورد بحث قرار دهید.

ممکن است فکر کنید که پاسخ به سردرد ساده است و با استفاده از داروهای آرام بخش، ایبوپروفن و یا دیگر داروهای مسکن حل می شود اما انجام این کار می تواند واقعاً باعث بدتر شدن سردرد شودبسته به این که چه نوع است، شود.

2. سر درد های تنشی :

آن درد خفیفی که برخی اوقات در طول روز احساس می کنید، ممکن است یک سردرد تنشی باشد به خصوص اگر علایم دیگری ندارد و همچنین ممکن است احساس کنید که گردن و شانه شما حساس شده است. این نوع سر درد معمولاً می توانند با استفاده از مسکن و یا یک درمان خانگی ساده تسکین یابند و با این حال، اگر آن ها به طور مزمن و مخرب باشند و به زندگی روزمره تان آسیب وارد کنند، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در میان بگذارید.

گردن درد

سایر نکات درباره سر درد های تنشی:

سردرد تنشی می تواند مزمن شود:

درد خفیفی که در سرتان وجود دارد هرگز خوشایند نیست، اما به طور عمده دلیلی برای هشدار هم نیست. با این حال، اگر شما سردرد تنشی را چندین بار در هفته تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد که به پزشک مراجعه کنید تا مشخص کند مشکل اساسی چیست.

سردردهای تنشی اغلب با التهاب در رگ های خونی ایجاد می شوند.

اگر التهاب مزمنی را تجربه می کنید، این می تواند علت اصلی سردرد مزمن شما باشد.

سردرد تنشی می تواند ناشی از کمبود خواب باشد:

اگر شب ها خوب نمی خوابید یا اگر در کل خواب کافی ندارید، این می تواند علت اصلی سردرد تنشی مزمن شما باشد و اگر اینطور است، احتمالاً نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید و فقط باید خوابتان را بیشتر کنید.

سردرد تنشی

اگر در خواب دچار مشکل شده اید، سعی کنید با استفاده از اسطوخودوس یا آرام کننده های دیگر قبل از خوابیدن، خواب خوبی داشته باشید و یک ساعت قبل از خواب، لوازم الکترونیکی را خاموش کنید تا ذهن شما آماده خواب شود و دقت کنید که زمان کافی برای خوابیدن داشته باشید که سردردهای تنشی شما اینگونه می تواند از بین برود.

سردرد های تنشی می تواند با زنجبیل درمان شود:

اگر به دنبال راهی به غیر از مسکن ها برای درمان سردرد گاه به گاهتان هستید، زنجبیل را امتحان کنید . سعی کنید چند تکه از زنجبیل تازه را به یک فنجان چای و یا قهوه صبحتان اضافه کنید، چرا که زنجبیل یک ضد التهاب قوی است و می تواند تورم در رگ های خونی شما را کاهش دهد که می تواند علت اصلی سردرد های عصبی شما باشد.

ریحان تازه تنش را کاهش می دهد:

ریحان خواصی دارد که معمولاً تنش را کاهش می دهد و روغن های داخل برگ ها به عنوان یک آرامش بخش ماهیچه ای کار می کنند.

یک چای از برگ های ریحان تازه تهیه کنید، چند دقیقه آن ها را در آب گرم قرار دهید و بجوشانید. همچنین می توانید یک گیاه ریحان را بجوید تا به سرعت روغنش را استخراج کنید و علاوه بر این، شما می توانید آن ها را خرد کنید و مستقیماً روی پیشانی، شقیقه ها و پشت گردن خود اعمال کنید.

ریحان

3. سر درد های خوشه ای:

سردرد های تنشی اغلب بسیار خفیف هستند، اما سردردهای خوشه ای می توانند موجب احساس سوزش معمولاً در پشت یکی از چشم ها شوند و فرد ممکن است گرفتگی بینی و حس پاره شدن چشم ها را تجربه کند و این سردرد ها می تواند به سرعت ناتوان کننده شوند و گاهی چند روز یا حتی چند هفته طول می کشد.

پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردرد خوشه ای می شود و اما با این حال، مردان به احتمال بیشتری سه برابر بیشتر از زنان، آن ها را تجربه می کنند و همچنین در پاییز و بهار بیشتر از تابستان و زمستان اتفاق می افتند. سردردهای خوشه ای به این دلیل نامگذاری شده اند که به صورت خوشه ای رخ می دهند و هر سردرد می تواند از 15 دقیقه تا سه ساعت یا بیشتر طول بکشد.

سایر نکات درباره سردرد های خوشه ای :

سردرد های خوشه ای می توانند با دارو درمان شوند:

اگر سردرد های خوشه ای می گیرید، باید در مورد روش موثر درمان آن ها با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث سردرد خوشه ای می شود اما می توانند داروها را بکار گیرند تا درد را درمان کنند و بسیاری از مردم هنگامی که از برنامه درمان یک پزشک پیروی می کنند، از علائم خود خلاص می شوند.

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک و در بحث درمان سردرد گفتیم که اکسیژن درمانی همراه با داروهای موضعی، مانند لیدوکاوین و داروهای مسکن تجویزی، روال معمول کارها برای درمان بیماران مبتلا به سردرد خوشه ای است و با این حال، این برنامه درمانی نمی تواند می تواند علائم را کاهش دهد و کامل از بین نمی برد.

دارو

گیاهان می توانند به سردرد خوشه ای کمک کنند:

شدت و فراوانی سردرد خوشه ای نیز می تواند با برخی از درمان های غذایی، به ویژه گیاهان دارویی کاهش یابد. گوارا، فلفل قرمز و جینکو بیلوبا دارای ترکیبات طبیعی هستند که می توانند برای تسکین سردرد خوشه ای مفید باشند و استفاده منظم از آن ها می تواند به جلوگیری از وقوع سردرد کمک کند.

بهترین برنامه درمانی در صورت ترکیب تغذیه ای با مدیتیشن و سایر روشهای کاهش استرس خواهد بود.

ورزش منظم می تواند به درمان سردرد خوشه ای کمک کند:

مزایای ورزش اینقدر زیاد است که یک پزشک متخصص آن را بعنوان بخشی از یک برنامه درمان تجویز نمی کند. فواید آشکاری وجود دارند به سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند، اندورفین را افزایش می دهد تا حال شما را بهبود ببخشد.

کمک می کند تا کالری بیشتری را بسوزانید و می تواند به شما کمک کند وزن کم کنید و علاوه بر این، ورزش منظم می تواند همان مزیت را به عنوان یک ضد افسردگی داشته باشد و از کورتیزول و هورمون های استرس دیگر که با سبک زندگی فردی جمع می شوند، استفاده کند. مشارکت در یک فعالیت به طور مرتب می تواند به کاهش علائمی که ممکن است از سردرد خوشه ای داشته باشید ، بسیار کمک کند.

درمان انواع سردرد

4.سر درد های میگرنی :

میگرن می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد و آن ها می توانند باعث درد تپنده در جلو و عقب سر، به همراه حساسیت به نور، صدا ایجاد شوند. بسیاری از افرادی که میگرن را تجربه می کنند باید وارد یک اتاق تاریک و ساکت شوند و صبر کنند تا سردردشان از بین برود.

برخی افراد با میگرن، حالت تهوع را تجربه می کنند و ممکن است استفراغ کنند و آن ها هم چنین ممکن است بینایی تار، مشکلات هاضمه و گیجی را تجربه کنند. هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است میگرن را تجربه کنند و بسیاری از مردم آن ها را به ندرت تجربه می کنند، اما برخی هر ماه یا هر هفته دچار می شوند.

سایر نکات درباره سر درد های میگرنی

عوامل مختلفی می توانند موجب میگرن شوند و برخی از این عوامل قابل پیش گیری هستند.

کم آبی بدن همراه با محرومیت از خواب و نخوردن وعده های غذایی مناسب می تواند علت اصلی میگرن باشد.

خوردن آب

ممکن است به دلیل عملکرد هورمون ها ایجاد شوند :

میگرن می تواند ناشی از اختلال در عملکرد بدن مانند نوسانات هورمونی باشد و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، می تواند باعث نوسانات و عدم تعادل هورمونی شود.

اگر میگرن مزمن ادامه داشت، ممکن است بخواهید درباره تست آزمایشگاهی با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا تحت عدم تعادل هورمونی قرار دارید یا خیر و شما ممکن است به ویژه نسبت به برخی مواد شیمیایی معمولی حساس تر باشید.

التهاب میگرن را بد تر می کند :

تریپتان یک دسته از داروها هستند که التهاب را کاهش می دهند و آن ها همچنین مسیر جریان خون در مغز شما را تغییر می دهند و پزشک شما ممکن است تریپتان، اسپری های آب نمک، تزریق و یا قرص را تجویز کند و ممکن است نیاز داشته باشید که آن ها را به طور مرتب و یا فقط زمانی که میگرن را تجربه می کنید، بسته به برنامه درمانی که شما و پزشک تان با آن موافق هستید، داشته باشید.

روغن نعناع فلفلی به تسکین میگرن کمک می کند:

روغن نعناع فلفلی می تواند به باز کردن رگ های خونی که ملتهب و مسدود هستند، و منتول موجود در آن می تواند به بهبود گردش کلی شما کمک کند و اگر میگرن را تجربه می کنید، سعی کنید بوی روغن نعناع فلفلی را استشمام کنید و ببینید که آیا به علائم شما کمک می کند یا خیر.

روغن نعناع فلفلی

علاوه بر این، می توانید چند قطره روغن نعناع فلفلی را با روغن حامل مانند روغن بادام رقیق کنید و آن را به شقیقه ها، گردن و یا پیشانی خود ماساژ دهید و با جریان خون شما جذب خواهد شد. اگر چای دوست دارید، می توانید از برگهای نعناع فلفلی برای درست کردن چای نعناع استفاده کنید که هم چنین می تواند به تسکین سردرد شما کمک کند.

روغن اسطوخودوس نیز مفید است:

روغن اسطوخودوس آرامش بخش است و هنگامی که با روغن نعناع فلفلی ترکیب می شود، دقیقاً همان چیزی است که شما برای تسکین میگرن خود به آن نیاز دارید. اگر یک دستگاه بخور دارید، چند قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید تا رایحه اش اتاق را پر کند و همچنین می توانید یک حمام با روغن اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی داشته باشید که آن ها می توانند برای تسکین درد شما به خوبی عمل کنند.

سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه متفاوت هستند:

سردردهای اولیه زمانی رخ می دهند که سردرد نشانه است. میگرن و سردرد خوشه ای دو نمونه رایج از سردردهای اولیه هستند و معمولاً چیز دیگری در بدن شما وجود ندارد و شما فقط یک سردرد وحشتناک دارید.

سردردهای ثانویه زمانی رخ می دهند که مشکل چیز دیگری است و سردرد یک نشانه است. سردردهای سینوسی، سردرد کافئینی، سردرد هورمونی و سردردهای فشاری. برای درمان این سردردها باید به دلیل اصلی آن توجه کنید.

سردرد میگرنی

5. سر درد های سینوسی:

سینوس ها حفره هایی پشت صورت شما هستند که گاهی مسدود و پر از خلط می شود.

فشار ناشی از خلط ایجاد می شود و باعث می شود که شما چیزی به عنوان سردرد را تجربه کنید. سردردهای سینوسی به عنوان سردرد آلرژی هم شناخته می شوند، زیرا چیزی که باعث آنها می شود آلرژی فصلی است و برای درمان سردرد سینوسی، باید با علائم اصلی که معمولاً آلرژی فصلی دارد، سر و کار داشته باشید و وقتی خلط رقیق شود و فشار تسکین یابد، سردرد به خودی خود از بین خواهد رفت.

سایر نکات درباره سر درد های سینوسی:

میگرن ها اغلب با سردردهای سینوسی اشتباه گرفته می شوند:

بیش از 90 % آنچه که افراد معتقدند سردردهای سینوسی دارند، واقعاً میگرن است. آن ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند اما اگر شما انتظار حالت تهوع و حساسیت شدید به نور میگرن را دارید، ممکن است به اشتباه فکر کنید که میگرن تان یک سردرد سینوسی است و بهترین راه برای تشخیص سردرد سینوسی و میگرن این است که از خود بپرسید در حال تجربه آلرژی فصلی هستید یا خیر.

اگر سردرد و آبریزش بینی داشته باشید، به احتمال زیاد سردرد سینوسی دارید و اگر نه، شاید دچار میگرن شده باشید.

آبریزش بینی

برای درمان سردرد سینوسی، باید علت را درمان کنید:

علت سردرد سینوسی، آلرژی فصلی است و داروهای فراوانی برای درمان آلرژی های فصلی در دسترس هستند و اگر دچار آلرژی فصلی شدید باشید، پزشک ممکن است توصیه کند که تزریق استروئید انجام دهید و اگر می خواهید به طور طبیعی آلرژی فصلی را درمان کنید، سعی کنید مقادیر زیادی پروبیوتیک و غذاهای تخمیر شده بخورید.

کوئرستین که به طور طبیعی در پیاز خام یافت می شود نیز می تواند به عنوان مکمل در نظر گرفته شود، همچنین می توانید ماست و پنیر درست شده از شیر گوسفند را بخورید و مطمئن شوید که خواب بسیاری خوبی دارید و میزان شکر و دانه هایی را که مصرف می کنید را کاهش دهید.

6.سر درد های هورمونی:

نوسانات هورمونی که زنان با چرخه های ماهانه خود تجربه می کنند می توانند موجب سردرد با درجات مختلفی از شدت شوند. اگر شما زن هستید و در طول PMS و یا دوره ماهیانه تان مبتلا به سردرد هستید، بهترین راه برای درمان استفاده از مسکن نیست، بلکه حل مشکلات عدم تعادل هورمونی است و بهترین راه برای مقابله با عدم تعادل هورمونی محدود کردن مقدار قندی است که مصرف می کنید.

به جای قند فرآوری شده، میوه بخورید، به خصوص زمانی که دچار PMS هستید و به طور مرتب به حمام بروید، چون انجام این کار به کاهش ساخت تعداد هورمون های مربوط به آن کمک می کند.

میوه

سایر نکات درباره سر درد های هورمونی:

سردرد قاعدگی و میگرن با هم می آیند:

بیش از 60 % زنانی که سردردهای هورمونی را تجربه می کنند که به چرخه قاعدگی شان مربوط است نیز میگرن را تجربه می کنند. پزشکان مطمئن نیستند که بین این دو رابطه ای وجود داشته باشد، اما ممکن است بین یکی وجود داشته باشد و اگر هر ماه در حال تجربه سردردهای هورمونی هستید، آن را درمان کنید.

در مطلب مربوط به سردردهای دوران قاعدگی در سلامت نمناک اشاره داشتیم به این که روش های تمدد اعصاب، مانند مدیتیشن و ورزش، احتمالاً بهترین کارهایی هستند که می توانید انجام دهید تا سردردهای هورمونی را کاهش دهید. از روغن های گیاهی و مکمل های مختلفی استفاده کنید که گردش خون شما را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می دهد و یک رژیم غذایی اصلاح شده با قند کم و گوشت قرمز بخورید.

7. سر درد های ناشی از فشار خون :

اگر فشار خون بالایی دارید این وضعیت می تواند باعث سردرد شما شود و اگر می دانید فشار خون شما بالاتر از حد معمول است و سردرد دارید، باید سریعاً کمک پزشکی دریافت کنید.

سردرد ناشی از فشار خون می تواند نشانه این باشد که ممکن است سکته کنید و یا یک وضعیت اورژانسی پزشکی دارید. ممکن است احساس خفقان و نبض دار را در هر دو طرف سر، خونریزی بینی، درد سینه و گیجی داشته باشید. به اورژانس زنگ بزنید یا به شخصی بگووید تا فوراً شما را به نزدیک ترین اتاق اورژانس ببرد و حتب بگویید که به زودی سکته خواهید کرد.

فشار خون

سایر نکات درباره سردرد های ناشی از فشار خون:

سردرد فشار خون، سردرد ثانویه است:

با داشتن فشار خون بالا، علت اصلی در خارج از سر قرار دارد و در این حالت از فشار خون ناشی است. پزشک فشار خون بالا را درمان می کند و وقتی فشار خون تحت کنترل قرار می گیرد، سردرد از بین می رود.

تا زمانی که فشار خون خود را حفظ می کنید، نباید دچار سردردهای مکرر فشار خون شوید و اگر آن ها تکرار شوند، آنگاه می توانند یک شرط اساسی را نشان دهند، مانند فشار خون ناپایدار که به صورت دوره ای پیش می آید، با وجود اینکه یک برنامه درمانی برای کنترل آن وجود دارد.

می توانید از روش های جایگزین برای سردرد فشار خون بالا استفاده کنید:

درمان های جایگزین فراوانی برای فشار خون بالا وجود دارد که می تواند بدون دارو آن را کاهش دهد. کاهش استرس و کار با تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند موجب کاهش شدید فشار خون شما شود.

علاوه بر این، تغذیه درمانی می تواند آن را کاهش دهد و رژیم غذایی می تواند به میزان قابل توجهی فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد، حتی اگر شما از لحاظ ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستید. کاهش مصرف گوشت قرمز و سدیم و شکر نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

رژیم غذایی

دارچین نیز یک درمان موثر خواهد بود

دارچین، مثل زنجبیل، خواص ضد التهابی دارد که می تواند سردرد را به طور موثری مانند داروهای غیرتجویزی متوقف کند.اگر سردردهای مزمنی را تجربه می کنید، کمی پودر دارچین را به پودر قهوه صبح خود اضافه کنید و روزتان را با این ادویه عجیب و خوش مزه شروع کنید.

شما هم چنین می توانید دارچین را در آب بریزید و آن را سرد بنوشید و یا با چایتان مخلوط کنید و یا حتی مقداری چوب دارچین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر درست کنید و آن را به پیشانی، شقیقه ها و گردن خود بمالید. دارچین در جریان خون شما جذب خواهد شد و به مرور احساس آرامش خواهید کرد.

انجام تمرین های کششی می تواند تسکین این نوع سردرد باشد:

انجام برخی تمرینات ساده کششی می تواند به بهبود گردش خونتان کمک کند و بدون مصرف مسکن درد را تسکین دهد. اول، چانه تان را به سمت پایین، به سمت چپ، به مرکز و سپس به سمت راست حرکت دهید و این کار را چند بار تکرار کنید تا ماهیچه های گردنتان را شل کنید.

گردش مغز خود را بهبود بخشید و انجام دادن یوگا به طور منظم می تواند گردش خون شما را در طولانی مدت افزایش دهد به طوری که دیگر سردرد را زیاد تجربه نکنید و این کار به خم نگه داشتن رگ های خونی شما کمک می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد، به همین دلیل می تواند به جلوگیری از انواع مختلف سردرد کمک کند.

تمرین کششی

اعمال پک یخ می تواند به میگرن کمک کند:

اگر میگرن را تجربه می کنید، استفاده از یک پک یخ روی پشت گردن می تواند به تسکین درد کمک کند. این یخ باعث می شود که رگ های خونی منقبض شوند در نتیجه باعث کاهش التهاب میگرن می شوند. همچنین اثر بی حسی یخ می تواند درد و رنجی را که تجربه می کنید، کاهش دهد و علاوه بر یخ، بخار نیز می تواند به ویژه به شکل حمام کف پا کمک کند.

اضافه کردن یک قاشق پودر خردل به وان می تواند به ویژه برای سردردهای شدید مفید باشد و در غیر این صورت، روغن های نعناع فلفلی ، اسطوخودوس یا دارچین را اضافه کنید.

میخک یک مسکن طبیعی است:

اگر شما سعی دارید از مصرف داروی غیرتجویزی اجتناب کنید ولی اغلب دچار سردرد می شوید، می توانید کمی میخک مصرف کنید که آن ها ویژگی های طبیعی مسکن ها را دارند و می توانند باعث رفع سردرد شوند، این گونه که میخک را بجوشانید و کمی چای درست کنید یا میخک خرد شده را در یک دستگاه بخور اضافه کنید و رایحه اش را تنفس کنید و روغن میخک نیز می تواند مفید باشد.

چند قطره به روغن حامل مانند بادام یا نارگیل اضافه کنید و آن را به پیشانی و شقیقه ها و پشت گردن خود بمالید و اضافه کردن کمی نمک دریایی به مخلوط، می تواند به تسریع جذب میخک در جریان خون شما کمک کند.

میخک

8.سردرد های واکنشی :

سردردهای واکنشی زمانی رخ می دهند که شما برای مدت طولانی از یک داروی خاص استفاده می کنید و بعد آن را متوقف می کنید. آن ها به خصوص در افرادی که بیش از حد دارو مصرف می کنند، رایج هستند و به عبارت دیگر، این سردردها بسیار شبیه به کناره گیری است.

اگر سردردهای واکنشی را تجربه نکرده اید و نمی خواهید هم تجربه اش کنید، بهترین راه این است که بیش از حد از دارو استفاده نکنید و درست همان طور مصرف کنید که پزشکتان آن را تجویز می کند.

سایر نکات درباره سردرد های واکنشی

درمان سردرد واکنشی با داروهای جایگزین:

بدترین چیزی که می توانید برای یک سردرد واکنشی انجام دهید این است که از دارو برای درمان آن استفاده کنید، زیرا علت چنین سر دردهایی خود استفاده بیش از حد از داروهاست.

روش های مختلفی برای درمان سردردهای واکنشی وجود دارد. دقت کنید که به اندازه کافی بخوابید تا بدن شما بدون دارو کار کند. مواد غذایی فراوانی بخورید تا بدن شما از اثرات پزشکی التیام یابد و بتوانید بهترین حالت خود را داشته باشید. طب سوزنی و دیگر درمان های جایگزین هم می توانند مفید باشند.

طب سوزنی

9. سردرد های کافئینی :

اگر شما بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز بنوشید،ممکن است مستعد ابتلا به سردرد کافئینی باشید. اگر سردرد کافئینی را تجربه می کنید، بهترین راه برای مقابله با آن ها کاهش تدریجی مصرف کافئین است.

خودتان را به دو فنجان قهوه در صبح و یکی دیگر در بعد از ظهر محدود کنید. مطمئن شوید که خواب زیادی دارید. چای گیاهی به جای قهوه بنوشید و در نهایت این گونه سردرد های مصرف کافئینی شما از بین خواهند رفت.

 
 
منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • پیران حسین زاده هستم ارسالی در

      عالی بود واقعآ،. انشاالله همه نتیجه بگیرن و ما همچنین 🙏🏻

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه